Inderdaad kan het wel, ik heb ook nergens geroepen dat het niet kan. Echter lezen heel veel mensen mee op dit forum. Een hartstilstand overkomt niet alleen maar vreemden waar je naar toe wordt gezonden met een sms-je. Het kan ook je dierbare familieleden of vrienden overkomen. Na 45 minuten is het verstandig om het verhaal van Sandra maar te vergeten omdat de kans relatief groot is dat de klap daarna dubbel hard aankomt zodra de dokter op de SEH je iets gaat vertellen.
Het was onze eigen buurvrouw die begonnen is met reanimeren. En één van de allerbeste vriendinnen van onze dochter was er als eerste omdat zij een sms alert had gekregen. Ik vond het zo zielig voor haar dat zij het moest doen maar ze zei: Toen het tot mij doordrong dat het iemand bij mijn vriendin thuis was ging ik alleen nog maar harder fietsen! Iedereen die bij ons was die een sms alert hadden gekregen kennen mijn man. We wonen in een dorp waar veel mensen elkaar kennen. Dat die kans er is dat weet je als je je aanmeldt. Natuurlijk zou het voor hen héél moeilijk zijn geweest als hij het niet gered had maar hebt dan toch alles gedaan wat kunt. Beter dan dood laten gaan toch??
En toen ik mee ging in de tweede ambulance (want mijn man was al mee genomen met de eerste) was er voor mij echt geen hoop meer hoor. Dat werd ook werd ook wel duidelijk gezegd: "Hij moet wel van héél goede huize komen wil hij dit redden. Ik zou me maar voorbereiden op het ergste!" En toen hij het onderweg weer op pikte werd er ook gezegd dat het een héél klein lichtpuntje was en dat het nog niet zo was dat hij het nu zou redden.
Ik was er al vanuit gegaan dat hij overleden was. Het was dus een echte verrassing toen de dokter zei dat hij het gered had!