Plicht Twitcop?http://criminaliteitswijzer.ning.com/profiles/blogs/plicht-twitcopDoor Dirk-Jan geplaatst op 10 April 2011 om 12.51
Zaterdag schoot een man in een druk winkelcentrum in het rond. Iedereen ziet de beelden en de berichten vanuit de media. Schokkend, onwerkelijk en eigenlijk niet te bevatten.
Omdat ik sinds anderhalve maand een "twitcop" ben, ging ik gelijk de berichtgevingen volgen via de accounts van Politie Hollands Midden en de gemeente Alphen aan de Rijn. Mooi om te zien dat zij rust en controle brachten in de berichtgeving over dit incident.
Helaas voelde iemand zich geroepen om te tweeten dat hij de "6 kills" wel kon overtreffen. Ongelofelijk en onbegrijpelijk. Moest ik daar iets mee? Het was namelijk al gemeld aan het account van Politie Hollands Midden en op dit bericht waren veel RT en Reply's. Zou het opgepakt worden hierdoor, vroeg ik me af. Ik kan me voorstellen dat Politie Hollands Midden hier geen tijd voor had.
Via de Meldkamer Zuid Holland Zuid heb ik aan een alerte collega mijn melding gedaan en vanaf thuis via de gsm drie "pics" gestuurd van hetgeen ik op Twitter had gelezen. Kort hierna kreeg ik een mail met daarin dat de alerte collega deze melding had doorgezet naar Rotterdam Rijnmond. Tegelijkertijd was communicatie van Rotterdam Rijnmond via DM op de hoogte. (niets weg zonder overleg, zeg maar)
De volgende ochtend las ik op Twitter dat in Rotterdam Rijnmond een aanhouding was geweest naar aanleiding van uitingen via Twitter.
Of het door mijn of ons optreden is geweest dat hij is aangehouden weet ik niet. Maar het geeft een goed gevoel dat er kordaat en daadkrachtig is opgetreden door Politie Rotterdam Rijnmond. Dit kan en mag niemand zo uiten op Twitter.
Voor de nabestaanden, betrokken collega's en hulpverleners betrokken bij de schietpartij in Alphen aan den Rijn, sterkte!