09-04-2011 Nieuwsuur Ned 2 Politie versus taken Particuliere Beveiliging

Auteur Topic: 09-04-2011 Nieuwsuur Ned 2 Politie versus taken Particuliere Beveiliging  (gelezen 2154 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Zaterdag 9 april 2011 om 22:00 uur heeft nieuwsuur op Ned 2 een item over de taken die Particuliere Beveiligers overnemen van de Politie.


In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Vanwege het verschrikkelijk schietincident in Alphen aan den Rijn is dit onderwerp komen te vervallen afgelopen zaterdagavond.
Ik zal proberen in de gaten te houden wanneer ze het onderwerp behandelen en dan de link plaatsen.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Politie krijgt hulp van particuliere beveiligers

De gemeente Laren huurt particuliere beveiligers in om de politie te ondersteunen.
Het beveiligingsbedrijf heeft zelfs een directe lijn met de politiemeldkamer.

Te weinig politie
Laren is de eerste gemeente in Nederland die zo'n grote rol geeft aan particuliere beveiligers.
Tot nu huurden gemeenten particuliere beveiligingsbedrijven vooral in om industrieterreinen, kantoren en bijzondere
evenementen te bewaken.
Maar nu huren gemeenten particuliere beveiligers in om de openbare ruimte veiliger te maken.
Het gaat met name om gemeenten die vinden dat ze te weinig politie hebben; zij willen het gebrek zo willen aanvullen.

Steekproef
Nieuwsuur deed een steekproef onder 40 gemeenten. 7 Gemeenten huren particuliere beveiligingsbedrijven in,
alleen om de openbare ruimte veiliger te maken.
Het gaat om bedragen tussen de 3 miljoen, zoals de gezamenlijke stadsdelen van Amsterdam tot 14.000 euro
van de gemeente Laren.

En juist Laren, de kleinste gemeente, heeft de meest verregaande en unieke samenwerking afgesproken om
diefstal en brandstichting op te lossen.
Nieuwsuur spreekt met betrokkenen.

De budgetten van een aantal gemeenten dat particuliere beveiligingsbedrijven inhuurt (de bedragen zijn van 2010):
Amsterdam € 2.890.000
Utrecht € 2.900.000
Breda € 350.000
Zoetermeer € 250.000
Roosendaal € 123.000
Zundert € 250.000
Laren € 14.000

Vragen en/of opmerkingen? Mail de maker: Camelea Buys (Camelea.Buys@Nieuwsuur.nl)

Gemeenten roepen steeds vaker de hulp in van particuliere beveiligingsbedrijven.
Om te patrouilleren, maar ook om inbrekers op te sporen.
VIDEO http://nos.nl/l/tcm:5-941640/

BRON: http://nieuwsuur.nl/onderwerp/234033-politie-krijgt-hulp-van-particuliere-beveiligers.html
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


sylvester1986

  • Gast
Je moet toch wat om de criminaliteit te bestrijden en helaas kan de politie door bezuinigingen niet altijd snel aanwezig zijn.
Misschien handig om surveillancevoertuigen met een camera uit te rusten dat in directe verbinding staat met particuliere cq politiemeldkamer.
Zoiets was een uitkomst geweest in dit geval en stonden de inbrekers en het voertuig mooi extra op beeld.


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Ben ik op zich wel met je eens Sylvester maar je moet ook oppassen dat je niet te ver doorslaat daarin als beveiligingsbedrijf.
Waar ik mij meer over verbaasde is dat men mij Gooiland beveiliging zoals ik in dit filmpje zag men enkel met een GSM werkt.
En dat baart mij meer zorgen omdat je hiermee in de regel geen noodsignaal kan afgeven in geval van.
Zeker in het geval zoals zij doen voorkomen dat ze in de avond met 12 of 13 auto's rondrijden.
Mijn voorkeur gaat uit naar goede communicatieapparatuur ( Porto's en mobilofoons ) zodat je weet wat je collega's doen en waar zij zitten.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


sylvester1986

  • Gast
Helemaal mee eens.
Mijn voorkeur gaat uit naar goede communicatieapparatuur ( Porto's en mobilofoons ) zodat je weet wat je collega's doen en waar zij zitten.

Zeker als je complete woonwijken meeneemt in de patrouille, dan zou eventueel een steekwerende vest/handboeien voor een beveiliger ook wel handig zijn, maar goed daar zijn al genoeg discussies over.
Verder zie ik ook geen zoeklicht op het voertuig en ook dat kan handig zijn en verder kan je als burger natuurlijk ook een oogje open houden.
Tenminste dat doe ik wel.


Nick

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,458
Mooi succesverhaal, die woninginbraak!  O0

Ik vind het ook helemaal niet verkeerd dat een gemeente extra probeert te investeren in veiligheid/toezicht. Of dat nu gebeurd via gemeentelijke toezichthouders, handhavers of particuliere beveiligers... tja daar kun je over discussiëren. Al met al mooie reportage en ik hoop dat het voor Laren zijn vruchten af zal blijven werpen.

Klein zeurpuntje: de semi-secundaire-striping  :-\
Senior GGP / Oost-Brabant