Jurist: ’Tristan had vergunning wapenhandel’ALPHEN AAN DEN RIJN - Tristan van der Vlis had niet alleen een vergunning voor het bezit en gebruik van drie wapens, hij had ook een vergunning om in maximaal vijf wapens te handelen. Dat meldt de Alphense letselschadejurist Orlando Kadir, die namens 42 slachtoffers van de schietpartij in de Ridderhof een schadevergoeding eist van de staat.
Kadir houdt de overheid verantwoordelijk voor het feit dat ’dorpsgek’ Tristan van der Vlis een wapenvergunning kon krijgen. Hij eist in totaal een bedrag tussen de 18 en 33 miljoen euro. ,,Terwijl in alle dossiers sinds 2006 is terug te vinden dat hem eerder een vergunning is geweigerd, dat hij in contact is geweest met de politie voor een eerder schietincident en dat hij gedwongen opgenomen is geweest na een zelfmoordpoging.’’
Tristan kreeg zijn vergunning van een politieafdeling waar een jaar eerder nog mensen waren ontslagen wegens onbetamelijk en ongeoorloofd gedrag en waar na de schietpartij allerlei dossierstukken ineens onvindbaar bleken te zijn. Kadir: ,,Het gaat niet meer alleen over het wapen van Tristan. Het gaat over dubieuze praktijken binnen de afdeling handhaving en toekenning van de politie Hollands Midden.’’
Na de fatale schietpartij meldden zich 98 mensen bij hem die zichzelf als slachtoffer zagen. Daarvan wees de jurist er 56 af. ,,Ik wil die mensen niet meteen gelukszoekers noemen, al wilden sommigen meteen weten wat ze hieraan konden overhouden.’’ De mensen die Kadir bijstaat zijn stuk voor stuk zwaar getroffen. ,,Ik had vanochtend nog uitgebreid een cliënt aan de telefoon. Hij moet zijn huis uit, kan de deurwaarders niet meer betalen. Die begint door te draaien. Ik heb een andere cliënt die pas een zelfmoordpoging heeft gedaan. Twee zijn er failliet gegaan, drie staan er op het punt om om te vallen. We hebben het echt niet over mensen die hun trauma moeten gaan verwerken op Ibiza, al worden we wel zo afgeschilderd.’’
Sinds hij met de zaak bezig is, is de Alphenaar verschillende keren bedreigd. ,,Dan word je gebeld en zegt er iemand: ’let op je schreden’. Of onlangs nog: ’je hebt kinderen, ik let op je’. Ik ben ook achtervolgd geweest. Ik heb daarom helaas voor een aanzienlijk bedrag mijn huis extra moeten laten beveiligen.’’
http://www.leidschdagblad.nl/regionaal/leidenenregio/article19826093.ece/Jurist-Tristan-had-vergunning-wapenhandel?lref=vptop