Glimlachend zei hij: Ik schiet jullie allemaal neerMoordenaar van Alphen was enge jongen, zeggen zijn voormalige collega’s • “Hij was een creep, die met een big smile op z’n bek kon zeggen: Ik schiet jullie allemaal neer”
Vriendelijk, stil, op het saaie af. Een jongen die vrolijk goedendag zei, behulpzaam was, de deur voor je openhield en die de ramen lapte van de buren. Op het eerste gezicht was er weinig opmerkelijks te bespeuren aan het gedrag van Tristan van der Vlis, de 24-jarige jongen die afgelopen zaterdag in winkelcentrum De Ridderhof met een automatisch vuurwapen zes mensen doodschoot voordat hij met een pistoolschot een einde maakte aan zijn eigen leven. Ja, hij liep geregeld in legerkleding, net als hij die droeg tijdens de slachting in het winkelcentrum. En ja, hij was lid van een schietvereniging en had een vergunning voor vijf vuurwapens. “Achteraf denk je: dat is wel gek”, zegt een 54-jarige buurman. Achteraf ja. “Maar toen heb ik altijd gedacht: die Tristan is een doodgoeie gozer. Aan z’n gedrag was helemaal niks dat opviel.”
Hoewel? Volgens een oud-collega van supermarkt Dirk van den Broek, waar Tristan ruim twee jaar geleden werd ontslagen, was er wel degelijk te zien dat er met de jongen wat mis was “Hij was helemaal geen lieve, vriendelijke jongen. Tristan was een ‘creep’. Hij kon soms zomaar ineens beledigd zijn als er tijdens de lunchpauze een grapje werd gemaakt. Dan begon hij te glimlachen en zei hij, met een big smile op z’n bek: ‘Wacht maar, doe maar grappig, maar ik schiet jullie allemaal neer.’” Achteraf vraagt ze zich nog altijd af waar die kwaadaardigheid vandaan kwam.
Uit de afscheidsbrief die in de woning is gevonden, komt in elk geval geen helder motief naar voren. Wel blijkt uit de brief dat de jongen ‘duidelijk suïcidaal’ was, zo zei hoofdofficier van justitie Kitty Nooy zondagmiddag. In de brief verwees hij naar ‘digitale bestanden’, maar ook daaruit viel weinig op te maken. “Deze hadden meer een spirituele dan een bedreigende inhoud.” Nadat Van der Vlis zijn baan in de supermarkt was kwijtgeraakt, is hij geestelijk in de knoei gekomen. Hij zat daarvoor in therapie. Bij de politie was bekend dat hij al in 2006 ‘suïcidale klachten’ had. Een GGZ-instelling heeft hem er destijds op beoordeeld. Van der Vlis zat 10 dagen onder toezicht in een gesloten inrichting. De laatste tijd was hij weer down, zo weet de politie inmiddels. Het had er vooral te maken dat hij weer werkloos was. “Het was niet bekend dat hij suïcidaal was.”
Toch past de jongen volgens zijn buren helemaal niet in het daderprofiel van soortgelijke, lukrake moordpartijen zoals in Winnenden, Dendermonde (crèche Fabeltjesland), Erfurt, Virginia Tech en Columbine High School. “Tristan had vrienden”, zegt een buurjongen aan de Wederikstraat, op een steenworp afstand van het winkelcentrum. “Hij was echt niet zo’n geplaagde eenling die vaak voor dit soort dingen verantwoordelijk is.” Ja, hij was een stille jongen, maar zijn buren zagen hem graag. Tristans vader, een schilder, heeft de galerijen van de hele flat versierd met schilderingen. De afbeeldingen, veelal van dieren, zijn ondertekend met zijn naam. “Ik wil al die schilderingen weg hebben”, zegt een vrouw van de bewonerscommissie. “Overschilderen die boel. Ik hoef die naam nooit meer te zien.”
Hoe kom je als 24-jarige aan vijf vuurwapens• Vijf halfautomatische vuurwapens en 50.000 stuks munitie. Dat is het wettelijke maximum dat een burger thuis mag bewaren. Dat wil zeggen: als alle vergunningen in orde zijn. Tristan van der Vlis, aanrichter van het bloedbad in Alphen aan den Rijn, had een maximale vergunning. Daar moet hij minimaal vijf jaar over hebben gedaan. Van der Vlis was lid van de Dagschuttersvereniging in Nieuwkoop, vlakbij Alphen. Om een vergunning te krijgen voor een bepaald vuurwapen, moet je er minimaal 24 keer gedurende één jaar mee hebben geoefend, bij dezelfde schietvereniging. Daarna kun je een vergunning aanvragen voor een ander wapen; dat duurt weer een jaar, tot een maximum van vijf vuurwapenvergunningen. Je mag de wapens thuis in een kluis te bewaren, samen met de maximaal 10.000 stuks munitie per wapen dat je volgens de vergunning mag hebben.
• Voor de vergunningen moet je van onbesproken gedrag zijn. Van der Vlis kwam in 2003 als minderjarige met de politie in aanraking vanwege een luchtdrukpistool dat hij met vrienden had afgeschoten op straat. De zaak leidde niet tot vervolging.
• Zaterdag schoot Van der Vlis onder meer met een volautomatisch wapen. Daarvoor krijgt een gewone burger geen vergunning, ook niet via de schietvereniging. Mogelijk gaat het om een omgebouwd wapen, opperde hoofdofficier Nooy. Dat ombouwen van half- tot volautomatisch geweer is kennelijk een eenvoudige ingreep. Kopen kan natuurlijk ook. Volgens sportschutters koop je in Oost-Europa voor een paar honderd euro al een Kalasjnikov.
http://www.metronieuws.nl/algemeen/glimlachend-zei-hij-ik-schiet-jullie-neer/SrZkdj!UtK2G14Rkju7c/