Identificatie politie

Auteur Topic: Identificatie politie  (gelezen 12303 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #20 Gepost op: 9 april 2011, 14:02:17
Nee, de wet verplicht je om je Politie legitimatiebewijs te laten zien. Dus dat is duidelijk...

euhm....sinds wanneer is de ambtsinstructie een wet? dit zou dan namelijk inhouden dat als wij het niet doen strafbaar zijn, dat is gelukkig niet het geval... O0


Falcor

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 50
Reactie #21 Gepost op: 9 april 2011, 15:20:39
Citaat
euhm....sinds wanneer is de ambtsinstructie een wet? dit zou dan namelijk inhouden dat als wij het niet doen strafbaar zijn, dat is gelukkig niet het geval...

BESLUIT van 8 april 1994, houdende regels met betrekking tot een nieuwe Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en de buitengewoon opsporingsambtenaar en de maatregelen waaraan rechtens van hun vrijheid beroofde personen kunnen worden onderworpen

 

     WIJ BEATRIX, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

     Op de voordracht van Onze Ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken van 8 december 1993, Stafafdeling Wetgeving Publiekrecht, nr. 415284/93/6 en nr. EA 93/U 3630, gedaan in overeenstemming met Onze Minister van Defensie, nr. CWW 85/008;
     Gelet op artikel 9 van de Politiewet 1993;
     De Raad van State gehoord (advies van 28 maart 1994, nr. W03.93.0838);
     Gezien het nader rapport van Onze Minister van Justitie gedaan mede namens Onze Minister van Binnenlandse Zaken van 7 april 1994, Stafafdeling Wetgeving Publiekrecht, nr. 433019/94/6, nr. EA 94/U1149, uitgebracht in overeenstemming met Onze Minister van Defensie;

     Hebben goedgevonden en verstaan:  O0



Anders nog iets?  Gewoon aan de regeltjes houden, en niet zeuren.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #22 Gepost op: 9 april 2011, 15:47:31
dat mensen vervelend willen doen, zal best zo zijn.
Echter, wanneer meneer agent zijn ID gewoon toont is er toch geen lol meer aan?
Dan houden mensen er snel genoeg mee op, tenzij ze een gegronde reden hebben zoals bij de flitsauto.

De enige reden waarom mensen het vragen om vervelend te doen is omdat de agenten het vervelend vinden, en aangezien het toch gewoon moet, als mensen er om vragen, kun je het beter gewoon niet vervelend vinden toch?

Of ben ik nou gek :D
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #23 Gepost op: 9 april 2011, 15:55:11
De meeste mensen weten niet eens hoe een politielegitimatiebewijs er uit hoort te zien. Ik toon hem direct als er om wordt gevraagd. Na het gesprek met de beste meneer of mevrouw vraag ik of ze mijn naam nog weten. De meeste mensen staan dan vaak met hun bek vol tanden...  >:D


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #24 Gepost op: 9 april 2011, 15:57:12
Als mij om mijn legitimatie wordt gevraagd dan toon ik hem ook altijd.
Laatst vroeg een jongeman zelfs of hij een pen en blaadje van me mocht om het even op te kunnen schrijven... Het moet niet gekker worden.  098uo
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #25 Gepost op: 9 april 2011, 20:37:57
Ik loop nu sinds '93 in uniform op straat. In al die jaren is het me hoogstens 5 keer gevraagd. Ik laat hem dan gewoon zien. Ik zie het probleem niet, alles bij elkaar duurt het 5 sec langer.

Sterker nog net als wat Mike aan het begin van de topic al aangeeft, artikel 2 PW verplicht je daar zelfs toe.

Waarom zo je je zelf in de problemen brengen door het niet te doen.
Ik heb een casus meegemaakt met een collega die zich ook niet wilde legitimeren in uniform. BT heeft een officiele klacht ingediend en deze werd na het verweer van de collega gewoon gegrond verklaard en de collega werd ook even op artikel 2 PW gewezen.

Even een rectificatie mijnerzijds abusievelijk heb ik geschreven PW dit moet uiteraard zijn de AI.

Mijn excuus hiervoor.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #26 Gepost op: 9 april 2011, 20:39:20
Even een rectificatie mijnerzijds abusievelijk heb ik geschreven PW dit moet uiteraard zijn de AI.

Mijn excuus hiervoor.

Die dienders ook altijd met hun afkortingen 098uo 098uo 098uo AI= Staat voor de ambtsinstructie  98uiye


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #27 Gepost op: 9 april 2011, 20:41:12
Die dienders ook altijd met hun afkortingen 098uo 098uo 098uo AI= Staat voor de ambtsinstructie  98uiye

Sorry meneer de moderator 998765

Zal volgende keer klare taal citeren. 0098


MNL-5200

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,679
Reactie #28 Gepost op: 10 april 2011, 06:05:48

BESLUIT van 8 april 1994, houdende regels met betrekking tot een nieuwe Ambtsinstructie voor de politie, de Koninklijke marechaussee en de buitengewoon opsporingsambtenaar en de maatregelen waaraan rechtens van hun vrijheid beroofde personen kunnen worden onderworpen

 

     WIJ BEATRIX, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

     Op de voordracht van Onze Ministers van Justitie en van Binnenlandse Zaken van 8 december 1993, Stafafdeling Wetgeving Publiekrecht, nr. 415284/93/6 en nr. EA 93/U 3630, gedaan in overeenstemming met Onze Minister van Defensie, nr. CWW 85/008;
     Gelet op artikel 9 van de Politiewet 1993;
     De Raad van State gehoord (advies van 28 maart 1994, nr. W03.93.0838);
     Gezien het nader rapport van Onze Minister van Justitie gedaan mede namens Onze Minister van Binnenlandse Zaken van 7 april 1994, Stafafdeling Wetgeving Publiekrecht, nr. 433019/94/6, nr. EA 94/U1149, uitgebracht in overeenstemming met Onze Minister van Defensie;

     Hebben goedgevonden en verstaan:  O0



Anders nog iets?  Gewoon aan de regeltjes houden, en niet zeuren.

nogmaals de ambtsinstructie is geen wet, dit bovenstaande stukje zegt niks anders.

En ik vind het allemaal leuk en aardig, maar extrapoleren op basis van mijn uitspraken doe je maar ergens anders. Je moet de zaken wel zuiver houden. Ik wijs klanten die naar mijn ID vragen vriendelijk naar mn koppel waar die aanhangt en ga vervolgens verder waarmee ik bezig ben.

Maar mensen die gaan lopen zeuren dat ze menen recht hebben op een sepot of mijn naam eisen, die wijs ik graag op bovenstaand feit.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #29 Gepost op: 10 april 2011, 12:42:08
Helaas leven wij vandaag de dag in een maatschappij waar de verhuftering steeds toeneemt. Mensen die vinden dat ze de politie wel even mogen vertellen wat ze moeten doen en niet naar hun eigen gedrag kijken. Die een grote bek opzetten en schreeuwen om harder optreden door de politie, maar als ze zelf een tik krijgen, na het niet luisteren, gaan lopen jammeren en klagen.
Youtubefilmpjes waarin de politie gebasht wordt zijn een hit en ook de proffesionele media schroomt niet op sensatieverhalen klakkeloos over te nemen en maar met het vingertje te wijzen. Deze man ook weer, doet zelf wat fout, (hij rijdt te hard) en vervolgens gaat hij even "the man" uithangen met het doel om zo'n situatie uit te lokken. En niet voor de zogenaamde WOB-procedure die weetje_hgl schetst. Het heeft geen enkele zin en dat weet hij, maar daar gaat het niet om, anders zou hij e.e.a. niet gefilmd hebben, dat was dus de hele opzet en dat is hem gelukt.
Het is jammer dat de agent niet gewoon haar legitimatie liet zien, dan was het "kijk mij eens, ik f*ck de politie-gehalte" compleet afwezig en druipt de man met een sik af.
Een agent in uniform, met bewapening en met een politie auto vragen naar een legitimatie bewijs, is bijna altijd "bijdehand gedrag" en heeft geen enkele meerwaarde. Ik zal mijn legitimatie met naam echter indien gevraagd en indien dat mogelijk is, altijd laten zien, dan doe je je plicht, want dat staat inderdaad gewoon in de a.i.