Nou, heel eerlijk, er zijn journalisten en journalisten.
Heb zelf een tijdlang voor de rampenbestrijding gewerkt en je moet eens weten wat er allemaal voor een zogenaamde "journalisten" op een incident afkomen en wat voor discussies die lui beginnen om ergens te mogen staan en te filmen en op het moment dat ze worden gesommeerd weg te gaan gaan zeuren over persvrijheid en weet ik veel wat voor termen. En als je meerdere keer bij incident aanwezig bent geweest, wordt je het soms wel eens moe om die discussie iedere keer opnieuw te voeren.
Heel simpel, waarom wil je het filmen? Voor youtube? Kom op zeg, dat is toch niet serieus...
Meld je netjes bij de OvD en volg z'n aanwijzingen op.
Op het moment dat je bezig bent met een ongeval, zorg je voor een zorgvuldige afhandeling van een incident. Ik had in ieder geval geen tijd voor journalisten die onderling gingen ruziën wie waar moet staan, wel of niet met mensen moet praten etc.
Daar is geen tijd voor.
Daarnaast ook piëteit voor de slachtoffers. Ik kan heel eerlijk zeggen, als ik op een brancard uit mijn auto gehaald wordt, het laatste wat ik dan wil is dat er een ploegje fotografen bij staat.
Probleem is ook vaak de reactie "Mwah als ik het zo bekijk, sta ik niet in de weg.
Kennen de journalisten de procedures of de reden? Het kan zomaar zijn dat het een ongeval is, waar de identiteit van slachtoffer nog niet bekend is en politie de familieleden nog moet opsporen. Om paniek van familieleden te voorkomen, bijvoorbeeld dat je op het nieuws ineens een bebloed familielid ziet, voordat je zelf iets weet, kan de politie wel eens vragen om even niet te filmen... En zo zijn er legio situaties te noemen.
Lijkt me uiterst logisch...