Je hoeft het niet eens met mij te zijn, dat mag, maar je weet duidelijk niet waar je over praat. Ook in deze situatie heeft de verpleegkundige / het ambulanceteam zich VOLLEDIG aan de geheimhoudingsplicht te houden.
Hmm, jammer dat je dit zo schets.. Dan moet school toch maar eens andere dingen leren.. En ik weet wel waar ik over praat hoor, ben vorig jaar tussentijds gestopt als verpleegkundige in opleiding.
De verpleegkundige heeft een medisch beroepsgeheim en daar valt niet onder dat wat hij/zij waarneemt in de huiselijke situatie zoals (automatische)vuurwapen(s)/wietplantage. Vaak omdat dit een (mogelijke) bedreiging kan vormen voor het ambulance personeel..
Op moment dat je stelselmatige mishandeling ziet, zou je dit formeel niet mogen door geven, tenzij het slachtoffer er mee instemd.
Artsen en verpleegkundigen in de jeugdgezondheidszorg hebben, net als andere hulpverleners in de gezondheidszorg, een geheimhoudingsplicht. Assistenten tekenen hiervoor een geheimhoudingsverklaring. Geheimhouding betekent dat de arts of verpleegkundige gegevens over een cliënt niet aan anderen mag geven. Ook niet aan de echtgeno(o)t(e) of kinderen. De zorgverlener mag dit alleen doen als de cliënt daar toestemming voor heeft gegeven. De arts of verpleegkundige mag de zwijgplicht doorbreken als volgens haar of zijn inschatting het kind een ernstig risico loopt.
Bron: http://www.ddjgz.nl/index.cfm?act=vena.tonen&vrid=6 Dit stukje gaat dan even over kinderen, maar ditzelfde geldt ook voor volwassenen..
Edit: BOT - reactie mag via PM