Onenigheid beroeps - vrijwilligers

Auteur Topic: Onenigheid beroeps - vrijwilligers  (gelezen 8400 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Gepost op: 30 oktober 2004, 22:17:11
Zijn er bij veel korpsen problemen tussen de beroeps en de vrijwilligers? En dan beroeps: een paar man beroeps, niet een hele ploeg.
Ik hoor in Zeeland van diverse mensen uit verschillende korpsen klagen over het feit dat bij een alarmering voor een HV of inzet ladderwagen de wagen binnen 2 minuten uitrukt. De vrijwilliger (chauff of bevelvoerder) die komt heeft het nakijken. Ik vind het wel mooi als ze zo snel uitrukken, maar zo hebben die anderen veel minder kans om uit te rukken/ervaring op te doen en datzet kwaad bloed.
Zijn er meer dergelijke verhalen bekend en wat is een/de oplossing?

Christian




Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 30 oktober 2004, 22:22:04
De verhalen zijn inderdaad wel bekend ja. Net zoals het verhaal dat er overdag beroeps zijn en dat 's nachts/ 'savonds de vrijwilligers het maar op moeten knappen. Die  haken dan natuurlijk snel af. Maar ik ben benieuwd naar de reacties op jouw vraag...


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #2 Gepost op: 30 oktober 2004, 22:33:47
Bij ons is het volgende van toepassing:
dag uren (van 0800 tot 1620)door de week vertrekt de beroepsploeg bij kleine inzetten, bij brand of ongeval worden tijdens deze uren ook nog vrijwilligers opgeroepen.
Na deze uren (van 1620 tot 0800) door de week worden alle oproepen door de vrijwilligers gedaan.
In de weekends (ook feestdagen) worden alle oproepen door de vrijwilligers gedaan.
Ons korps telt 15 beroeps en 55 vrijwilligers;
De beroeps zijn ook ingedeeld in de ploegen van de vrijwilligers en worden ook samen met hen opgeroepen.

Er zijn hierdoor weinig of geen problemen omdat de vrijwilligers hun werk niet hoeven te verlaten om kleine interventies op te knappen. Er haken ook weinig vrijwilligers af en deze die afhaken geven de beroeps niet aan als het probleem.
Vrijwilligers nemen regelmatig diensten waar tijdens daguren indien beroepspersoneel activiteiten heeft waarbij zij niet onmiddelijk zouden kunnen uitrukken.
Ook worden er wekelijks oefeningen gedaan met beroeps en vrijwilligers (vrijdagavond en namiddag), ook wordt er samen gesport.

ffemt19
Go home we got it !!!  We finish what others can't


firemanr

  • Gast
Reactie #3 Gepost op: 31 oktober 2004, 03:08:05
Zijn er bij veel korpsen problemen tussen de beroeps en de vrijwilligers? En dan beroeps: een paar man beroeps, niet een hele ploeg.
Ik hoor in Zeeland van diverse mensen uit verschillende korpsen klagen over het feit dat bij een alarmering voor een HV of inzet ladderwagen de wagen binnen 2 minuten uitrukt. De vrijwilliger (chauff of bevelvoerder) die komt heeft het nakijken. Ik vind het wel mooi als ze zo snel uitrukken, maar zo hebben die anderen veel minder kans om uit te rukken/ervaring op te doen en datzet kwaad bloed.
Zijn er meer dergelijke verhalen bekend en wat is een/de oplossing?

Christian

Dit is zo'n "knuppel in het hoenderhokvraag", maar goed, we zullen eens happen..... ;)

Ook hier wordt er steeds meer naar de beroepskant toegegaan. Hier is na lange tijd een lampeset opgehangen in de garage, die gaan branden na 3 min., 4 min. en 6 minuten.
Bij 3.50 min. gaat er een toeter en bij 4 minuten MOET er dus, bij prio 1, uitgerukt worden. Zijn er dus geen vrijwilligers genoeg, wordt er aangevult met beroeps.

Als het veelvuldig voorkomt dat er al beroeps inzitten en vertrekken met voertuig VOORDAT de vrijwilligers die kans hebben, dus voor die 4 minuten, wordt de sfeer hierdoor niet beter..... :-X :-X

Deze rijden dus hun auto in tweeën en kunnen alsnog niet mee omdat er een beroeps op "hun " plaats zit.

Dit zet kwaad bloed! Als er dus ooit een combinatie komt van beroeps overdag (door de week) en snachts en in het weekend de vrijwilligers, denk ik dat er toch een groot deel van de vrijwilligers afhaakt, omdat die niet alleen snachts uit willen rukken naar automaatjes e.d. Dat doen die beroeps dan ook maar zelf >:(

Dat is hoe er over gedacht wordt.....


knarf

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 31 oktober 2004, 08:53:06
Betekend dit dat er wordt gewacht tot de lamp brandt en er niet wordt gereden zodra er voldoende bezetting is. Dit is toch wel de wereld op zijn kop, ik neem aan dat de burgers zo snel mogelijk een TS of RV voor de deur willen en dat er niet voor de motivatie van de een of ander later wordt uitgerukt


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 31 oktober 2004, 09:50:32
Betekend dit dat er wordt gewacht tot de lamp brandt en er niet wordt gereden zodra er voldoende bezetting is. Dit is toch wel de wereld op zijn kop, ik neem aan dat de burgers zo snel mogelijk een TS of RV voor de deur willen en dat er niet voor de motivatie van de een of ander later wordt uitgerukt
wij hebben dit probleem nog niet,dat er overdag door beroeps wordt aangevuld ;D
Maar wel dat er een zwaailamp brandt 4 minuten,zodra de eerste TAS vol is gaat hij de deur uit.Maar zolang er nog geen voldoend brandwachten achterin zitten 4 dus blijft hij staan,veel eerder mag je toch niet uitrukken met maar 2 of 3 man achterin


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #6 Gepost op: 31 oktober 2004, 12:05:25
Zie dus ook dit verhaal dat ik deze week gepost heb:

http://www.hulpverlening.net/forum/index.php?board=4;action=display;threadid=5105

Gr
Erik


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #7 Gepost op: 31 oktober 2004, 12:20:38
Aan de hele discussie hierover ligt een diepgaander probleem ten grondslag en dat is het feit dat de opkomst van de brandweer binnen de gestelde tijden steeds vaker NIET gehaald kan worden met vrijwilligers.

Het college van B&W + de leidinggevenden brandweer dienen er echter wel zorg voor te dragen dat die gestelde tijden gehaald worden. En terecht.

We zien dat het werven van nieuwe vrjiwilligers of meer vrijwilligers moeilijk is, dat vrijwilligers ook door de werkgevers niet meer in staat worden gesteld om hun werk bij alarm te verlaten enz enz enz....

Ik heb er een dubbel gevoel bij op het ogenblik. Het systeem zoals Ronald zorgt ervoor dat de vrijwilligers niet te gedemotiveerd raken. Op zich prima.

Aan de andere kant vind ik het heel erg krom dat beroepspersoneel, dat notabene van belastinggeld wordt betaald, niet binnen één of twee minuten uit mag rukken omdat anders de motivatie van de vrijwilligers aangetast wordt.

Met andere woorden: je kunt heel snel een brandweervoertuig uit laten rukken, maar dat wordt opzettelijk niet gedaan om de motivatie van vrijwilligers hoog te houden. De bevolking heeft daar natuurlijk geen enkele boodschap aan als 'elke seconde telt'.

Wie de perfecte oplossing wel heeft mag het zeggen :-)

Ik ben erg benieuwd hoe de brandweer er in 2025 oid uit zal zien.... Ik denk dat de rol van de vrijwilligers een stuk kleiner zal zijn, zeker in stedelijke gebieden.

Gr
Erik


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #8 Gepost op: 31 oktober 2004, 13:03:48
ik denk dat de brandweer Zeist daar een mooi voorbeeld van is.Op werkdagen zit daar een beroepsploeg van s'morgens 7.00uur tot s'avonds 18.30uur,in de avond en nacht en weekend uren zitten hun eigen vrijwilligers daar gekazeneert.Met een aanvulling van poolers uit de regio ivm vakanties en ziektes.

Dus de vrijwiligers van brandweer Zeist maken een deel uit van de 24uursbezetting.
het mes snijdt dan aan 2 kanten,je raakt geen vrijwilligers kwijt en je belast de niet dienstdoende vrijwilligers


Christian

  • Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,440
Reactie #9 Gepost op: 1 november 2004, 22:33:04
Om een voorbeeld te noemen in Goes: er is een prio 1 alarmering voor de HV of ladderwagen, alleen de chauffs en bevelvoerders worden gepiept. Binnen 2 minuten rukt deze uit met dagdienst personeel. Ik denk, als scanneridioot: 'goh, wat goed, lekker snel. Ik moet alleen wat harder fietsen.' Maar de vrijwilligers zijn onderweg en komen de wagen tegen en denken na 10 keer zoiets meegemaakt te hebben: stik maar met je alarmering, dagdienstpersoneel rukt toch uit. Lullig toch? Zeker als die dagdienst mensen een preventieronde aan het doen zijn, dan komt er niemand.
Ik denk: hoe eerder het voertuig uitrukt, hoe beter. Heel erg lullig voor de vrijwilligers, maar het beang van de burger moet voorop staan, maar daar is niet iedereen het mee eens...

Christian