Hoe lang doorgaan met reanimatie?

Auteur Topic: Hoe lang doorgaan met reanimatie?  (gelezen 41941 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Gepost op: 12 april 2011, 12:10:25
Van mij vandaag een compliment aan de dienstdoende agenten bij een alert van vanmorgen vroeg waar ik ook naartoe moest. Vaak worden burgerhulpverleners 'de deur'  gewezen onder het motto dat zij al bezig zijn. Vandaag hoorde ik van een burgerhulpverlener dat de agent die buiten stond, had gezegd dat de hulpverlener nog wel even naar het slachtoffer mocht als hij dat wilde. De burgerhulpverlener heeft dat niet gedaan, zag al 2 mensen, maar alleen deze open houding stemt positief.

Nu krijg ik hier vast kritiek op, maar onlangs ben ik zijdelings bij een reanimatie geweest die meer dan 3 kwartier duurde. Ik heb 2x mijn hulp aangeboden, maar volgens de dienstdoende agent was het niet nodig af te wisselen. Er waren 2 mensen aan het reanimeren en er was ambulancepersoneel. Als je met 2 personen zo'n 3 kwartier bezig bent, lijkt een nieuw 'setje'  mensen me toch wel erg fijn.


facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Arno-BN

  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 515
  • Eerste hulpverlener, NHT, RK Biker
Reactie #1 Gepost op: 12 april 2011, 12:23:09
Na 5 tot 10 min zou ik in elk geval graag even gewisseld willen worden O0


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #2 Gepost op: 12 april 2011, 13:10:21
Van mij vandaag een compliment aan de dienstdoende agenten bij een alert van vanmorgen vroeg waar ik ook naartoe moest. Vaak worden burgerhulpverleners 'de deur'  gewezen onder het motto dat zij al bezig zijn. Vandaag hoorde ik van een burgerhulpverlener dat de agent die buiten stond, had gezegd dat de hulpverlener nog wel even naar het slachtoffer mocht als hij dat wilde. De burgerhulpverlener heeft dat niet gedaan, zag al 2 mensen, maar alleen deze open houding stemt positief.

Nu krijg ik hier vast kritiek op, maar onlangs ben ik zijdelings bij een reanimatie geweest die meer dan 3 kwartier duurde. Ik heb 2x mijn hulp aangeboden, maar volgens de dienstdoende agent was het niet nodig af te wisselen. Er waren 2 mensen aan het reanimeren en er was ambulancepersoneel. Als je met 2 personen zo'n 3 kwartier bezig bent, lijkt een nieuw 'setje'  mensen me toch wel erg fijn.

ik mag hopen voor de patient dat deze niet meer wakker geworden is... na 45 minuten reanimeren... als er dan nog iemand wakker word is het een kasplantje... en rijp voor een verpleeghuis... dan zijn de hersenen zodanig beschadigd... zonde dat ambulance-personeel zo lang doorgaan   :(
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Moon

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 665
  • Instructeur EHBO/EHaK/(P)BLS/AED
Reactie #3 Gepost op: 12 april 2011, 13:26:59
Slachtoffer kwam aldoor bij...viel terug in VF..kwam bij...viel terug in VF...etc. Dus ja dan kan een reanimatie heel lang duren. En het ambulancepersoneel had de handen echt al vol en ook die willen wel eens afgelost worden toch? Er was wel 1 burgerhulpverlener, maar zo'n conditieslag moet je niet willen hebben met elkaar. Hup, 2 erin aflossen en de rest er weer naar buiten.

Overigens heeft het slachtoffer dit inderdaad niet overleefd.
facebook.com/Burgeraedhoorn facebook.com/ehboblokkerzwaag  A universe is trapped inside a tear


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #4 Gepost op: 13 april 2011, 10:00:22
ik mag hopen voor de patient dat deze niet meer wakker geworden is... na 45 minuten reanimeren... als er dan nog iemand wakker word is het een kasplantje... en rijp voor een verpleeghuis... dan zijn de hersenen zodanig beschadigd... zonde dat ambulance-personeel zo lang doorgaan   :(
Dat is een erg onvoorzichtige opmerking. :o Zoals je in de reactie van Moon al ziet heeft het slachtoffer tussendoor een aantal keer output gehad. Je weet niet hoe oud het slachtoffer was, wat er aan de hand was en hoe de reanimatie verliep. Er zijn oorzaken van een hartstilstand of ritmestoornis waarbij langdurige reanimatie zinvol is en een goede uitkomst kan hebben. Het ambulancepersoneel is niet voor niets zo lang door gegaan. Zij hebben de nodige kennis om dat soort besluiten te nemen.


thetwin84

  • EHBO,AED-bediener/evenementen vkr/hobby fotografie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,152
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd.
    • EHBO-Hedrin
Reactie #5 Gepost op: 13 april 2011, 13:43:47
Dat is een erg onvoorzichtige opmerking. :o Zoals je in de reactie van Moon al ziet heeft het slachtoffer tussendoor een aantal keer output gehad. Je weet niet hoe oud het slachtoffer was, wat er aan de hand was en hoe de reanimatie verliep. Er zijn oorzaken van een hartstilstand of ritmestoornis waarbij langdurige reanimatie zinvol is en een goede uitkomst kan hebben. Het ambulancepersoneel is niet voor niets zo lang door gegaan. Zij hebben de nodige kennis om dat soort besluiten te nemen.

In het eerste bericht van Moon kon ik niet uit opmaken dat het slachtoffer steeds weer bij kwam en weer terug in VF ging...
Dat maakte het hele verhaal anders... Wanneer een slachtoffer niet bij bewustzijn is geweest en je blijft maar doorgaan met reanimeren is de kans op hersenbeschadiging steeds groter. Ik zie bij Moon staan kaderinstructeur dus ze zal best weten wat ik hiermee bedoel. Ze zal genoeg reanimatielessen hebben gegeven naar mijn verwachting en de presentaties van de NRR (Nederlandse Reanimatie Raad) ook kennen.

TIP: eerst goed lezen en daarna reageren. dat voorkomt miscommunicatie
[URL=http://www.t-tools.nl/CCount/click.php?id=


Lunatum

  • Arts
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 959
Reactie #6 Gepost op: 14 april 2011, 00:30:18
In het eerste bericht van Moon kon ik niet uit opmaken dat het slachtoffer steeds weer bij kwam en weer terug in VF ging...
Dat maakte het hele verhaal anders... Wanneer een slachtoffer niet bij bewustzijn is geweest en je blijft maar doorgaan met reanimeren is de kans op hersenbeschadiging steeds groter. Ik zie bij Moon staan kaderinstructeur dus ze zal best weten wat ik hiermee bedoel. Ze zal genoeg reanimatielessen hebben gegeven naar mijn verwachting en de presentaties van de NRR (Nederlandse Reanimatie Raad) ook kennen.

TIP: eerst goed lezen en daarna reageren. dat voorkomt miscommunicatie
Ik heb prima gelezen. Ik heb gezien dat je niet uit het eerste bericht van Moon op kan maken waarom er zo lang doorgegaan is. Daar ging het mij nou juist om. Je maakt een opmerking, terwijl je niet weet hoe de situatie precies in elkaar steekt.

TIP: pas op met aannames zonder dat je over volledige informatie beschikt. Ook dat kan leiden tot miscommunicatie. :) Je hoopt altijd dat iemand wakker wordt, daar doe je het tenslotte voor.

(het feit dat Moon kaderinstructeur is, is niet echt relevant. Dat ben ik ook, ik snap ook wat je bedoeld)


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #7 Gepost op: 14 april 2011, 00:39:09
Slachtoffer kwam aldoor bij...viel terug in VF..kwam bij...viel terug in VF...etc. Dus ja dan kan een reanimatie heel lang duren.

Wat betekend de afkorting VF in dit geval ??
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen


strongbow

  • Iets met een grote gele bus
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 879
  • Don't worry, be happy!
Reactie #8 Gepost op: 14 april 2011, 00:43:20
Rust zal je redden....  BLS/AED/PBLS instructeur


enrico1972

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,591
  • Openbare Orde en Veiligheid
    • Instagram Enricoveilig
Reactie #9 Gepost op: 14 april 2011, 01:29:37
Dank voor je reactie
In dit land dient u de wet- en regelgeving te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen