Legaal particulier vuurwapenbezit (discussie en maatregelen na schietincident Alphen a/d Rijn)

Auteur Topic: Legaal particulier vuurwapenbezit (discussie en maatregelen na schietincident Alphen a/d Rijn)  (gelezen 123451 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Bekend verhaal. Wat ik bedoelde te zeggen met mijn opmerking is dat men nu doet alsof je god weet wat voor wedstrijd op moet zetten terwijl je heel simpel wat wedstrijden op kan zetten.

Ik snap de focus niet op legaal wapenbezit. Uit mijn meting blijkt dat er al meer dan 60 incidenten zijn gebeurd met vuurwapens (aannemelijk dat dit illegale wapens zijn) in Nederland sinds 1 januari.

De legale wapenbezitter heeft alleen maar last van heel rare regeltjes, moet bij het lokale korps informeren waar agenten bijzondere wetten nog al eens eigen lezingen erop nahouden wat wel en niet mag.

Diamondback

• is BHV-er/ EHBO-er. was HBT-er
  • Senior gebruiker
  • Diamondback, verslaafd aan Colt en de brandweer!
En dus moeten we af van regeltjes van wat wel en niet mag die gen grondslag hebben in de wwm en rwm.

Ik zeg: H-verlof (Inclusief introducée-regeling) voor iedereen die wat wil doen met vuurwapens/airsoftapparaten en re-enactment.
Gewoon concentreren op wie er omgang hebben met. Schijnt zelfs voor de politie goedkoper te zijn en de controle op personen te verhogen dan nu het geval is. Immers worden leden van schietverenigingen zonder wapenverlof niet gecontroleerd. Die kunnen dus vrolijk criminele activiteiten ontplooien en veroordeelt worden. De politie weet niet dat zo'n persoon lid is van een sv en kan daar dus ook niets aandoen.

Diamondback

• Senior gebruiker
1 van de initiatieven voor het H-verlof uitgelegd en gemotiveerd.

Dames en heren van de afdelingen KC-taken en Bijzondere Wetten: lees eens door en ventileer eens uw mening.

http://www.sintjorisgildestratum.nl/files/GEWEER-AANPASSING%20STELSEL%20WAPENS%20EN%20MUNITIE%20EN%20VOORSTEL%20HANTERINGSVERLOF-12%20DEC%202013.pdf

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Ik heb de 14 pagina's gelezen. Ik moet e.e.a. even laten bezinken om hier meteen een oordeel over te geven.

Zover ik kan beoordelen doen zij voorstellen voor schietsport-onderdelen (airsoft, schuttersgilden) die van te voren hierover niet zijn gevisiteerd. Dat is een gemiste kans en jammer.

Ik weet niet of je ooit het geweer van een schutterij hebt gezien, maar dat die dingen überhaupt verlofplichtig zijn is gekkenwerk. Die dingen moet je met 2 man sjouwen om te kunnen verplaatsen.

Airsoftapparaten hebben inmiddels een plaats gekregen in de CWM/ RWM. Of ze übehaupt daarin thuishoren is vraag 2. Wellicht helemaal vrij geven voor 18+ net zoals in de rest van Europa?

Diamondback

• Senior gebruiker
Wou jij weten waarom bijvoorbeeld de KNSA hier niet over is gevisiteerd?

De KNSA wijst het H-verlof categorisch af. Reden: het kost de KNSA namelijk centjes. Dat zeggen ze natuurlijk niet hardop, maar feit is dat zodra de verplichte koppeling verdwijnt er dus ook afdragende schutters gaan verdwijnen. En je hebt zelf kunnen lezen hoeveel de KNSA aan de licentiehouders verdient per jaar.

SniperEye

• Senior gebruiker
  • Geíntresseerde
Ik had het niet over de KNSA, hun rol en visie is bekend, meer om de schuttersgilden (Limburgse Schuttersbond bijvoorbeeld) en NABV (airsofters)

Diamondback

• Senior gebruiker
Er zijn in ieder geval mensen uit de gildewereld betrokken geweest bij dit werkstukje - alsmede enkele juridisch onderlegde personen in deze materie.

De airsofters kunnen uiteraard hier eens naar kijken en er hun idee overgeven. Hetzelfde geldt voor re-enacters.

Let wel: het is een voorstel. Hier vag best nog wel aangeschaafd worden. Zolang inbreuken op het EVRM er maar uit blijven en de overheid doet wat ze moet doen.

Diamondback

• Senior gebruiker
Citaat van: SniperEye link=msg=1240345 date=1390858770
Airsoftapparaten hebben inmiddels een plaats gekregen in de CWM/ RWM. Of ze übehaupt daarin thuishoren is vraag 2. Wellicht helemaal vrij geven voor 18+ net zoals in de rest van Europa?

Gezien de hoge mate van hoplofobie kun je dat schudden. Misschien is het handiger om ze in cat. 3 te gooien. Ben je ook van een hoop gezeur af en kun je als airsofter ook door met dit voorstel. Gooi het eens in de groep.

Diamondback

• Senior gebruiker
Ik geloof dat ik een nieuwe melkkoe heb ontdekt.
Of Ivo heeft geld teveel.

Mijn plannetje valt alleen een beetje in duigen als die politie-eed van jullie nog wat waard is.

Reden van deze overpeinzingen - de nieuwste column van professor Maduro op de site van nederlandse enige echte wapenblad met een bijzondere kijk op de dingen:

http://www.ak56.nl/columndilemma.pdf

En dan is meteen ook de identiteit van hij-wiens-naam-niet-genoemd-mag-worden duidelijk.

Groenemotormuis

• Utrecht
  • Senior gebruiker
  • Every day a new day to enjoy
Citaat
'Politie doorgeslagen in verminderen risico schietincidenten'
De politie is na het schietdrama in winkelcentrum de Ridderhof in Alphen aan den Rijn doorgeslagen in haar activiteiten het risico op schietincidenten met legale vuurwapens te verminderen.  

Dat stelt Sander Duisterhof, directeur van de Koninklijke Nederlandse Schietsport Associatie, in een interview met NU.nl.

In de nasleep van de schietpartij in Alphen aan den Rijn op 9 april, komende week drie jaar geleden, werd er een richtlijn verstrekt aan de korpsen hoe te handelen bij vermeende psychische problematiek bij wapenverlofhouders.
Zie nu.nl voor het complete artikel en video. Ik weet niet in hoevere de voorbeelden die in het artikel worden genoemd ook echt op dagelijkse waarheid is gebaseerd. Maar als dit zo is dan vind zelfs ik dat wel heel overdreven. Misschien dat een van de sportschutters hier iets over kwijt kan?
Disclaimer: Alle uitspraken hier worden gedaan op persoonlijke titel en zullen, mogen en kunnen niet worden gezien als officiele uitspraken door wat v