reanimatie bij zwangerschap

Auteur Topic: reanimatie bij zwangerschap  (gelezen 12879 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
Reactie #10 Gepost op: 11 april 2011, 11:06:28
Expert, geeft duidelijk blijk expert te zijn. Even een tip voor de geïnteresseerde lezer: door op de vaktermen te googlelen kom je een heel eind.

bijv. perimortem sectio caesarea: http://www.encymed.com/ency_nl/s/sectio_post_mortem.htm


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #11 Gepost op: 11 april 2011, 11:31:29
Expert heel erg bedankt voor de duidelijk uitleg. Zelfs ik als niet medisch opgeleid persoon kan het volgen. Ik wil alleen even checken of ik het goed begrepen heb ;).
Bij een zichtbaar zwangere patiënte, dat wil zeggen vanaf 20 weken amenorroeduur (fundus op navelhoogte), wordt de patiënte in ‘left lateral tilt’-positie gelegd. Hierbij gaat het om een kanteling van 15-30 graden, gebruik makend van een wig onder de rechter heup. Compressie van de V. cava wordt hiermee opgeheven. Deze positie bemoeilijkt echter het uitvoeren van de Basic Life Support. Het is ook mogelijk om de uterus manueel naar links te verplaatsen.

Er wordt een link gelegd tussen zichtbaar zwanger, twintig weken amenorroeduur en de fundus op navel hoogte. Nu is het soms zo dat al ver voor de 20 weken er een zichtbare zwangerschap is. Mijn vrouw bijvoorbeeld moest met 6 weken al positiekleding aan en het vertellen want verbergen kon echt niet meer. Ik als hulpverlener kan niet voelen waar de fundus is en als het op straat gebeurd weet je de amenorroeduur niet. Ik neem aan dat dan ook bovenstaande geldt. Dus moeten we als hulpverlener bij een zichtbaar zwangere vrouw altijd de reanimatie aanpassen.

Brengt deze aangepaste reanimatie ook nog gevaren met zich mee voor het slachtoffer of de foetus. Ik bedoel dan vooral anders dan die ook bij een"normale" reanimatie op kan treden.
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Expert

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
Reactie #12 Gepost op: 11 april 2011, 11:41:41
Uiltje,

Neen, het vergroot de kans op een succesvolle reanimatie van de moeder. Dat is je primaire doel. Verder gelden dezelfde principes als bij iedere reanimatie. 4 H's & 4 T's.

Groet,

Expert.


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #13 Gepost op: 11 april 2011, 11:52:33
Uiltje,

Neen, het vergroot de kans op een succesvolle reanimatie van de moeder. Dat is je primaire doel. Verder gelden dezelfde principes als bij iedere reanimatie. 4 H's & 4 T's.

Groet,

Expert.

Bedankt
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #14 Gepost op: 11 april 2011, 15:29:25
Expert, je noemt de perimortale sectio als middel om de moeder te redden wanneer de reanimatie niet lukt. Echter zitten er ( bij een gevorderde amenorrhoeduur) hopelijk ook voordelen aan voor het kind, zijnde, dat wanneer de moeder alsnog overlijdt, het kind wellicht nog gered kan worden? (dat de kans zeer klein is weet ik, wordt dit echter meegenomen in de overweging?)

Is er een periode waarin Left Lateral Tilt te prefereren is tov manuele verplaatsing, bijvoorbeeld wanneer de zwangerschap nog klein is?
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


peter h

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 353
  • instructeur EH/BHV/(P)BLS, AED, WO, verder Sigma
Reactie #15 Gepost op: 11 april 2011, 17:53:47
Wat wil je daar mee zeggen

Hoi Rene,

daarmee wil ik zeggen dat je het de "gemiddelde BHV-er / EHBO-er" niet te moeilijk moet maken.
volgens Expert zijn het 6 casussen per jaar.
een BHV-er / EHBO-er wordt ook aangeleerd om bij kinderen op dezelfde manier (dwz 30/2) te reanimeren.
alleen bij de specifieke doelgroepen (kinderdagverblijven etc) wordt er meer aandacht besteed aan de kindereanimatie, of een cursus EHaK.

zo kan je de specifieke reanimatie van zwangeren bijvoorbeeld onder de aandacht brengen van de verloskundigen etc.

groet,

Peter


helm

  • Gast
Reactie #16 Gepost op: 11 april 2011, 18:07:27
daarmee wil ik zeggen dat je het de "gemiddelde BHV-er / EHBO-er" niet te moeilijk moet maken.
volgens Expert zijn het 6 casussen per jaar.
een BHV-er / EHBO-er wordt ook aangeleerd om bij kinderen op dezelfde manier (dwz 30/2) te reanimeren.
alleen bij de specifieke doelgroepen (kinderdagverblijven etc) wordt er meer aandacht besteed aan de kindereanimatie, of een cursus EHaK.

zo kan je de specifieke reanimatie van zwangeren bijvoorbeeld onder de aandacht brengen van de verloskundigen etc.

groet,

Peter

Voor mensen die een BHV SEHSO of SEHBK cursus gaan doen, geldt dat ze dat gewoon moeten weten en als het te moeilijk is voor ze moeten ze er niet aan beginnen.


stammie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 952
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #17 Gepost op: 12 april 2011, 01:21:55
Allen dank voor de inbreng.

Waar het mij om ging is, stel dat ik ooit in een dergelijke situatie zou komen dat ik BLS moet toepassen bij iemand die zwanger is, ik graag iets weet zodat ik naar eer en geweten kan handelen.

Even een andere vraag...
Stel dat je niet kantelt... leverd dit gevaar op voor moeder en/of kind? Of komen de borstcompressies en beademingen dan "gewoon" niet goed door?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #18 Gepost op: 12 april 2011, 14:19:36
Voor mensen die een BHV SEHSO of SEHBK cursus gaan doen, geldt dat ze dat gewoon moeten weten en als het te moeilijk is voor ze moeten ze er niet aan beginnen.

 :o

Wat is dat voor een belachelijke opmerking! Natuurlijk probeer je het ze zo veel mogelijk aan te leren, maar ik heb liever dat ze in ieder geval iets doen dan er maar niet aan beginnen omdat ze niet precies weten hoe het moet.

Jij bent ook van mening dat alleen geschoolde mensen die netjes ieder jaar hun herhaling doen een AED mogen gebruiken?


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #19 Gepost op: 12 april 2011, 14:39:52
We kunnen niet van iedere burger een hooggeschoold hulpverlener maken. Daarnaast komt dit relatief zo weinig voor dat men het al gauw zou vergeten (of in paniek zou schieten van' hoe was het ook alweer??'). In dit geval telt beter iets als niets....anders blijven mensen echt aan de zijlijn staan en durven ze niets meer aan. Bang dat ze dom worden gevonden.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear