Ik ben het zeker met je eens, Christian, maar je legt gelijk de vinger op de wond.....als je 10x voor de kat zn viool aangescheurd komt en je bent steeds te laat, krijg je datgene wat jij beschrijft, zo simpel is dat. En dan kunnen we allemaal wel naar de burger zijn belangen praten, maar zo zit de gemiddelde vrijwilliger niet in elkaar. Deze willen de branden blussen en niet hun handtekening zetten en weer huiswaarts keren.
De regeling die Terneuzen hanteert is op zich een aardige om de motivatie van de vrijwilligers op een rechtvaardige manier hoog te houden: pas na vier minuten de beroeps uit laten rukken als er niet voldoende vrijwilligers opgekomen zijn.
De vrijwilligers zullen er dan wel begrip voor moeten hebben dat na die vier minuten toch echt beroepskrachten instappen omdat anders de aanrijtijden in gevaar komen.
Maar..... de burger heeft schijt aan de belangen van de vrijwilligers. ZO ligt de situatie. De burger wil zo snel mogelijk die brandweer ter plaatse hebben. En als dat te lang gaat duren doordat er niet genoeg vrijwilligers opkomen.... dan denk ook ik dat er maatregelen genomen moeten worden.
Die maatregelen hoeven niet perse vrijwilligers-onvriendelijk te zijn. Kijk maar naar het voorbeeld wat Peter D in Zeist beschrijft. Dat vind ik een hele goeie oplossing. Het levert een leuk zakcentje op voor de vrijwilligers, het verdeelt evenwichtig de belasting, het zorgt voor een gelijkmatige verdeling van uitrukervaring, het houdt de vrijwilligers betrokken en gemotiveerd.
Ik denk dat we in de toekomst naar creatieve oplossingen toe moeten werken waarin in veel gevallen zeker plaats kan blijven bestaan voor de vrijwilligers, zeker in kleinere en middelgrote plaatsen.
Gr
Erik