Zes doden bij schietpartij winkelcentrum Alphen aan de Rijn
Uitgegeven: 9 april 2011 12:48
Laatst gewijzigd: 9 april 2011 15:15
AMSTERDAM - In Alphen aan de Rijn vond zaterdagmiddag een schietpartij plaats in het winkelcentrum De Ridderhof, waarbij zes doden en zestien gewonden zijn gevallen, waarvan vier zwaargewond. Dit heeft waarnemend burgemeester Bas Eenhoorn tijdens een persconferentie bevestigd.
De vermoedelijke dader heeft zichzelf van het leven beroofd. Dat heeft de gemeente gemeld op haar website. Er is geschoten met een automatisch vuurwapen.
Volgens het Leidsch Dagblad vluchtte het winkelende publiek voor zijn leven. Het centrum is door de politie afgesloten en er zou grote chaos heersen.
Even werd gedacht dat er een tweede dader zou zijn. Dit bleek later niet het geval te zijn.
Verschrikkelijk
Eenhoorn spreekt van een ramp die te verschrikkelijk voor woorden is. "Wij wensen de nabestaanden van de slachtoffers veel sterkte."
Er waren heel veel mensen in het winkelcentrum op het moment van de schietpartij, benadrukte Eenhoorn.
''Er waren ouders en kinderen. Het is bijna niet te begrijpen dat dit is gebeurd'', aldus de burgemeester. ''Er wordt alles gedaan om familie, vrienden en bekenden op dit moment zo goed mogelijk op te vangen.''
Hoofd
De dader, een blanke man die rond de 25 jaar zou zijn, schoot zich volgens een getuige na zijn daad door zijn hoofd met een ander wapen. Hulpdiensten reden af en aan om gewonden te vervoeren, vermoedelijk ook naar andere ziekenhuizen dan het Ziekenhuis Rijnland in Alphen aan den Rijn. Dat was niemand voor commentaar bereikbaar.
Het beleidsteam van de gemeente, met waarnemend burgemeester Bas Eenhoorn is inmiddels bijeengekomen op het stadhuis.
Opvang
Ooggetuigen van de schietpartij zijn opgevangen in het nabijgelegen kerkelijk centrum De Bron. Dat liet een medewerkster van het centrum weten.
''Er zijn hier naar schatting honderd mensen aanwezig'', aldus de medewerkster. Volgens haar is de sfeer onrustig, omdat veel mensen zijn geschokt door het geweld. De politie is aanwezig om de mensen te vragen wat zij gezien hebben.
Ooggetuigen
Volgens een ooggetuige schoot de dader met een grote mitrailleur om zich heen. "Er zijn veel gewonden. Ik denk zeker vijf tot tien doden", zegt hij op Radio 1.
Lokale media spraken ook met ooggetuigen. ''Bij de kassa's schoot hij zichzelf door het hoofd. Eerste loste hij heel veel schoten, daarna ontstond er paniek. Ik heb zijn geweer weggeschopt'', aldus de 34-jarige Ramon Vleerlaag tegen alphen.cc.
Annemarie de Bruin (82) was in de Albert Heijn toen de schietpartij plaatshad: ''Rennen! Dat is het eerste wat ik dacht toen er werd geroepen dat er iemand lag. Ik hoorde zoveel schoten, het leek wel een klapperpistool. Ik heb mijn boodschappen laten staan en ben meteen weggerend.''
Vuurwerk
Een omwonende zag volgens alphen.cc vanaf haar balkon naast het winkelcentrum hoe de dader schietend naar buiten kwam. ''Ik hoorde iets dat op vuurwerk leek, ik zag mensen naar buiten rennen, mensen vielen, boodschappen vielen.
"Ik zag een man in een bomberjack en legerbroek met een machinegeweer. Hij laadde zijn geweer door en ik hoorde binnen weer schieten. Er gaan nu al geruchten over minimaal zeven doden. Ambulances rijden af en aan.''
Volg dit nieuws op Twitter via NUlive
© NU.nl/ANP/Novum