Overtreden verkeersregels onderweg naar AED-alert

Auteur Topic: Overtreden verkeersregels onderweg naar AED-alert  (gelezen 28485 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

thetwin84

• EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #10 Gepost op: 6 april 2011, 13:08:37
De keren dat ik ben gaan kijken bij een AED alert zag ik geen politie staan wel de brandweer en de ambulance.
vandaar dat mijn mening tot nu toe nog steeds zo is dat de politie niet zo snel gealarmeerd worden omdat ze al druk zijn met andere taken.
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 6 april 2011, 13:16:25
Jij begint erover, Ik ken wel wat bronnen binnen de regio waar jij het over hebt, en bij reanimaties wordt er gewoon mee gereden.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

thetwin84

• Senior gebruiker
    • EHBO-Hedrin
Reactie #12 Gepost op: 6 april 2011, 13:26:45
Jij begint erover, Ik ken wel wat bronnen binnen de regio waar jij het over hebt, en bij reanimaties wordt er gewoon mee gereden.

het bekende , Maar wanneer ze mee rijden is het alleen maar mooi meegenomen want zoals eerder vermeld bij een verkeersregelaar krijg je dan iig wel voorrang. al heb ik ze dan (nog) niet gezien. Wel zie ik de politie bij grotere incidenten en dan vind ik het een prima iets. Zal ook is bij meerdere collega's ehbo'ers vragen of ze politie zien bij AED - alerts

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 6 april 2011, 13:34:05
Als eerstehulpverleners zich door het verkeer gaan begeven op de manier die Thewin84 aangeeft wordt het AED-alert in mijn ogen toch een stuk minder wenselijk. Te hard rijden, voorrang nemen tot zelfs door rood rijden en stoptekens negeren? Dat kan never nooit niet de bedoeling zijn! Zeker als verkeersregelaar zou je je daarvan bewust moeten zijn in mijn ogen. We hebben er met z'n allen niets aan als er naast de reanimatie nog ongelukken gaan gebeuren.
Senior GGP / Oost-Brabant

Sven82

• Senior gebruiker
Reactie #14 Gepost op: 6 april 2011, 13:52:13
Politie rijdt inderdaad in elke regio in principe mee bij een reanimatie. Althans, dat is de informatie die ik heb gelezen vanuit alle andere politiemeldkamers in Nederland.

Verder helemaal eens met NickB. Als we dat soort taferelen gaan krijgen met AED-alert schaf het dan maar meteen af. Er komen ongevallen van en dat wil je met een reanimatie op de hoek niet echt hebben i.v.m. de verkeerscirculatie...

thetwin84

• Senior gebruiker
    • EHBO-Hedrin
Reactie #15 Gepost op: 6 april 2011, 13:52:33
Als eerstehulpverleners zich door het verkeer gaan begeven op de manier die Thewin84 aangeeft wordt het AED-alert in mijn ogen toch een stuk minder wenselijk. Te hard rijden, voorrang nemen tot zelfs door rood rijden en stoptekens negeren? Dat kan never nooit niet de bedoeling zijn! Zeker als verkeersregelaar zou je je daarvan bewust moeten zijn in mijn ogen. We hebben er met z'n allen niets aan als er naast de reanimatie nog ongelukken gaan gebeuren.

Bij een AED alert, wil men snel ter plaatsen gaan in de 6 minuten cirkel. men zal dan door de adrenaline zich snel naar het slachtoffer begeven. Ik kan me dan heel goed voorstellen dat men door een 30km zone zich gaat begeven naar 50 km/h er rekening mee houden dat men dat niet doet waar kinderen aan het spelen zijn. En zich niet als een gek door het verkeer begeeft onder het kopje 80 maakt je buurt weer prachtig. Over rood rijden kan ik alleen maar zeggen dat het gebeurd bij sommige hulpverleners, want soms staan stoplichten elle lang voor jan met de korte achternaam op rood en gaan er kostbare minuten verstreken, keur het niet goed dat het gebeurd maar het gebeurd wel. Zoals aangegeven bij de verkeersregelaar rijd er stapvoets naar toe en geef aan doormiddel van je telefoon te laten zien van dat je onderweg bent naar een reanimatie naar waarschijnlijkheid zal men je er wel doorlaten. Wanneer dat niet zo is zal de pol, brw en ambu je achterop komen en zullen ze je er als nog doorlaten (of opzij zetten). Wanneer men een stopteken krijgt van een motorpolitie of auto doe het zelfde geef aan dat je onderweg bent naar een reanimatie. waarschijnlijk zul je er dan nog profijt van kunnen hebben  dat je er onder politiebegeleiding er naar toe geknald word. Wanneer je nog zo gek bent die 120 gaat over een weg waar je 50 mag... dan zou ik zeggen ookal ben je onderweg naar een AED alert invorderen! We proberen toch allemaal de weg veilig bij het so aan te komen lijkt me...

thetwin84

• Senior gebruiker
    • EHBO-Hedrin
Reactie #16 Gepost op: 6 april 2011, 14:03:10
Verder helemaal eens met NickB. Als we dat soort taferelen gaan krijgen met AED-alert schaf het dan maar meteen af. Er komen ongevallen van en dat wil je met een reanimatie op de hoek niet echt hebben i.v.m. de verkeerscirculatie...

Graag zou ik jou willen verwijzen naar het forum gedeelte van de AED: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php?topic=38149.0 Hier in lijkt me vrij helder en duidelijk hoe belangrijk AED- alert is.
Bij afschaffen van AED alert zullen velen mensen sterven terwijl er op tijd gestart had kunnen worden.
Bekijk het van 2 kanten.

Nick

• Senior gebruiker
Reactie #17 Gepost op: 6 april 2011, 14:06:22
verhaal

Allereerst kan een moderator wel bepalen of hier iets offtopic is of niet. Hoewel het niet allemaal over stoptekens gaat, reageer ik hier gewoon op wat jij zegt. Beetje kinderachtig om een weerwoord dan als offtopic te bestempelen.

Ík kan me niet voorstellen dat je met 50km/u door een 30-zone knalt. Een 30-zone is namelijk per definitie een verblijfsgebied waarbij het gewoon gevaarlijk is om te hard te rijden (fietsers en voetgangers op de rijbaan, gelijkwaardige kruisingen zonder verkeerstekens, verkeersremmende maatregelen, geparkeerde auto's en inderdaad veelal spelende kinderen).

Bij een stopteken van een verkeersregelaar ben je waarschijnlijk sneller weer weg als je gewoon stopt, dan wanneer je er stapvoets naartoe rijdt, situatie uitlegt en een sms'je moet tonen. Ik denk niet dat hier minutenlange winst valt te behalen. Als je door de politie aan de kant wordt gezet ben je al niet goed bezig geweest en politiebegeleiding zie ik ook zeker niet gebeuren. Waarom zou professionele hulpverlening een 'amateur' hulpverlener met spoed gaan begeleiden? Dat brengt allerlei risico's met zich mee en bovendien kom je dan gelijktijdig aan, waardoor de 'amateur'-hulpverlener weinig toegevoegde waarde meer heeft.

Zoals je aangeeft: we proberen veilig bij het slachtoffer te komen! Daar hebben ze iets voor bedacht dat bijna altijd werkt: verkeersregels! Een AED-alert is geen excuus om jezelf en andere weggebruikers in gevaar te brengen.

Edit: misschien toch maar afsplitsen mod?
Senior GGP / Oost-Brabant

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #18 Gepost op: 6 april 2011, 14:13:03
mee eens NickB.
Bovendien is het alert binnen een km van je woonplaats, dus is er nooit een minutenlange winst te behalen, en kun je meestal beter op de fiets gaan... O0
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

thetwin84

• Senior gebruiker
    • EHBO-Hedrin
Reactie #19 Gepost op: 6 april 2011, 14:21:01
Nou ja.. moet je niet een fietsencontrole tegen het lijf lopen... wil nog wel eens in de ochtend gebeuren verlichting controle..
ben je weer enkele minuten kwijt... zucht... :-\

en even voor de duidelijkheid voor ons allen... ik schrijf wat ik hoor uit mijn omgeving en behoud mij zelf er van om door rood te rijden. tenzij noodzakelijk.