Agent en meisje omgekomen in Baflo (update 00.40 uur)http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/article6716435.ece/Agent-en-meisje-omgekomen-in-Baflo-(update-00.40-uur)DVHN | Gepubliceerd op 13 april 2011, 22:03
Laatst bijgewerkt op 14 april 2011, 00:47
baflo -
Bij het station in Baflo is woensdagavond een politieman doodgeschoten. Een tweede agent raakte gewond. De schutter is kort na de schietpartij opgepakt. De man zou even daarvoor een 15-jarige meisje hebben doodgeslagen met een brandblusser.
De politie kwam rond acht uur naar de Heerestraat in Baflo na de melding van problemen in het appartementencomplex in het voormalig Rijkswaterstaatgebouw. De verdachte vluchtte uit de woning en schoot vlakbij het station op de agenten. Hij zou daarbij het vuurwapen van één van de agenten hebben gebruikt.
Collega's die op de schietpartij afkwamen slaagden erin de man te overmeesteren.
De recherche sloot grote gebieden af voor technisch onderzoek. Bij de woning heeft de brandweer een commandocontainer geplaatst van waaruit het onderzoek wordt gecoördineerd. Tientallen getuigen zijn inmiddels gehoord. “Ik zag een politiewagen bij een woning staan. Vervolgens renden agenten weg met getrokken pistolen. Toen ben ik snel mijn huis in gerend”, aldus een bewoner van de Heerestraat.
De politie rukte massaal uit voor de schietpartij. Zeker vijftien wagens reden naar Baflo. Ook zette de politie een helikopter in. Voor het onderzoek maakte de politie gebruik van 'Burgernet' waarbij inwoners van Baflo en omgeving een sms ontvingen om uit te kijken naar 'een getinte man met opvallende haardracht (dreadlocks), een blauwe jas en blauwe jeans'.
Mensenlinq heeft een
condoleanceregister geopend voor de overleden agent.