@Mike:
Ik weet niet wat er op dit moment in de individuele aanstelling van een weginspecteur is opgenomen, daarvoor moeten we een van onze WIS-forumcollega's hebben. Voor zover ik weet is een weginspecteur de wettelijke vertegenwoordiger van Rijkswaterstaat, als zodanig door de Minister aangesteld en vastgelegd in genoemde wet en daaropvolgende besluiten. Maar ik kan en wil niet speculeren, dus een formeel antwoord in de zin van een individueel mandaat moet ik schuldig blijven.
Desondanks blijf ik er bij dat ik van mening ben dat de filmer weinig kans maakt bij een rechter als de inzet is het wel of niet opvolgen van de vordering te vertrekken
Wat een interessant topic :-))
Zover ik weet, komt onze bevoegdheid inderdaad uit de beide regelingen, waarbij de Wet Rijkswaterstaatwerken nog steeds de belangrijkste grondslag voor de Weginspecteur is. Vroegah waren de Kantonniers wel degelijk BOA's overigens ;-)
De Weginspecteur (WIS) is inderdaad de wettelijke vertegenwoordiger van de Minister van Infrastructuur en Milieu op de weg. Wat jij hier stelt klopt als een bus. Gelukkig zitten er een paar lagen tussen in de vorm van de Directeur van de dienst etc. etc.
De Weginspecteur is bevoegd IEDEREEN weg te sturen van ons
beheersgebied. Dit gaat dus VERDER als alleen de autosnelweg of berm.
Feitelijk kan de WIS zelfs die politieagenten wegsturen, daar zij zich niet veilig en volgens de richtlijnen gedragen. Dit geeft wel een hele hoop ellende en gedoe, maar het kan wel. Bij ons is de afspraak dat wij, als het heel erg uit de hand dreigt te lopen, via de OvD opschalen en niet zelf doen.
Uiteindelijk moeten we het allemaal met elkaar doen op de weg. Ik heb zelf ook wel eens moeite met de pers op de weg. Zeker als men ongevraagd en nogal opdringerig zich rond het incident ophoudt, maar over het algemeen laat ik ze er wel bij. Het ligt ook heel erg aan de situatie ter plaatse.
Ook de opmerking van iemand in dit topic: Meld je eerst bij de OvD-P of politie.
Nee, meld je nou eens eerst bij de wegbeheerder (in zijn algemeenheid). HIJ gaat daarover, niet die agent.
Die agent kan best zeggen: "is goed hoor", en dan kan je alsnog door de WIS of OvD-R weggestuurd worden.
Het valt mij heel erg op, zowel hier als op de weg, dat veel burgers, maar ook hulpverleners en wetsdienaars geen idee hebben wat onze bevoegdheden zijn en hoe ver deze gaan. Een forum als dit is dan ook echt een mooi voorbeeld, hoe we hier samen over kunnen praten en van elkaar leren! Top.
Ik ben uiteraard niet ter plaatse geweest en oordeel nu even alleen aan de hand van het filmpje en over deze fotograaf, maar die agenten hadden ook hun hesjes aan moeten doen. Val de WIS ook niet meteen af. Als er iets gebeurd, bijvoorbeeld een ongeval daar, dan wordt hij verantwoordelijk gehouden als die fotograaf aangereden wordt. Zeker als hij geen hesje aan heeft. Blijkbaar was de fotograaf/filmer al verzocht om te vertrekken. Doe dat dan ook gewoon, in plaats van weer de grens op te zoeken. Het brengt alleen maar meer ergernis.
nog even heel nadrukkelijk: Dit is mijn persoonlijk verhaal en NIET het standpunt van Rijkswaterstaat of het Ministerie van I&M.