Medewerkers van RWS zijn in principe de beheerder van de weg, dus bepalen zij het hoe en wat is mij verteld.
Toch weten ze zelf ook niet precies hoe ze met journalisten (in de ruimste zin van het woord) om moeten gaan.
Mij werd al eens gemeld dat ik via het rayonskantoor een "vergunning tot stilstaan op de snelweg" aan moest vragen. Omdat ik graag alles netjes wil doen, heb ik dat gedaan. Tot mijn grote verbazing, bleek die vergunning niet te bestaan. Ook na lang heen en weer gebel (kreeg echt alle medewerking van de mensen van RWS, wat dat betreft een compliment) bleek er niet een dergelijke vergunning te bestaan. Zelfs de juridische afdeling van RWS heeft zich er in verdiept en van die afdeling kreeg ik dan ook te horen dat ik me in voorkomende gevallen moest melden bij de tp zijnde medewerker van RWS.
De inspecteur die me op de vergunning wees is door het rayonkantoor op de hoogte gebracht van het niet bestaan van de door hem genoemde vergunning.
Waarom de Inspecteur de journalist in bovenstaande video weg wilde hebben is dan ook moeilijk te begrijpen, maar het zal een persoonlijke inschatting van de wegbeheerder zijn geweest neem ik aan. Of die terecht of onterecht is, Tja ....
Ik denk dat wat de WIS bedoelde "Vrijstelling Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en voertuigenregelement" kenmerk DGU/VI/U.00.00731.
http://img577.imageshack.us/i/vrijstelling20rvv20a1a6.jpgDeze ben je ook als pers verplicht te hebben als je op de snelweg wil verslaggeven.
Ik heb hem zelf ook om te mogen werken op/aan of naast de snelweg, verder is er voor elke provincie eenzelfde versie om te mogen werken op autowegen en andere N wegen.