Gaat vast weer geld kosten.
=====================
Obama stelt sancties in tegen Iran – Nederland steunt VS ‘in principe’ bij Iraanse blokkade HormuzPresident Barack Obama ondertekende zojuist een wet die strengere sancties tegen Iran en zijn centrale bank instelt. Deze zijn volgens hem nodig omdat Iraanse banken transacties geheim zouden houden van al gesanctioneerde bedrijven en personen.
Obama zet zo sancties kracht bij die hij in december al ondertekende, meldt persbureau AP. In een verklaring liet Obama weten dat deze nieuwe maatregel genomen is in het licht van de “bedrieglijke praktijken van de Centrale Bank van Iran en andere Iraanse banken” die een onacceptabel risico zijn voor het internationale financiële systeem.
De sancties moeten de olie-inkomsten voor Teheran verminderen om zo de Iraanse regering ertoe te bewegen te stoppen met het verrijken van uranium. De Verenigde Staten en zijn bondgenoten vrezen dat het land hier uiteindelijk kernwapens mee kan maken. Iran stelt dat het alleen uranium verrijkt voor vreedzame doeleinden, zoals het opwekken van elektriciteit en het produceren van medische isotopen om kankerpatiënten te behandelen.
De Amerikaanse sancties moeten ook Israël ervan weerhouden een mogelijke unilaterale aanval uit te voeren op Iran, wat mogelijk de stabiliteit van het Midden Oosten nog verder in gevaar kan brengen en schadelijke gevolgen kan hebben voor de wereldeconomie.
‘Nederland in principe bereid VS te helpen bij Iraanse blokkade Straat van Hormuz’Naar aanleiding van de sancties tegen het regime dreigde Teheran vorige maand met het sluiten van de Straat van Hormuz, waar een zesde van al het olieverkeer in de wereld gebruik van maakt. Hoewel Iran kort daarna suggereerde dat het niet zo’n vaart zou lopen, waarschijnlijk na berichten van de Vijfde Amerikaanse Vloot die liet weten een blokkade niet te zullen accepteren, vroeg de Amerikaanse regering onlangs aan minister van Defensie Hillen (CDA) of Nederland bereid is mijnenjagers in te zetten als Iran de Straat van Hormuz afsluit.
Dat schrijft buitenland redacteur Juurd Eijsvoogel vandaag in NRC Handelsblad.
Hillen liet in een reactie weten dat Nederland in principe ‘ja’ zegt tegen het Amerikaanse verzoek.„Toen ik vorige maand in Washington was hebben de Amerikanen me gepolst of we bereid zouden zijn met mijnenjagers te assisteren bij het openhouden van de Straat van Hormuz”, zei Hillen dit weekeinde in de marge van een conferentie over defensiezaken in München. „Ik zei: in principe ja. Maar ik krabde me wel meteen op m’n hoofd, want we hebben nog maar zes mijnenjagers. Toen ik als minister aantrad hadden we er nog tien.” In verband met de bezuinigingen op Defensie zijn vier schepen buiten gebruik gesteld.
IAEA bezoekt IranOp 29 januari kwam een team van het Internationaal Atoomenergieagentschap aan voor een driedaags bezoek aan Iran om onderzoek te doen naar vermeende pogingen van het land om kernwapens te ontwikkelen. Teheran weigerde hiervoor al drie jaar lang om over het kernprogramma in discussie te gaan.
http://www.nrc.nl/nieuws/2012/02/06/obama-stelt-opnieuw-sancties-in-tegen-iran/