Vader Tristan meldde zelf bloedbad bij werkgeverDe vader van Tristan, Hans van der Vlis (58), heeft zaterdag zelf de school waar hij als docent werkzaam is, ingelicht over het bloedbad dat zijn zoon heeft aangericht in Alphen aan den Rijn, nog voordat in de media bekend werd dat zijn zoon Tristan de dader was.'U kunt zich voorstellen dat het een moeilijk gesprek was,' zegt bestuurslid Wim De Kloe van het Driestar college in Gouda tegen AD.nl.
Het Driestar College heeft alle docenten per mail bijgepraat en opgeroepen tot gebed. Alle betrokken leerlingen werden vanochtend ingelicht bij de start van de nieuwe schoolweek. Ouders en verzorgers hebben een brief van de schoolleiding thuis gekregen.
'Hij is al jaren een gewaardeerd docent beeldende vorming op onze school. Er hangt ook werk van hem hier in ons gebouw. Vanochtend hebben we nog de gebeurtenissen in Alphen besproken, terwijl we voor de schilderijen stonden', aldus de Kloet.
Tragisch
Aanleiding om de schilderijen nu weg te halen ziet De Kloe niet: 'We kunnen de daden van de zoon de vader natuurlijk niet aanrekenen.'
De Kloe verwacht dat Hans van der Vlis voorlopig niet zal terugkeren naar de tekenlokalen in Gouda.
'Het is echt tragisch, Hans heeft een goede band met de leerlingen en andere docenten en is een gewaardeerd collega', aldus De Kloe. In een van de gebouwen van de school in Gouda is een hoekje ingeruimd waar leerlingen hun gevoelens kunnen uiten.
Natuur
Hans van der Vlis werd in 1953 geboren in Leeuwarden en maakte al op jonge leeftijd kennis met de natuur in de Friese polders. Na de middelbare school volgde de hij een opleiding aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag en daarna de Academie voor Beeldende Vorming te Amsterdam. Later verhuist hij naar Alphen aan den Rijn.
Op zijn website, met als titel 'The other world', verklaart hij zijn liefde voor de natuur: 'Die liefde voor de natuur wil ik delen. Die wereld wil ik weergeven, vormgeven in al zijn schoonheid. Ik wil mijn verwondering in mijn schilderijen tonen, overbrengen. Mensen dichtbij de natuur brengen, ze even stil laten staan in deze gehaaste wereld.'
'A Song for Tristan'
Op een expositie in 2008 bij de Rabobank in Nieuwveen toonde hij een schilderij met de titel 'A song for Tristan' (zie illustratie hieronder). Op de website worden tal van schilderijen afgebeeld, met de natuur en dieren als thema. De meeste werken zijn volgens de website verkocht.
(Eric Borsje)
http://www.ad.nl/ad/nl/3722/Schietpartij-Alphen-a-d-Rijn/article/detail/578052/2011/04/11/Vader-Tristan-meldde-zelf-bloedbad-bij-werkgever.dhtmlVandaag hebben wij op school, waar Hans van der Vlis werkzaam is/was, ook een moment van gedenken gehouden. In een weekopening werd er een minuut stilte gehouden, een psalm gezongen en een bijbelgedeelte gelezen.