Probleem is dat de daadwerkelijke bezuinigingsslag per 01-01-2013 ingeboekt moet worden (het grootste deel althans). Defensie zit nog lang niet op de beoogde 1 miljard structureel. De klappen gaan volgend jaar vallen. Dan pas staat de organisatie enigszins zoals deze zou moeten staan. Ook dan kan de numerus fixus in zijn geheel goed berekend worden. Tot zover de numerus fixus is afgehandeld met de Centrale Medezeggenschapscommissie.
Kortom, de storm moet nog komen, maar dat zal inderdaad voornamelijk 'beperkt' blijven tot stafcapaciteit. Ook in de staven werken mensen met lagere rangen. Ik denk ook dat de communicatie bij de aankondiging van de bezuinigingen niet goed is geweest. Zonder dat men op departementaal niveau precies wist hoe de bezuiniging exact gehaald moest worden heeft men direct het meest ernstige scenario geschetst. Anderzijds was te weinig communicatie ook niet goed geweest.
Nu nog vraag ik mij af in hoeverre er regie is op de huidige reorganisaties op alle niveau's, inclusief de koppelvlakken die een flink aantal reorganisaties met zich mee brengen.
Het is voorlopig te hopen dat men voorlopig even van Defensie afblijft. Het is niet te doen om te sleutelen aan een motor van een rijdende auto. Eerst even het eindproduct van de 1 miljard uitproberen.