Ik hoorde van m'n broer(tje) dat de KMar buiten schot blijf vwb de bezuigingen. Dit alleen dat ze geen personeel hoeven in te leveren. Verder gaan ze wel op andere dingen bezuinigen.
Zo werkt m'n broer normaliter 40 p/wk. Vanaf komend jaar mag hij nog maar 36 p/wk gaan werken en werd hem verteld dat overwerk niet op prijs zou worden gesteld want dat kost geld.
Dus maw er blijf gewoon werk liggen.
Dat klopt niet helemaal. De KMar wordt in vergelijking met andere Defensieonderdelen minder hard geraakt, maar is ook de kleinste. Een kleine opsomming (de cijfers veranderen dagelijks):
- 30% reductie op de (District)Staf. Mogelijk meer;
- 1 rijksvaartuig gaat niet door. Dat houdt in dat je ook de mensen niet nodig hebt;
- na de reorganisatie van de rest van Defensie is er minder behoefte (-12500 justitiabelen) aan militaire politiezorg. Hier gaan dus naar rato ook functies verdwijnen;
- De opleidingen van Defensie gaan naar 6 maanden. Bij de KMar niet mogelijk. Bezuinigingen voor "personeel niet op functie" (maar in opleiding) zal op een andere wijze gehaald moeten worden. Mogelijk met functiereducties.
- numerus fixus: maximaal aantal functies in een rang. Ouder personeel in de rang vanaf opper wordt hierdoor getroffen.
Kortom, ook de KMar krijgt klappen.
Dat er veel militairen emotioneel worden en zich wat minder goed gedragen keur ik niet goed. Of ik daar als KMar tegen op zou treden weet ik niet. Op dit soort momenten zijn het toch echt collega's.
Ik wil niet (en dat mag strafrechtelijk ook niet) oproepen tot muiterij, maar ik kan mij wel wat hardere acties voorstellen als Den Haag niet luistert. Laten we eerlijk zijn: Als een paar militairen met tanks de snelweg blokkeren dan eindigen ze echt niet in de handboeien. Ik moet de eerste agent nog zien die zo'n tank openkrijgt of met zijn Volvootje een Leopard een stopteken gaat geven.
Het is wellicht eerst zaak dat we ook de samenleving meekrijgen. Hiervoor moeten we het echt publieksvriendelijk houden. Maar goed, uiteindelijk... Ik zou mij kunnen voorstellen dat de KMar netjes ieder paspoort op Schiphol op zeer gedegen wijze controleert. Duurt een minuutje per paspoort. Ik denk dat de rijen op de snelweg A4 staan. Eens zien hoe snel de directeur van Schiphol contact opneemt met de heer Rutte...