Goed punt. En zoals je kan lezen: "bijna altijd bijdehand gedrag". Bijna! Als iemand een in mijn ogen gegronde reden heeft om mij te vragen naar mijn politielegitimatie (geen i.d.kaart!!) dan ga ik dat niet "bijdehand" noemen. Ik doe niet moelijk over het tonen van mijn politielegitimatie. Als iemand het vraagt en de situatie laat het toe, dan is dat natuurlijk geen probleem.
quote: Nachtbroeder1978
"Maar dit zie je ook bij de politie terugkomen, het is wat dat betreft een mooie afspiegeling van de maatschappij.
Een kritische blik op je zelf kan nooit kwaad. Ook wanneer je je werk doet kunnen blinde vlekken ontstaan en kan je fouten maken zonder ze zelf te zien."
Je hebt gelijk. Maar als ik tijdens een melding oid door rood rijd en over het fietspad of harder dan de rest, dan hoef ik dat niet elke keer van de burger te horen. Men weet niet waar wij mee bezig zijn en het gaat hem simpelweg niks aan. En dat is wat ik bedoel.
Dat zijn mijns inziens ook de momenten waarop een burger helemaal niets te vragen zou moeten hebben aan een agent, tenzij deze burger direct betrokken is bij een situatie. Ik ga er persoonlijk van uit dat "jullie" weten wat je doet, neemt niet weg dat er ook situaties kunnen zijn waarin dat niet het geval lijkt te zijn, of waar je onverhoopt zelf in betrokken raakt (zie eerdere voorbeeld) als er dan ook ten onrechte een prent lijkt te gaan komen zal ook ik op mijn strepen gaan staan en mijn recht proberen te halen.
Zoals ik al eerder schreef, ik zal niet snel een diender een iets aanrekenen maar er kunnen situaties zijn die echt onterecht zijn. Ik zei het al eerder, ik ben heus niet roomser dan de paus en zal in terechte gevallen een prent ook gewoon accepteren.
Ik ben echter ook heel kritisch in het verkeer, weet maar al te goed waar geen voorrang verlenen toe kan leiden (heb mijn zus verloren door iemand die veel te hard (120 in bebouwde kom) door rood reed, mijn zus op de fiets door groen kon ook niet meer uitwijken. Ben me daardoor erg goed bewust van hoe kwetsbaar je als fietser kan zijn. Heb dus ook altijd licht op de fiets en geef richting aan, dit om duidelijkheid voor andere verkeersdeelnemers te geven. Daarom werd ik ook extra kwaad toen ik een onterechte prent voor verkeerde rijrichting en voorrang leek te gaan krijgen. Dit ging mijn gevoel voor rechtvaardigheid op dat moment aan alle kanten voorbij, vandaar dat ik, desnoods ten koste van de betrokken agent (chauffeur) dit zou gaan aanvechten als de bon binnen zou zijn gekomen. misschien nog wat verduidelijking;)
Zei het al eerder, helaas zie je bepaald gedrag overal ontstaan, maar vond de agenten die vanmiddag bij de supermarkt wegreden met toch wel wat haast (boven de 50 KM) en een paar dozen ijsjes ook wel een beetje opvallen aan de verkeerde kant van de uitzondering
Persoonlijk heb ik een hoop respect voor het werk dat de politie doet, onder soms erg zware omstandigheden en met beperkte middelen en mogelijkheden, er zijn meer dan genoeg momenten dat ik blij ben dat ik niet hoef te ruilen. Waar mogelijk probeer ik ook een helpende hand te zijn, soms kan je als verpleegkundige en verkeersregelaar weldegelijk een meerwaarde bieden bij een (verkeers) incident, dit gaat dan ook vaak vanzelf. Het voorbeeld dat ik aanhaalde was ook echt niet bedoeld als politie-bashing maar enkel ter verduidelijking van een negatieve situatie waarin duiden met
welke agent je te maken hebt een functie kan hebben en waarom je dus naar een legitimatie vraagt. Er zijn genoeg voorbeelden in positieve situaties te benoemen (zie eerdere posts
) maar dan zal het vragen naar een legitimatie ook meestal niet als "bijdehand gedrag" worden ervaren.
Denk dat we stiekem meer op een lijn zitten dan we nu via het forum lijken.
GreetZ
Nachtbroeder1978