Je bent een (normale, zonder vrijstellingen) burger, ook als je onderweg bent naar een AED alert.
Burgers dienen zich aan de verkeersregels te houden.
Opgelost.
Geef ik je gelijk in... maar niet iedereen handelt er naar en wanneer men amber in of op de auto heeft zitten worden deze gebruikt daarvoor. En ik heb wel eens gehoord dat men thuis het sms kreeg voor de werklokatie en dat ze toch binnen de 6 minuten ter plaatsen waren en zich er niet naar het verkeer hebben gedragen.. wel voorrang hebben genomen door amber te gebruiken. Mag niet maar gebeurd wel...
ik heb amber in de auto voor incidenten wanneer ik als 1e ter plaatsen ben en voor evenementen verder zou ik het niet gebruiken. Wat is de meerwaarde er van wanneer je naar een AED-alert gaat dat men gebruik maakt van amber? wat win je er mee?
Natuurlijk, dat is een punt waar we overal tegen aan lopen. Echter moet het niet zo zijn dat de privacy van een slachtoffer anderen benadeeld of dat we daarom maar geen politie mee sturen ... Of dat we de politie niet mee gaan sturen omdat ''ze misschien wel iets zien waar ze naar moeten handelen''.
Dan zou je met een woningbrand ook geen politie mee moeten sturen, want misschien zit er wel een hennepplantage binnen ....
En ik ben het er wel mee eens, een onwelmelding is niet voor de politie. Gelukkig filteren ze bij ons in de regio goed of we wel of niet nodig zijn
Wanneer de politie ter plaatsen gaat bij een onwelwording in winkelcentrum lijkt het me logisch. Dan zijn ze er bij om de omstanders op afstand te houden en vragen van omstanders te beantwoorden zodat de overige hulpdiensten en ehbo'ers hun gang kunnen gaan. Wat hebben wij als Eerste hulpverlener eraan wanneer een omstander vraagt, "wat is er gebeurd?"