Man overleden na zelfverbranding Dam - Amsterdam 06-04-2011

Auteur Topic: Man overleden na zelfverbranding Dam - Amsterdam 06-04-2011  (gelezen 9597 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

mike

• Senior gebruiker

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #41 Gepost op: 7 april 2011, 00:38:48
ONBEKENDE MAN STEEKT ZICHZELF IN BRAND (06-04-2011)

http://www.politie-amsterdam-amstelland.nl/get.cfm?id=9486&d=0

Een onbekende man is dinsdagmiddag 6 april omstreeks 12.30 uur levensgevaarlijk gewond geraakt nadat hij zichzelf op de Dam in brand had gestoken. Hij is opgenomen in een brandwondencentrum.

Nabij het monument stak de man zijn kleding in brand, nadat hij zich eerder had overgoten met een brandbare vloeistof. Omstanders en toegesnelde politieagenten wisten het vuur met hulp van jassen en water te doven. Een ambulance van de GGD bracht hem met ernstige verwondingen naar een ziekenhuis. Later op de middag is het slachtoffer overgebracht naar een brandwondencentrum.

Mensen die direct getuige waren of meehielpen bij het doven van het vuur zijn door de politie opgevangen en verhoord op het politiebureau aan de Beursstraat. Op de Dam is een forensisch onderzoek ingesteld. De politie zoekt nog naar de identiteit van het slachtoffer. Hij is niet aanspreekbaar. Er is niets bekend over de aard en omstandigheden achter dit incident. Voor de getuigen is slachtofferhulp ingeschakeld.
Samen sterk in de hulpverlening!

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #42 Gepost op: 7 april 2011, 00:57:24
Misschien een gekke vraag maar ik stel hem toch als brandweerleek.

Stel ik rij met mijn auto langs, zie dit gebeuren, ik heb een redelijke brandblusser in mijn auto kan het dan kwaad om hiermee een bluspoging te doen ?
Het lijkt mij beter dan niets doen in 1e instantie.
Graag de mening van de brandweergeleerden onder ons.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

xtream

• Forum gebruiker
Reactie #43 Gepost op: 7 april 2011, 01:03:41
gewoon gebruiken!!
schuim is het mooiste of de branddeken,poeder kost meer medische nazorg maar beter wat dan niks.

112Rene

• Forum gebruiker
Reactie #44 Gepost op: 7 april 2011, 01:57:23
Misschien een gekke vraag maar ik stel hem toch als brandweerleek.

Stel ik rij met mijn auto langs, zie dit gebeuren, ik heb een redelijke brandblusser in mijn auto kan het dan kwaad om hiermee een bluspoging te doen ?
Het lijkt mij beter dan niets doen in 1e instantie.
Graag de mening van de brandweergeleerden onder ons.
Je kan dit wel gebruiken om een bluspoging te doen.

Wat ik op de EHBO geleerd dat wanneer je een brandblusser gebruikt je moet zorgen dat het blusmateriaal niet in het gezicht van het slachtoffer komt. Grote kans dat dit middel giftig is. Een CO2 blusser bij gebruik de ademhaling blokkeren en bevriezing veroorzaken.

stammie

• Senior gebruiker
  • Het moet, dus het kan!
Reactie #45 Gepost op: 7 april 2011, 02:00:48
Is het niet zo dat je van het inademen van de poeder uit een poederblusser het alleen benauwd krijgt en daarna een vlotte doorstroming hebt van je darmen?

Red

• HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
Reactie #46 Gepost op: 7 april 2011, 10:53:29
BRANDENDE MAN DAM OVERLEDEN

De man die zichzelf woensdag op de Dam in brand stak, is vanochtend overleden.
Dat laat de politie weten aan AT5. De man was een 36-jarige uitgeprocedeerde asielzoeker uit Iran, zo blijkt nu. Hij is niet meer aanspreekbaar geweest voor de politie.

De man lag in het Brandwondencentrum in Beverwijk. De politie is nog op zoek naar zijn familie in Iran. Een aantal vrienden heeft vanochtend nog wel afscheid kunnen nemen van de man.
Tientallen mensen waren er woensdagmiddag getuige van hoe de man zichzelf in brand stak. Enkele omstanders probeerden het vuur nog met hun jas te doven.
http://www.at5.nl/artikelen/59999/brandende-man-dam-overleden
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #47 Gepost op: 7 april 2011, 12:25:28
gewoon gebruiken!!
schuim is het mooiste of de branddeken,poeder kost meer medische nazorg maar beter wat dan niks.

Je kan dit wel gebruiken om een bluspoging te doen.

Wat ik op de EHBO geleerd dat wanneer je een brandblusser gebruikt je moet zorgen dat het blusmateriaal niet in het gezicht van het slachtoffer komt. Grote kans dat dit middel giftig is. Een CO2 blusser bij gebruik de ademhaling blokkeren en bevriezing veroorzaken.  

Is het niet zo dat je van het inademen van de poeder uit een poederblusser het alleen benauwd krijgt en daarna een vlotte doorstroming hebt van je darmen?

Dank voor jullie reactie.  O0  O0
Ik hoop het nooit mee te maken maar als het gebeurd zal ik er zeker gebruik van maken en gewoon de brandblusser pakken.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

bart007

• Senior gebruiker
Reactie #48 Gepost op: 7 april 2011, 13:50:29
Wat een idioot!
Zoiets doen midden op de dam, je zal er lopen met je kinderen!  :-\

Ja, dat moet ook wel, maar dit gaat bij mij in het rijtje mensen die voor de trein springen, van flats afspringen....
Met alle gevolgen van dien. Voor omstanders, voor hulpverleners. Besef je je wel dat er een groot aantal mensen ongevraagd dit gezien hebben en deze beelden voorlopig zoniet levenslang op haar netvlies hebben staan.
Als je het niet meer trekt (blijkbaar deze man) stop er dan mee op een andere wijze.

@Snyper:  Ik reageer wat later op je reacties, dat is makkerlijker dan jij deed, waarbij je gevoel ook meespeeld in je bewoording.
Allereerst denk ik dat je het gedrag (jezelf in brand steken) mag afkeuren, en zeker waarbij zoveel mensen er niet onderuit kunnen.
Maar om dit toch beladen woord aan een persoon op te hangen, doet misschien veel onrecht aan hoe zo'n iemand heeft geleefd en wat hij voor anderen heeft betekend.
Lijkt me overigens een makkelijke leidraad in het gehele forum,  ... zonodig over gedrag, handelswijze, etc oordelen ipv direct over de totale mens.

Je schreef later over "je rijtje" - voor de trein springen, van de flat springen ...  en ik dacht direct als aanvulling: brand stichten, onder invloed rijden, verkrachten, gijzelen, crimineel gedrag etc.  
Sommigen doen dit met het volle verstand en soms uitermate deskundig, anderen in opwelling of in ( zeer ) ongewone doen.      Allemaal vaak afkeurbaar gedrag, niet allemaal "normaal" maar helaas vaak voorkomend.

Geen kritiek op jou, Snyper , wel een beetje op de wijze van formuleren.  groetjes Bart007 8)
de waarheid verandert soms,  ....  maar het geloof in de waarheid niet

mike

• Senior gebruiker
Reactie #49 Gepost op: 12 april 2011, 22:20:51
Man dreigt drama op Dam over te doen

Politie en brandweer zijn dinsdag uitgerukt omdat een asielzoeker onderweg zou zijn naar de Dam met het plan zichzelf in brand te steken.
Foto: frank buis

De melding kwam van een politiekorps buiten Amsterdam, zo bevestigt een woordvoerder. Bronnen melden AT5 dat het zou gaan om een asielzoeker uit Nijmegen, maar de politie kon dit niet bevestigen.

De brandweer stond 's middags enige tijd uit voorzorg op de Dam, terwijl agenten postten op Centraal Station. Inmiddels staan de hulpdiensten niet langer paraat. De politie is volgens de woordvoerder nog wel alert.

Vorige week woensdag stak de 36-jarige Iranier Kambiz Roustayi zichzelf op de Dam in brand. Hij handelde uit wanhoop over zijn leven zonder papieren in Nederland. Hoogleraar en psychiater Jan Swinkels waarschuwde in het AT5 Nieuws toen al voor kopieergedrag.

http://www.at5.nl/artikelen/60287/man-dreigt-drama-op-dam-over-te-doen