Baflo: ‘Ik zag het lijk in de gang liggen’http://www.uk.rug.nl/dezeweek.phpStudente Nederlands Emmie Postema woont een half jaar in het inmiddels beruchte appartementencomplex in Baflo. Toen ze vanochtend de deur opende, vond ze het lichaam van het 15-jarige meisje dat daar gisteravond is vermoord voor haar deur. “Ik hoorde wel gegil, maar je denkt niet meteen dat er iemand in je huis wordt vermoord”, vertelt ze.
Ze kan haar woning niet meer in. De oude witte villa aan de Heerestraat is afgesloten met politielinten. “Ik word gek van onzekerheid, omdat ik niet weet wat er is gebeurd en wanneer ik m’n huis weer in kan”, vertelt Emmie. Ze woont in het appartementencomplex waar woensdagavond een 15-jarig meisje werd doodgeslagen door haar ex-vriend. Emmie: “Ik had hoofdpijn en ging daarom vroeg slapen. Ik hoorde wel gegil, maar dacht niet meteen aan iets ergs. Ik draaide me dus nog maar eens om. Totdat ik plotseling om half tien in paniek door m’n moeder werd gebeld. Mijn zusje had op Twitter gelezen wat er was gebeurd.”
Emmie besluit direct het huis te verlaten. “Ik stapte mijn deur uit en zag opeens iemand in de gemeenschappelijke gang liggen, met een wit doek erover en allemaal bloed. Daarnaast lag de brandblusser. Ik schrok me wezenloos.” Buiten wordt ze opgevangen door agenten in burger. Even daarvoor is de 25-jarige dader op de vlucht geslagen. Bij het station in Baflo heeft hij na een worsteling een 48-jarige hoofdagent doodgeschoten, met een dienstwapen. De dader verwondde ook een 22-jarige agente, maar zij is inmiddels buiten levensgevaar.
“De politie heeft me meteen gevraagd wat ik had gezien en gehoord. Ze hebben ook m’n telefoonnummer genoteerd. Maar ik heb geen idee wie de dader is, ik weet ook niet of hij in het appartementencomplex woont. Ik woon er zelf net een half jaar en ken niet alle buren. Dat meisje ken ik ook niet”, vertelt Emmie.
De studente Nederlands is die avond door haar tante mee naar huis genomen. “Ik kreeg ontzettend veel sms-jes en telefoontjes van vrienden en familie. Ze waren allemaal bezorgd. Vannacht heb ik nauwelijks een oog dicht gedaan. Ik wil graag weten wat er is gebeurd, dus ga vanavond ook naar de bijeenkomst.”
De politie wil nog niets zeggen over de identiteit van het meisje of de dader. De 25-jarige man is in zijn benen geschoten en ligt in het ziekenhuis.
Emmie wil zo snel mogelijk weer naar haar appartement. “Ik denk wel dat ik er wil blijven wonen. Dit kan overal gebeuren. Ook als ik verhuis kan het ergens anders ook gebeuren. Maar, ik weet nog niet hoe ik zal reageren als ik er eenmaal ben.”