Onrust Defensie vanwege bezuinigingen - april 2011

Auteur Topic: Onrust Defensie vanwege bezuinigingen - april 2011  (gelezen 50736 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Cobra4

  • Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,476
Reactie #190 Gepost op: 8 juli 2012, 19:08:07
Langzamerhand is het topic "Onrust Defensie vanwege bezuinigingen" verworden tot "bezuinigingen defensie".
Veel wordt er niet meer over onrust gesproken. (De bonden zijn niet meer zo actief de laatste tijd)

En dat terwijl toch langzamerhand steeds meer geluiden hoorbaar worden van militairen die de onzekerheid over hun toekomst aangeven als reden om zich "niet altijd even netjes" te gedragen.

Vertel. Ik ben benieuwd.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #191 Gepost op: 7 september 2012, 08:29:42
Defensie lokt technici met som geld

Jonge mensen met een technische opleiding kunnen rekenen op een premie van 10.000 euro als ze minimaal vier jaar voor Defensie gaan werken. Er is een enorm tekort aan technische militairen en daarom zet de krijgsmacht dit lokkertje in om hen binnen te halen. Dat is wrang, aangezien duizenden werknemers van Defensie de komende tijd hun baan verliezen vanwege bezuinigingen.

Toch zijn er hard bouwvakkers, ict´ers en automonteurs nodig bij de krijgsmacht. Commandant der Strijdkrachten Tom Middendorp snapt dat de premie moeilijk te verkopen is in deze financieel zware tijd, schrijft het AD. Er moet 1 miljard euro bezuinigd worden en twaalfduizend banen gaan daardoor verloren. Dit zijn echter vooral kantoorfuncties, aldus Middendorp. Als zij hun baan zouden behouden lost dat het tekort aan jonge technici niet op. Het aanbieden van een premie is nu de enige oplossing, stelt hij
http://www.hartvannederland.nl/nederland/2012/defensie-lokt-technici-met-som-geld/?utm_source=twitterfeed&utm_medium=twitter

Er wordt eerst een vracht technisch personeel eruit geschopt, en vervolgens komen we erachter dat we technisch personeel te kort komen. Als Defensie dan toch geld wil besparen hadden ze deze bezuinigingsronde eerst beter kunnen voorbereiden, en kunnen bekijken wie ze wel nodig hebben. ::)


sylvester1986

  • Gast
Reactie #192 Gepost op: 7 september 2012, 09:18:29
En mogen ze dan net als mij, 42% belasting betalen over de premie?


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #193 Gepost op: 7 september 2012, 10:00:13
(...)
Er wordt eerst een vracht technisch personeel eruit geschopt, en vervolgens komen we erachter dat we technisch personeel te kort komen. Als Defensie dan toch geld wil besparen hadden ze deze bezuinigingsronde eerst beter kunnen voorbereiden, en kunnen bekijken wie ze wel nodig hebben. ::)
Waar baseert u op dat er een vracht technisch personeel uit geschopt is?

De werkelijke situatie is dat de meeste van die mensen zélf zijn opgestapt door de onzekerheid. Er werd immers aangekondigd dat er duizenden banen zouden vervallen, zonder duidelijk te maken waar en hoe, en vele militairen en technici hebben hun conclusies getrokken en zijn naar een civiele werkgever overgestapt. Niet zelden met een gelijkwaardig of beter salaris, dus kleine kans dat die "vanzelf" weer terugkeren. En de premie is daarvan het bewijs.
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #194 Gepost op: 7 september 2012, 10:05:42
Waar baseert u op dat er een vracht technisch personeel uit geschopt is?

Lees de persberichten er maar op na. Wordt er nu wel gezegt dat de meeste mensen de kuierlatten genomen hebben vanwege de onzekerheden. Maar dat kwam defensie niet ongunstig uit, was dit niet gebeurt waren die mensen wel ontslagen. Scheelt ook weer eventuele lastige rechtszaken. ::)


Lt. Col. Me

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,568
  • Nederland moet door!
Reactie #195 Gepost op: 7 september 2012, 14:33:03
Nee dus. Er was nooit beoogd dat juist de lagere rangen (onderofficieren en lager) zo snel en in zo grote getale de dienst zouden verlaten. Uiteraard moest ook in de lagere rangen worden gesneden, maar de grootste bezuinigingen concentreerden zich op staven en materieel. Maar omdat intern nooit echt duidelijk is gemaakt wat nu eigenlijk de bedoeling van de reorganisatie is (en ik vraag me zeer af of men dat inmiddels wel weet), zijn heel veel uitvoerenden op eigen initiatief de dienst uitgegaan. Die zaten niet te wachten op onzekerheden over wel of niet blijven, wel of niet burgerfunctie, wel of niet een bevordering, enzovoort. En het is juist het personeel dat in het bedrijfsleven razendsnel aan een baan komt. En daarom zie je nu weer allerlei reclamespots voor de lagere rangen (mariniers, soldaten, technici, vakmensen)... dat is namelijk de smeerolie waarop Defensie draait. Officieren hebben ze nog genoeg en daar komen ze voorlopig ook niet vanaf, als je het mij vraagt. Dus of het Defensie eigenlijk wel zo goed uitkwam? Ja, in eerste instantie wel. Maar men heeft zichzelf aardig in de voet geschoten.  >:D
"Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts." -- Winston Churchill


Sven82

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 530
Reactie #196 Gepost op: 19 september 2012, 00:47:37
Probleem is dat de daadwerkelijke bezuinigingsslag per 01-01-2013 ingeboekt moet worden (het grootste deel althans). Defensie zit nog lang niet op de beoogde 1 miljard structureel. De klappen gaan volgend jaar vallen. Dan pas staat de organisatie enigszins zoals deze zou moeten staan. Ook dan kan de numerus fixus in zijn geheel goed berekend worden. Tot zover de numerus fixus is afgehandeld met de Centrale Medezeggenschapscommissie.

Kortom, de storm moet nog komen, maar dat zal inderdaad voornamelijk 'beperkt' blijven tot stafcapaciteit. Ook in de staven werken mensen met lagere rangen. Ik denk ook dat de communicatie bij de aankondiging van de bezuinigingen niet goed is geweest. Zonder dat men op departementaal niveau precies wist hoe de bezuiniging exact gehaald moest worden heeft men direct het meest ernstige scenario geschetst. Anderzijds was te weinig communicatie ook niet goed geweest.

Nu nog vraag ik mij af in hoeverre er regie is op de huidige reorganisaties op alle niveau's, inclusief de koppelvlakken die een flink aantal reorganisaties met zich mee brengen.

Het is voorlopig te hopen dat men voorlopig even van Defensie afblijft. Het is niet te doen om te sleutelen aan een motor van een rijdende auto. Eerst even het eindproduct van de 1 miljard uitproberen.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #197 Gepost op: 4 november 2012, 22:37:08
De defensie rammelt....  nu op ned. 2 Brandpunt.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


skippy02

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,541
  • Scanman Jan
Reactie #198 Gepost op: 4 november 2012, 23:05:27
http://www.nu.nl/politiek/2950316/snijden-in-leger-mogelijk-ongrondwettig.html

En dan nu met een vrouwelijke minister moeten er nog meer bezuinigingen plaatsvinden.
Ik ving iets op van vliegbasis Leeuwarden. Daar staan zat F16's maar slechts een deel kan nog vliegen. De rest staat in onderhoud.
Scannerluisteraar in hart en nieren en verslaafd aan nieuws.


SniperEye

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 837
  • Geíntresseerde
Reactie #199 Gepost op: 5 november 2012, 08:14:40
De defensie rammelt....  nu op ned. 2 Brandpunt.

Nu hij geen minister meer is kan hij weer mooi weer verkopen. Beetje zwak, had dan ook in het kabinet keihard nee gezegd tegen bezuinigingen. Overigens bezuinigt ook dit kabinet weer op defensie, enkele honderden miljoenen :(