Welke kaart gebruiken ze bij de lifeliner 2?

Auteur Topic: Welke kaart gebruiken ze bij de lifeliner 2?  (gelezen 5922 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

ricie

  • Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Gepost op: 8 april 2011, 11:09:02
Hallo,

Welke kaart gebruiken ze bij de lifeliner 2
Want er is nu een allarmering op 40 min fietsen hiervandaan, maar de weg is kilometers lang.
Dus ik had zo iets van als ik weet welke kaart ze gebruiken kan ik die opzoeken, en de coordinaten bekijken


Ricardo Ernst Fotografie | Canon 40D | Sigma 17-70 F2.8 - 4 | Sigma 70-300 F4 - 5.6 | http://ricardoernstfotografie.nl | http://112-gouda.nl


logistiek

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 117
Reactie #1 Gepost op: 14 april 2011, 14:03:00
iedere topografische kaart is ingedeeld in vakken, men krijgt een alarmering op de pager, daarna is er contact met de MKA,
hier worden evt soort weg, adres, letsel, aantal slachtoffers e.d. doorgegeven, maar ook het betreffende kaartvak.
momenteel heeft LL2 een digitale kaart in de vorm van een elektronisch beeldscherm, ( portable uiteraard )
waar men naar het betreffende kaartvak word toe gedirigeerd. daarnaast hebben zij op de meldtafel een beeldscherm staan
waarin de arts meekijkt en evt een landingsplek aanwijst / adviseerd ( indien mogelijk )
dan word dit indien nodig met de politie kortgesloten zodat zij daar de locatie hetzij vrijmaken of de heli zullen opwachten om de arts terplaatse te brengen.
in het nieuwe MMT voertuig is inmiddels citygis ingebouwd met touchscreen beeldscherm waarop zij naar het incident zullen navigeren.
deze meldingen worden door de MKA " ingeschoten " op het systeem.

groet
Logistiek 8)


jeugdbrandweer131

  • Niet meer actief bij de brandweer.
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 516
  • evenementenhulpverlener bij het NRK
    • www.dylanwildschut.nl
Reactie #2 Gepost op: 14 april 2011, 22:11:50
iedere topografische kaart is ingedeeld in vakken, men krijgt een alarmering op de pager, daarna is er contact met de MKA,
hier worden evt soort weg, adres, letsel, aantal slachtoffers e.d. doorgegeven, maar ook het betreffende kaartvak.
momenteel heeft LL2 een digitale kaart in de vorm van een elektronisch beeldscherm, ( portable uiteraard )
waar men naar het betreffende kaartvak word toe gedirigeerd. daarnaast hebben zij op de meldtafel een beeldscherm staan
waarin de arts meekijkt en evt een landingsplek aanwijst / adviseerd ( indien mogelijk )
dan word dit indien nodig met de politie kortgesloten zodat zij daar de locatie hetzij vrijmaken of de heli zullen opwachten om de arts terplaatse te brengen.
in het nieuwe MMT voertuig is inmiddels citygis ingebouwd met touchscreen beeldscherm waarop zij naar het incident zullen navigeren.
deze meldingen worden door de MKA " ingeschoten " op het systeem.

groet
Logistiek 8)
hoe zit het dan met die coordinaten die via de pieper krijgen
gaat het niet zoals het moet, moet het maar zoals het gaat. [IMG]http://www.t-tools.nl/Monitor/17.gi


weetje_hgl

  • geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 456
  • Aub, gebruik geen vaktaal, denk aan mij...;-)
Reactie #3 Gepost op: 14 april 2011, 22:20:06
Ik heb ooit vernomen dat ze een boek "heg en steg" Nederland ofzo hebben, en dat daar de coordinaten naar verwijzen, (of is die code misschien de coordinaat van de kaart die ze in de uitruk-hal hebben hangen?)
geen hulpverlenings achtergrond, puur interresse.


KoenL

  • http://www.koenlaureij.nl
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 346
    • Koen Laureij Fotografie
Reactie #4 Gepost op: 14 april 2011, 23:33:28
De coördinaten zijn niets meer dan een landkaart. De 1e letter is de X-as en het 2e getal de Y-as. De blokken op de kaart zijn vervolgens weer in 4-en gedeeld (A, B, C en D). Dit is de 3e letter in de alarmering.

Aan de hand van de coördinaten kan de helikopterbemanning (de verpleegkundige en piloot die verantwoordelijk zijn voor de vlucht) de vliegrichting bepalen. Dit is echter alleen voor de eerste indruk. De exacte navigatie gaat digitaal, met een soort TomTom met vliegroutes.


In dit systeem voert de verpleegkundige (de navigator tijdens de vlucht) de plaats en het adres in, waarna hij de afstand en vliegrichting op de kaart te zien krijgt. Aan de hand hiervan kan men ook de vliegtijd bepalen. Als de verpleegkundige de navigatie aan het instellen is, is de piloot al bezig met het opstarten van de helikopter. De heli is dan nagenoeg vlieg klaar op het moment dat de navigatie is ingesteld.
Freelance fotograaf in Utrecht en omstreken voor diverse media. Een selectie van mijn werk is te zien op mijn website www.koenlaureij.nl.


ricie

  • Reddingsbrigade
  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 34
Reactie #5 Gepost op: 9 mei 2011, 13:29:37
Oke bedankt is redelijk duidelijk nu.
Wou namelijk kijken of ik zo een kaart aan kon schaffen of iets, vind ik af en toe wel makkelijk om de coordinaten te weten waar dat is.
Ricardo Ernst Fotografie | Canon 40D | Sigma 17-70 F2.8 - 4 | Sigma 70-300 F4 - 5.6 | http://ricardoernstfotografie.nl | http://112-gouda.nl


MHL media

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 444
  • www.mediatv.nl
    • MediaTV
Reactie #6 Gepost op: 10 mei 2011, 11:55:32
Bij de wandkaart 1:250.000 van het kadster kloppen de coordinaten zoals gebruikt door de lifeliners.
De kaart is online te bestellen bij het kadaster voor ongeveer 10 euro exclusief verzending.

http://www.kadaster.nl/index_frames.html?inhoud=/particulier/producten/onze_producten_topografie.html&navig=/particulier/nav_serverside.html%3Fscript%3D1
Voor het laatste hulpverleningsnieuws uit de regio Rijnmond kijk op www.mediatv.nl of @mediatvnl