Zijn er bij veel korpsen problemen tussen de beroeps en de vrijwilligers? En dan beroeps: een paar man beroeps, niet een hele ploeg.
Ik hoor in Zeeland van diverse mensen uit verschillende korpsen klagen over het feit dat bij een alarmering voor een HV of inzet ladderwagen de wagen binnen 2 minuten uitrukt. De vrijwilliger (chauff of bevelvoerder) die komt heeft het nakijken. Ik vind het wel mooi als ze zo snel uitrukken, maar zo hebben die anderen veel minder kans om uit te rukken/ervaring op te doen en datzet kwaad bloed.
Zijn er meer dergelijke verhalen bekend en wat is een/de oplossing?
Christian
Dit is zo'n "knuppel in het hoenderhokvraag", maar goed, we zullen eens happen.....
Ook hier wordt er steeds meer naar de beroepskant toegegaan. Hier is na lange tijd een lampeset opgehangen in de garage, die gaan branden na 3 min., 4 min. en 6 minuten.
Bij 3.50 min. gaat er een toeter en bij 4 minuten MOET er dus, bij prio 1, uitgerukt worden. Zijn er dus geen vrijwilligers genoeg, wordt er aangevult met beroeps.
Als het veelvuldig voorkomt dat er al beroeps inzitten en vertrekken met voertuig VOORDAT de vrijwilligers die kans hebben, dus voor die 4 minuten, wordt de sfeer hierdoor niet beter.....
Deze rijden dus hun auto in tweeën en kunnen alsnog niet mee omdat er een beroeps op "hun " plaats zit.
Dit zet kwaad bloed! Als er dus ooit een combinatie komt van beroeps overdag (door de week) en snachts en in het weekend de vrijwilligers, denk ik dat er toch een groot deel van de vrijwilligers afhaakt, omdat die niet alleen snachts uit willen rukken naar automaatjes e.d. Dat doen die beroeps dan ook maar zelf
Dat is hoe er over gedacht wordt.....