Onverzekerd rijden

Auteur Topic: Onverzekerd rijden  (gelezen 7053 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Gepost op: 11 april 2011, 11:13:24
Pakkans onverzekerd rijden fors hoger
ZOETERMEER -  De kans om betrapt te worden als je rondrijdt met een onverzekerd voertuig wordt veel groter. Door een wetswijziging, waarschijnlijk in juni, is het straks mogelijk elke Nederlander hierop te controleren. Een woordvoerder van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) bevestigde maandag berichtgeving hierover in Trouw.

Als de wet wijzigt, mogen het autoverzekerings- en kentekenregister worden gekoppeld. Daardoor wordt handhaving makkelijker. „Het gaat om ongeveer 220.000 Nederlanders, maar zij rijden niet allemaal onverzekerd rond. Het kunnen ook mensen zijn van wie de autoverzekering nog niet is doorgegeven.” De RDW stuurt daarom deze week een brief met informatie over de wijziging naar deze groep.

De boete voor onverzekerd rijden blijft 270 euro voor bromfietsers en 390 euro voor motorvoertuigen en kan drie keer per jaar worden opgelegd.


Bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/9507436/__Pakkans_fors_hoger__.html?sn=binnenland




dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #1 Gepost op: 11 april 2011, 11:16:04
Ik vind dit bijzonder.

Als ik in mijn vtg een kenteken bevraag in mobipol zie gelijk of het vtg wel of niet is verzekerd. Dus waarom kan dat bij ons wel en daar niet.


CopVR3

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,194
Reactie #2 Gepost op: 11 april 2011, 11:24:38
Ja apart, je kan zelf nu al checken of je buurman de auto heeft verzekerd. En die gegevens komen uit het kentekenregister... :-\


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #3 Gepost op: 11 april 2011, 11:27:53

De boete voor onverzekerd rijden blijft 270 euro voor bromfietsers en 390 euro voor motorvoertuigen en kan drie keer per jaar worden opgelegd.

Dit is ook bijzonder aangezien wij al sinds jaar en dag een sterretje invullen. Als bovenstaande een standaard sanctiebedrag is waarom wordt dit dan niet standaard in het feitenboekje verwerkt.

Wat ik mij dan ook weer afvraag is wat wordt er gedaan na de derde keer.


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #4 Gepost op: 11 april 2011, 11:40:42
Het gaat erom dat de huidige informatie niet actueel is. Als je nu een auto koopt en je meldt hem aan bij de verzekering dan kan het tot 6 weken duren voor het ook verwerkt is bij het RDW. Zelfde geldt voor als je je verzekerd bij een andere maatschappij, je even niet verzekerd bent geweest, etc.

Door de bestanden nu direct te koppelen is de informatie actueel. Als er dan staat dat het voertuig niet verzekerd is dan is deze ook niet verzekerd. Ontkennen door de bestuurder/verdachte heeft geen zin. Er volgt direct inbeslagname.

Het bedrag van 390,- Euro is het standaard schikkingsvoorstel van de OvJ. Het klopt dat wij dat zien als *-feit.

Voor meer dan 3 keer per jaar schrijven is naar mijn idee de richtlijn WAM-recidive vanuit het OM van toepassing.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #5 Gepost op: 11 april 2011, 11:47:43
Dus dat scheelt dan weer een 34 WAM-verklaring aanvragen/opvragen. is weer extra blauw op straat


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #6 Gepost op: 11 april 2011, 11:57:04
Citaat
4. Bijzonderheden voor enkele soorten overtredingen

Let op: bij feitgecodeerde OM-feiten waarbij een staandehouding heeft plaatsgevonden kan een OM-strafbeschikking volgen. Indien er sprake is van een constatering op kenteken valt de zaak nog onder het transactieregime.

4.1.1 Recidiveregeling overtredingen artikelen 30 en 34 Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (WAM)(uitgezonderd bromfietsen)

De recidiveregeling t.a.v. de overtredingen van artikelen 30 en 34 WAM luidt voor de met motorrijtuigen, uitgezonderd bromfietsen, [14] gepleegde overtredingen als volgt:

Eerste overtreding:
OM-transactie of OM-strafbeschikking: € 440

Eis ter zitting: geldboete € 500
 
Tweede overtreding (binnen twee jaar na afdoening van de eerste overtreding):
Geen transactie. OM-strafbeschikking of eis ter zitting: geldboete € 600 en vier maanden ontzegging van de rijbevoegdheid onvoorwaardelijk
 
Derde overtreding (binnen vier jaar na afdoening van de eerste overtreding):
Geen transactie of strafbeschikking, eis ter zitting: twee weken hechtenis onvoorwaardelijk en zes maanden ontzegging van de rijbevoegdheid onvoorwaardelijk; eventueel verbeurdverklaring van het inbeslaggenomen voertuig
 

4.1.2 Recidiveregeling overtredingen artikelen 30 en 34 WAM (bromfietsen)

Voor de met een bromfiets gepleegde overtreding van de artikelen 30 en 34 WAM (feitcodes A 901a t/m d, A 902, A 903a t/m c en A 904) geldt de volgende recidiveregeling:

Eerste overtreding:
OM-transactie of OM-strafbeschikking: € 310

Eis ter zitting: € 370
 
Tweede overtreding (binnen twee jaar na afdoening van de eerste overtreding):
Geen transactie. OM-strafbeschikking of eis ter zitting: geldboete € 440 en vier maanden ontzegging van de rijbevoegdheid onvoorwaardelijk
 
Derde overtreding (binnen vier jaar na afdoening van de eerste overtreding):
Geen transactie, eis ter zitting: tien dagen hechtenis onvoorwaardelijk en zes maanden ontzegging van de rijbevoegdheid onvoorwaardelijk; eventueel verbeurdverklaring van het inbeslaggenomen voertuig

Bron:http://www.om.nl/organisatie/beleidsregels/overzicht/verkeer_en_vervoer/@155043/richtlijn/


De WAM richtlijn zoals benoemd door Sven82


zwelgje

  • Burger met bijzondere interesse in wetgeving en organisatie structuren
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,077
Reactie #7 Gepost op: 11 april 2011, 11:57:26
Ik ben niet werkzaam bij de politie, dus kan niks zeggen over de praktijk.

Echter lijkt mij hier sprake van misleidende berichtgeving.

De wetswijziging zorgt er voor dat de RDW straks administratief mag controleren of voor alle verzekeringsplichtige voertuigen in hun bestand ook een verzekering geregistreerd is. Bij het niet geregistreerd zijn kan het RDW dan een administratieve boete opleggen, tot 3 maal per jaar. (Dit is vergelijkbaar met de APK controles door het RDW en de administratieve boetes daarvoor. )
Bij meer dan 3 maal constateren kan het OM ingeschakeld worden.

Bron met uitleg:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/persberichten/2011/02/02/bij-onverzekerd-voertuig-altijd-een-boete.html

De wetgeving op grond waarvan politie en opsporings ambtenaren op dit moment een PV opmaken bij het constateren van (het besturen van) een onverzekerd voertuig, veranderd niet. Aan de eisen van het OM in deze gevallen zal niks fundamenteels veranderen.
De genoemde 390,- euro boete slaat dus niet op het OM beleid in deze zaken.....

Edit: bron toegevoegd met betere uitleg
Als je niet veel onthoudt, kan je ook niet veel vergeten


tcf

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 882
Reactie #8 Gepost op: 11 april 2011, 13:13:05
Het gaat erom dat de huidige informatie niet actueel is. Als je nu een auto koopt en je meldt hem aan bij de verzekering dan kan het tot 6 weken duren voor het ook verwerkt is bij het RDW. Zelfde geldt voor als je je verzekerd bij een andere maatschappij, je even niet verzekerd bent geweest, etc.

Door de bestanden nu direct te koppelen is de informatie actueel. Als er dan staat dat het voertuig niet verzekerd is dan is deze ook niet verzekerd. Ontkennen door de bestuurder/verdachte heeft geen zin. Er volgt direct inbeslagname.

Het bedrag van 390,- Euro is het standaard schikkingsvoorstel van de OvJ. Het klopt dat wij dat zien als *-feit.

Voor meer dan 3 keer per jaar schrijven is naar mijn idee de richtlijn WAM-recidive vanuit het OM van toepassing.

Als ik elke onverzekerde auto direct inbeslag ga nemen die ik rijdend op straat tegen kom, dan heb ik daar bijna een dagtaak aan ( incl. het wachten op een takel ).
Ik heb gemiddeld zo'n 5 a 6 WAM zaken in de week openstaan....


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #9 Gepost op: 11 april 2011, 13:22:15
Als ik elke onverzekerde auto direct inbeslag ga nemen die ik rijdend op straat tegen kom, dan heb ik daar bijna een dagtaak aan ( incl. het wachten op een takel ).
Ik heb gemiddeld zo'n 5 a 6 WAM zaken in de week openstaan....

Denk ook niet dat men er bij ons Politie Opslagterrein op zit te wachten al die vtgn zonder WAM. Hebben ze geen ruimte voor en aan de wkts stallen is ook geen optie.

Ze moeten gewoon net als in Engeland gaan werken.
Niet verzekerd is auto inbeslag. Binnen 14 dgn ophalen zoniet wordt de auto vernietigd. Of bij staandehouding gelijk voor vernietiging tekenen.