Boete van 9 ton geëist voor zowel spoorbeheerder als exploitant voor overtreden veiligheidsvoorschriften op rangeerterrein Kijfhoekhttps://www.om.nl/actueel/nieuwsberichten/@87257/boete-9-ton-geeist/18 november 2014 - Functioneel Parket
Gisteren heeft het Functioneel Parket bij de rechtbank in Rotterdam een boete van € 900.000 geëist voor zowel spoorbeheerder Prorail als exploitant Keyrail voor hun rol voor, tijdens en na de ethanolbrand op het rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht op 14 januari 2011.
De brand ontstond toen twee wagons op elkaar botsten tijdens het rangeerproces. Eén wagon die ethanol bevatte vatte vlam. Beide verdachten wordt zowel het ontstaan van de ethanolbrand als de wijze waarop de ethanolbrand werd bestreden verweten. Er zijn volgens de officier van justitie meerdere veiligheidsvoorschriften overtreden. Zo zou er zijn ‘geheuveld’ terwijl het heuvelprocessysteem niet storingsvrij was en werden diverse storingsmeldingen van het heuvelprocessysteem genegeerd. Tijdens de brand zijn niet direct maatregelen getroffen om de mogelijke gevolgen te beperken of weg te nemen. Twintig reservoirwagens met LPG en/of stikstof werden niet direct verplaatst uit de nabijheid van de brandende ethanolwagon en hulpverleningsinstanties kregen niet tijdig de benodigde informatie. Hierdoor zijn volgens de officier van justitie te veel risico’s genomen bij de bestrijding van incidenten waarbij gevaarlijke stoffen betrokken zijn.
De officier van justitie is van mening dat door de schuld van beide verdachten een ethanolwagon is gaan branden waardoor gevaar voor goederen en levens is ontstaan. Voorafgaand aan haar strafeis stelt zij dat ProRail en Keyrail professionele deelnemers in de spoorvervoerbranche zijn waarin met alle soorten gevaarlijke stoffen wordt gewerkt. Het omgaan met gevaarlijke stoffen vereist een proactieve opstelling, ProRail en Keyrail hanteren volgens de officier van justitie een reactieve bedrijfscultuur. Volgens haar ligt de nadruk op een heuvelproces dat onder alle omstandigheden doorgaat met het oog op commerciële doeleinden. Zij is van mening dat er onvoldoende aandacht is voor het opleiden van personeel. Zo ontbreekt een simulatie-mogelijkheid bij het complexe besturingssysteem. “Een piloot laat je ook niet vliegen zonder intensieve blootstelling aan crashscenario’s.” aldus de officier van justitie. ProRail en Keyrail waren niet in staat om de hulpdiensten van de nodige én juiste informatie te voorzien op het moment dat het er echt toe deed. De officier van justitie meent dat het gevolg hiervan een incident is met zeer risicovolle implicaties voor alle betrokkenen waaronder het personeel zelf, de hulpdiensten, de omwonenden en goederen. Zij is dan ook van mening dat een geldboete van € 900.000 voor zowel ProRail als Keyrail passend is.
Als referentiekader voor haar eis verwijst zij naar zaken als de Probo Koala, waarbij eenmalig gevaarlijk oliehoudend afval in Ivoorkust werd gedumpt, de zaak Odfjell, waarbij het ging om het ontbreken van een goed veiligheidssysteem bij een tankterminal voor chemische stoffen in de Europoort en de zaak Dow waarbij het ging om een gebrekkige veiligheidscultuur.