Agent doodgeschoten en vrouw gedood bij geweldsincident - Baflo (Groningen) 13-04-2011

Auteur Topic: Agent doodgeschoten en vrouw gedood bij geweldsincident - Baflo (Groningen) 13-04-2011  (gelezen 65423 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

jelte

• Forum gebruiker
Ik dacht dat de straffen van geweld tegen hulpverleners extra verzwaard werden. Vind zelf 6 jaar nogal extreem kort voor een dubbele moord. Als er nu dan geen agent slachtoffer was geweest had hij misschien na 4 jaar de behandeling kunnen starten. TBS zie ik meer als behandeling dan als straf.

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Het OM eist bij zaken tegen mensen met een publieke taak zoals politieagenten inderdaad een hogere straf.
Echter ben je van het verstandelijkvermogen van de heren en dames rechters afhankelijk of men er ook in mee gaat of wat anders doet.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

grizz

• Senior GGP, Senior OC, opstapper KNRM Andijk
  • Senior gebruiker
  • Niets is onmogelijk
De moord op de collega wordt volgens de rechter de verdachte volledig aangerekend. 6 jaar ?

6 jaar ?

WTF....

Soms zijn er moment dat ik mij diep en diep schaam voor dit land. Dit is er een van. Recht is krom.
Heel veel sterkte voor alle direct betrokken collega's en familie. Dit moet als een mokerslag zijn.
Ik breng altijd mijn eigen schoenen thuis.....

guest12562

• Gast
Ik kan hier met mijn pet niet bij. Wss zielig een uitgeprocedeerde asielzoeker?
Eerste waar ik ook aan moest denken, waar zijn die zwaardere straffen als het om hulpverleners gaat.
Psychose of niet je hoort gewoon, lang heel erg lang achter de tralies als je twee mensen kunt vermoorden.

sylvester1986

• Gast
Citaat van: Breathe link=msg=1313738 date=1418321614
Ik kan hier met mijn pet niet bij. Wss zielig een uitgeprocedeerde asielzoeker?
Iemand die 2 mensen vermoord met een brandblusser/dienstwapen van een agent is niet zielig.
Wel was het een uitgeprocedeerde asielzoeker.
Citaat van: Frankieboy001 link=msg=869589 date=1302796269
AMSTERDAM - De vrouw die woensdagavond omkwam bij een geweldsincident in Baflo is een 29-jarige vrouw. De verdachte is een uitgeprocedeerde asielzoeker.

Daniel!

• i.o.
  • Senior gebruiker
Denk je eindelijk eens 'er wordt daadwerkelijk HARD opgetreden' omdat hij in eerste instantie wordt veroordeeld tot 28 jaar celstraf.

Maar nee hoor, het gerechtshof vindt 6 jaar voldoende...

enrico1972

• Senior gebruiker
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #226 Gepost op: 11 december 2014, 20:23:16
https://www.youtube.com/watch?v=pfkCGQljSi8
'Als Asalam S. al vrijkomt, zal dat lang duren' - RTL NIEUWS

Gepubliceerd op 11 dec. 2014 RTL Nieuws

Drie jaar geleden sloeg een asielzoeker in Baflo zijn vriendin dood met een brandblusser en schoot hij een agent dood met diens eigen wapen. Het gerechtshof in Leeuwarden gaf hem vandaag een veel lagere celstraf, tot verdriet van de nabestaanden. Toch is de kans groot hij heel lang achter slot en grendel blijft.
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen

voske83

• Senior gebruiker
Citaat van: grizz link=msg=1313715 date=1418315218
De moord op de collega wordt volgens de rechter de verdachte volledig aangerekend.

Niet volledig. Volgens het hof was hij niet volledig ontoerekeningsvatbaar, maar wel in belangrijke mate.

Live

• Senior gebruiker
  • pay it forward
    • Hulpverleningsforum
Reactie #228 Gepost op: 12 december 2014, 17:37:55
6 jaar en TBS in zaak ‘Baflo’

http://www.rechtspraak.nl/Organisatie/Gerechtshoven/Arnhem-Leeuwarden/Nieuws/Pages/6-jaar-en-TBS-in-zaak-%E2%80%98Baflo%E2%80%99.aspx
Leeuwarden , 11-12-2014

Psychose bepalend voor andere straf.

Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden, locatie Leeuwarden, heeft vandaag uitspraak gedaan in de strafzaak ‘Baflo’ tegen de man die wordt verdacht van de moord op zijn vriendin, de moord op een agent, twee pogingen tot moord, de bedreiging van drie agenten en de poging tot zware mishandeling van een agent op 13 april 2011 in Baflo.

De beslissing van de rechtbank
De Rechtbank Noord-Nederland, locatie Groningen, heeft verdachte op 5 maart 2013 (ECLI:NL:RBNNE:2013:BZ3265) veroordeeld tot 28 jaar gevangenisstraf voor twee moorden, twee pogingen tot moord, bedreiging van drie agenten en een poging tot zware mishandeling van een agent. De verdachte heeft hoger beroep ingesteld.

De procedure bij het hof
Het hof heeft op verzoek van de verdediging nog twee gedragsdeskundigen benoemd. In hun onderzoek kwamen zij tot de conclusie dat verdachte onder invloed van een kortdurende psychose had gehandeld.Op 12 november 2014 heeft het hof alle gedragsdeskundigen die in deze zaak een rapport hadden uitgebracht ter zitting gehoord.

De beslissing
Het hof spreekt de verdachte vrij van de tenlastegelegde voorbedachte raad. De doodslag van de vriendin van verdachte, doodslag van een agent, twee pogingen tot doodslag, bedreiging van drie agenten en een poging tot zware mishandeling verklaart het hof bewezen. Bij het doden van zijn vriendin heeft verdachte volledig onder invloed van een kortdurende psychose gehandeld en dit feit wordt hem daarom niet toegerekend. Bij de andere feiten heeft verdachte wel in belangrijke mate onder invloed van deze psychose gehandeld maar zijn handelen werd hierdoor niet volledig bepaald. Het hof legt de maatregel van TBS met dwangverpleging op en een gevangenisstraf van 6 jaren.

Uitspraken: ECLI:NL:GHARL:2014:9618
Samen sterk in de hulpverlening!

Brandpreventje

• Senior gebruiker
Reactie #229 Gepost op: 12 december 2014, 17:43:02
Daders worden in de praktijk bijna nooit zwaarder gestraft door de rechters. Het kabinet zegt dat nu omdat de helft van het kabinet rechts (en in mijn ogen rechtvaardig) is. Maar de rechters zijn in mijn ogen zo links als wat en zijn veel te soft.