Identificatie politie

Auteur Topic: Identificatie politie  (gelezen 12073 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Reactie #30 Gepost op: 10 april 2011, 13:33:18
Even terzijde: de ambtsinstructie is wel degelijk een wet (in materiële zin). Het is namelijk een koninklijk besluit/algemene maatregel van bestuur, waarin algemeen verbindende voorschriften zijn opgenomen. Dat er mogelijk geen strafbepalingen in zijn opgenomen maakt voor de toepasselijkheid weinig uit.
Senior GGP / Oost-Brabant


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #31 Gepost op: 12 april 2011, 00:35:23
Een agent in uniform, met bewapening en met een politie auto vragen naar een legitimatie bewijs, is bijna altijd "bijdehand gedrag" en heeft geen enkele meerwaarde.

Ben dit niet helemaal met je eens,
in sommige situaties kan dit weldegelijk een meerwaarde hebben. Ben zelf een keer bijna van mijn fiets gereden door een politie busje, ik reed met verlichting en gaf richting aan op een doorgaande weg met tijdelijke verplichte rijrichting (i.v.m. wegopbrekingen) voor fietsers. Bij een T- splitsing vervolgde ik mijn weg terwijl er van rechts via de verhoging (doorgetrokken stoep) een politie busje aan kwam rijden, (langzaam het voetgangersgebied uit tijdens een zaterdagavond/nacht) geen optische of acoustische signalen dus ging ik er vanuit dat deze mij voorrang zou verlenen. Gebeurde dus niet en door(wederzijds) reageren konden we een aanrijding voorkomen.

Agent boos omdat ik geen voorrang had gegeven en ik boos omdat ik geen voorrang had gekregen (waarschijnlijk toch ook beiden geschrokken door de bijna aanrijding). Agent was kennelijk niet op de hoogte van de veranderde verkeerssituatie want volgens hem mocht ik daar niet eens fietsen. Dus dat zou een prent worden. Netjes gegevens en identiteitsbewijs afgegeven en de chauffeur gevraagd om zijn naam of dienstnummer en politielegitimatie. Dit werd door hem en zijn drie collega's niet gewaardeerd dus die stonden er direct bovenop. Ik gaf aan een en ander te willen noteren omdat ik meende in mijn recht te staan en dus als er een prent zou binnenkomen ik deze wilde aanvechten en wilde kunnen aantonen welke agent er reed.
In eerste instantie werd er erg moeilijk gedaan over het tonen van de legitimatie en het opgeven van naam of dienstnummer en volgde er een klein stukje verbale intimidatie. Op dat moment kwam er echter ook nog een melding over een vechtpartij iets verder in de straatwaar ze op af moesten en toen werd het toch snel getoond. Ik heb het dienstnummer  genoteerd en ben de situatie (inclusief bebording) gaan vastleggen. Heb daarna twee bike-agenten nog kort gevraagd hoe de voorrangssituatie op die splitsing volgens hen geregeld was. Vroegen zich uiteraard af waarom ik dat wilde weten dus situatie uitgelegd (had al antwoord gehad). Vervolgens wilden zij daar natuurlijk niets meer mee te maken hebben.

Ik zag dat het betreffende busje nogsteeds verder in de straat stilstond maar de rust was wedergekeerd, ben dus nog even teruggegaan naar de betreffende agenten om ze te vragen, voor ze verder zouden gaan met het verwerken van de prent om toch nog even goed de situatie te bekijken. Ook aangegeven dat ik deze prent echt zou aanvechten mocht deze binnenkomen, en
dat er dan ook wel een klacht over het niet verlenen van voorrang / gevaarlijk rijgedrag zou komen. Briefje wel twee maanden bewaard, uiteindelijk niets meer van gehoord.

Ik heb regelmatig (beroepsmatig) contact met de politie en eigenlijk altijd een prettige samenwerking, ken ook prive een aantal dienders en heb respect voor hun werk en de omstandigheden waaronder ze werken. Ook een prent zal ik niet snel de diender maar eerder  mijzelf aanrekenen (ben heus niet roomser dan de paus) tenzij deze echt onterecht is.

Helaas is het iets dat je in iedere beroepsgroep terug ziet, het ontstaan van blinde vlekken of misdragingen / machtsmisbruik.


Om terug te komen op de quote, het kan soms overduidelijk zijn dat je te maken hebt met een agent in functie (zuurstokwagen en een koppel vol attributen) maar om te kunnen duiden om welke agent het gaat kan het tonen van een politie-legitimatie wel degelijk zinvol zijn.

Daarnaast denk ik dat je je als er om gevraagd worst gewoon moet legitimeren, zeker met een legitimatie van de werkgever (doen we in de zorg toch ook veel) al of niet met alleen een voornaam en personeelsnummer er op.
GreetZ,
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #32 Gepost op: 12 april 2011, 07:45:29
Als je een prent krijgt staan alle gegevens van de betreffende collega al op de bon.
Dus waarom dan vragen om zijn gegevens?


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #33 Gepost op: 12 april 2011, 11:27:25
omdat de agent die het busje reed en andere was dan degene die de prent gaf.

GreetZ
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #34 Gepost op: 12 april 2011, 13:36:59
Als jij een bon krijgt voor plaats op de weg van een agent (bijrijder), dan heeft dat volgens mij niks te maken met die andere agent die jou zgn geen voorrang verleent.
En ja als ik je relaas lees en woorden als: "machtsmisbruik" bij dit gevalletje, tegenkom, dan blijf ik ook in dit geval bij:

"Een agent in uniform, met bewapening en met een politie auto vragen naar een legitimatie bewijs, is bijna altijd "bijdehand gedrag" (en heeft geen enkele meerwaarde.)" :-X


Piles

  • Geïnteresseerde
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,157
Reactie #35 Gepost op: 12 april 2011, 18:03:56
Als een agent mag vragen om mijn legitimatie, mag ik het ook aan hem vragen. Vinden we beide "bijdehand gedrag", maar toch staat het in de regels.
Doe niet zo moeilijk, en toon het gewoon.

Maar ik zie wel vaker dat mensen graag in de anonimiteit willen blijven, om onder andere verantwoordelijkheid te ontlopen. Nee, daarmee doel ik niet op agenten of andere hulpverleners, maar in het algemeen. Het is een menselijk iets denk ik.


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #36 Gepost op: 12 april 2011, 23:46:30
Als jij een bon krijgt voor plaats op de weg van een agent (bijrijder), dan heeft dat volgens mij niks te maken met die andere agent die jou zgn geen voorrang verleent.
En ja als ik je relaas lees en woorden als: "machtsmisbruik" bij dit gevalletje, tegenkom, dan blijf ik ook in dit geval bij:


Een agent in uniform, met bewapening en met een politie auto vragen naar een legitimatie bewijs, is bijna altijd "bijdehand gedrag" (en heeft geen enkele meerwaarde.)" :-X

In dit geval ging het mij er om, dat als ik een bon zou krijgen voor het geen voorrang verlenen ik dit wilde aanvechten. Daarbij wilde ik kunnen aantonen wat de situatie was en heb deze dus vastgelegd middels foto's. Om de situatie compleet te krijgen wilde ik gegevens hebben van de chauffeur (die niet verbaliseerde) en heb ook roepnummer en kenteken genoteerd. Dit om desnoods later aan te kunnen tonen wie er reed en wie er verbaliseerde.

Zoals gezegd, het ging mij er in dit geval om dat ik wilde kunnen duiden om welke agenten het ging. Gegevens van de verbalisant zouden inderdaad al op de prent komen te staan, die van de chauffeur niet.

Zoals geschreven:
Ik heb regelmatig (beroepsmatig) contact met de politie en eigenlijk altijd een prettige samenwerking, ken ook prive een aantal dienders en heb respect voor hun werk en de omstandigheden waaronder ze werken. Ook een prent zal ik niet snel de diender maar eerder  mijzelf aanrekenen (ben heus niet roomser dan de paus) tenzij deze echt onterecht is.

Vraag ook voor het werk regelmatig een naam / legitimatie, ook al is de agent duidelijk herkenbaar als agent, dit heeft dan weer te maken dat ook wij situaties moeten registreren waar we de politie bij nodig hebben, dan is het soms handig (bijvoorbeeld bij het open breken van een deur) om later terug te kunnen vinden met wie je te maken hebt gehad, dit i.v.m. mogelijke claims achteraf waarin de betreffende agenten dan weer getuige kunnen zijn. Werkt ook weer beter dan "die ene blonde agent die nacht". Dit gebeurt andersom natuurlijk ook.

:

Helaas is het iets dat je in iedere beroepsgroep terug ziet, het ontstaan van blinde vlekken of misdragingen / machtsmisbruik.
Ik heb het over alle beroepsgroepen, niet alleen over deze agenten waar je dergelijke dingen / gedrag ziet ontstaan.

:

Om terug te komen op de quote, het kan soms overduidelijk zijn dat je te maken hebt met een agent in functie (zuurstokwagen en een koppel vol attributen) maar om te kunnen duiden om welke agent het gaat kan het tonen van een politie-legitimatie wel degelijk zinvol zijn.


OK, trek deze conclusie los van het incident,(die was meer bedoeld als voorbeeld) en zie het iets breder.
Er zijn ook echt genoeg situaties dat het wenselijk kan zijn om te kunnen duiden met wie je te maken hebt. Verpleegkundigen in e
en ziekenhuis lopen meestal ook met een naambordje (al of niet met foto, voornaam / achternaam) terwijl ook deze herkenbaar zijn.

Een brandweerman is ook herkenbaar maar als die je wel uit een brandend huis heeft gered kan ik me ook wel voorstellen dat je deze wil bedanken achteraf.

De agent die je partner eerste hulp heeft verleend na een ongeval zou ik ook willen bedanken en achteraf een kaartje / taartje willen sturen.

even positief benaderen ;-)

GreetZ
Nachtbroeder1978
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


Nachtbroeder1978

  • verpleegkundige, evenementen verkeersregelaar, niet gecertificeerde hoogtewerker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 164
Reactie #37 Gepost op: 12 april 2011, 23:52:27
Helaas leven wij vandaag de dag in een maatschappij waar de verhuftering steeds toeneemt. Mensen die vinden dat ze de politie wel even mogen vertellen wat ze moeten doen en niet naar hun eigen gedrag kijken.

Maar dit zie je ook bij de politie terugkomen, het is wat dat betreft een mooie afspiegeling van de maatschappij.
Een kritische blik op je zelf kan nooit kwaad. Ook wanneer je je werk doet kunnen blinde vlekken ontstaan en kan je fouten maken zonder ze zelf te zien.

GreetZ
Nachtbroeder1978

Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen  ???
ook al heb je ergens geen verstand van, kan je er toch een mening over hebben.


JackM

  • HBT, ICET SAVER methodiek
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 896
Reactie #38 Gepost op: 13 april 2011, 08:06:22
Volg de discussie constant en lees een beetje een tweestrijd. Een agent in uniform lijkt het normaal te vinden om "agent "te zijn, maar als ik een klacht heb over het functioneren als agent is het leuk dat de agent naar zijn koppel en wagentje wijst als ik om identificatie vraag, maar ik wil graag de naam van desbetreffende diender. Dat heeft níéts te maken met "bijdehand gedrag".
Wees duidelijk, niet halfbakken, en vooral : recht voor de raap wanneer nodig,dan kom je het verste.


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #39 Gepost op: 13 april 2011, 09:09:10
Ik ben het met je eens, zoals ik eerder al aangaf, ik legitimeer me altijd als men er om vraagt. Het is gewoon een verplichting.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.