reanimatie bij zwangerschap

Auteur Topic: reanimatie bij zwangerschap  (gelezen 12878 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Gepost op: 10 april 2011, 04:19:41
Ik lees en hoor verschillende berichten over het reanimeren bij zwangerschap.

Gewoon reanimeren zoals bij een andere volwassene,
of iets naar links kantelen.

Kan iemand me vertellen in begrijpbare jip en janneke taal waarom iets naar links kantelen beter zou zijn?
Ik heb nooit de reanimatie met kantelen beoefend, maar blijkbaar is het beter voor het SO, waarom staat deze procedure niet vermeld bij het OK?
Ik las op de site van eerste hulp-amc dat deze kantel-reanimatie niet door leken uitgevoerd word, maar het mag wel.
Wie heeft er bruikbare tips en aanvullingen?

Wie maakt me wijzer?




helm

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 10 april 2011, 08:04:11
"iets" onder de rechterbil en de buik naar links. Dan komt de V. cava inferior vrij. (onderste holle ader)
Dit staat al sinds 2000 in het SEHSO boek. En natuurlijk in de richtlijnen van AHA.


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #2 Gepost op: 10 april 2011, 08:54:19
Bij een reanimatie wil je bloed rondpompen, dit komt terug bij het hart via de bovenste en onderste holle ader. De onderste holle ader loopt door de buikholte omhoog en is in tegenstelling tot de aorta (slagader) vrij slap en daardoor makkelijk samen te drukken door het gewicht van de het kind en het vruchtwater.

De onderste holle ader loopt niet exact door het midden maar ligt iets rechts uit het midden. Door nu de zwangere iets te kantelen haal je, in ieder geval een deel van, het gewicht van kind en vruchtwater van dit bloedvat af en stroomt het bloed dus makkelijker terug richting het hart.


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #3 Gepost op: 10 april 2011, 16:09:06
Dank voor de uitleg en toelichting. O0


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #4 Gepost op: 10 april 2011, 19:18:28
ook Dr Koster vroeg mij dit telefonisch, vorige week.
of ik dat gedaan had... nee dus, hoewel ik (in het achterhoofd) er wel iets over gehoord had..
maar ja...hoe vaak komt een reanimatie op een zwangere nou voor?


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #5 Gepost op: 11 april 2011, 01:05:30
Hallo Peter, mijn vragen zijn ook naar aanleiding van jouw verhaal.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #6 Gepost op: 11 april 2011, 06:35:46
Bovenstaande is helemaal juist, ik vraag me echter af wat het met de effectiviteit van je compressies doet, immers de kracht kan niet meer loodrecht worden uitgevoerd, en ik denk dat de kwaliteit van de compressies en de diepte (5a6 cm tegenwoordig) hiermee sterk achteruit zal gaan?!

Hoe ver moet je eigenlijk kantelen?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


helm

  • Gast
Reactie #7 Gepost op: 11 april 2011, 08:08:47
maar ja...hoe vaak komt een reanimatie op een zwangere nou voor?
Wat wil je daar mee zeggen?


Golly
Je moet niet de dame op de zij leggen, alleen een kussentje oid onder de rechter bil en laat iemand anders de buik naar links houden. De bovenkant blijft gewoon liggen, dus effectief compressies geven is geen probleem.


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #8 Gepost op: 11 april 2011, 09:33:38
Stammie,

Een hartstilstand is een zeldzame, ernstige complicatie in de zwangerschap. De incidentie hiervan is ongeveer 1 op de 30.000 zwangeren. In Nederland betekent dit 6 casussen per jaar. De veranderde fysiologie en anatomie bij een zwangere, maken het noodzakelijk de reanimatie aan te passen ten opzichte van reanimatie bij een niet zwangere patiënte.

Veranderde fysiologie en anatomie beïnvloeden de reanimatie

Vanaf een amenorroeduur van 20 weken wordt een reanimatie negatief beïnvloed door de groeiende baarmoeder. Bij het op de rug liggen is de V. cava bij 90% van aterme zwangeren vrijwel compleet gecomprimeerd door de vergrote baarmoeder. Het slagvolume neemt door de afgenomen ‘preload’ af tot 30% vergeleken met een niet-zwangere vrouw.

Ook de functionele longcapaciteit neemt bij een zwangere af met 20% door hoogstand van het diafragma. Hierdoor ontstaat er sneller hypoxie. Deze situatie wordt versterkt door een toename van 20% in de zuurstofbehoefte bij een zwangere als gevolg van de aanwezige foetus.

Bij een zichtbaar zwangere patiënte, dat wil zeggen vanaf 20 weken amenorroeduur (fundus op navelhoogte), wordt de patiënte in ‘left lateral tilt’-positie gelegd. Hierbij gaat het om een kanteling van 15-30 graden, gebruik makend van een wig onder de rechter heup. Compressie van de V. cava wordt hiermee opgeheven. Deze positie bemoeilijkt echter het uitvoeren van de Basic Life Support. Het is ook mogelijk om de uterus manueel naar links te verplaatsen.

Een uitzonderlijke situatie vraagt om bijzondere maatregelen. In de pre-hospitale situatie moet laagdrempelig de hulp worden ingeroepen van een H-MMT. Dit is alleen gerechtvaardigd wanneer er sprake is van tijdswinst.  Zwangere patiënten ontwikkelen sneller hypoxie dan niet-zwangeren. Indien de reanimatie niet succesvol is, dient binnen 5 minuten een perimortem sectio caesarea uitgevoerd te zijn. Het gaat primair om het redden van het leven van de moeder. Het wegnemen van de foetus en verkleinen van de uterus zal de zuurstofconsumptie verlagen, de veneuze terugvloed naar het hart verhogen en de ventilatie vergemakkelijken. Ook kan de reanimatie nu weer in rugligging plaatsvinden, waardoor thorax compressies beter uitvoerbaar worden.

Een perimortem sectio caesarea is dramatisch en zal doorgaans plaatsvinden op de locatie waar de hartstilstand optreedt. Dit maakt reanimatie van de zwangere in de pre-hospitale setting tot een uitzonderlijke situatie. Vervoer naar een operatiekamer leidt tot onnodig tijdverlies. Aangezien er bij het ontbreken van circulatie geen bloedverlies zal zijn, is er slechts een beperkt instrumentarium nodig, namelijk scalpel, klemmen, buikgazen en handschoenen. Steriliteit van de ingreep is van ondergeschikt belang. In plaats van een klassieke Pfannenstielincisie (Bikinilijn), verdient de mediane onderbuiksincisie de voorkeur om een maximale expositie van de peritoneale holte te verkrijgen. Het is sneller, je bent minder afhankelijk van instrumentarium en je hebt beter licht.

Groet,

Expert.


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #9 Gepost op: 11 april 2011, 11:00:29
Dank Expert!

Dus 15 a 30 graden, en het bemoeilijkt de BLS, als antwoord op mijn vraag. Wanneer er meerdere hulpverleners zijn lijkt mij dus dat manuele verplaatsing van de uterus een betere optie is wanneer je je BLS wilt waarborgen?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis