Over de discussie van het sigma team tp laten komen wil ik me niet al te diep mengen maar om ze tp te laten komen om ze gemotiveerd te houden is natuurlijk onzin. Je moet ze gebruiken waar ze voor zijn. Is dit maar eens in de 3 jaar is dat heel vervelend voor de leden maar het moet wel zinvol zijn om te laten komen. De kosten zijn dan niet interessant. Wat ik persoonlijk denk over deze casus is het wat overdreven om deze organisatie te laten komen. Dit nu er meer bekend is over het aantal en de gewonde personen. De eerste ambu moet denk ik de beslissing maken of zij het zinvol vinden. Als deze nog moet op de ovd-g is het wel laat om ze nog te laten komen. De "zwaardere" gewonden worden afgevoerd en de licher gewonden kunnen even tp blijven en door 1 ambu behandeld worden.
Helemaal geheel mee eens. Rampenbestrijding kost al zoveel, maar om nu extra mensen op te roepen, terwijl anderen vanuit de directe regio's kunnen assisteren, waarom dan een SIGMA-team? Bijkomend dilemma is dat een SIGMA-team eigenlijk niet zonder een AMBU-team kan opereren. Het geheel heet ook niet een Geneeskundige Combinatie. Delen zijn afzonderlijk inzetbaar, maar moeizaam en je er snel achter dat naast een SIGMA-team ook een AMBU-team aanwezig moet zijn. Dus moet er extra ambulance personeel gealarmeerd worden!
Maar even een andere vraag. Als ik in de containers van de regio kijk zitten daar een groot aantal ehbo materialen in die over de datum zijn. Word er in de sigma containers ook wel eens naar gekeken? Worden daar bijvoorbeeld ieder jaar de O2 ververst? Is dit niet het geval al dan zal de roep voor het sigma team natuurlijk nog minder zijn als dat nu al het geval is.
Ehh, in de SIGMA-bus zitten geen bedervelijke waren, alleen verloopbare materialen zoals verbandmaterialen. Deze zijn op datum verpakt en deze THT (ten minste houdbaar tot) is bekend bij BZK in Zoetermeer en de regionaal beheerder GNK. De verbandmaterialen gaan wel een tijdje mee, maar de medicatie in de AMBU-bus en GNK-container kunnen eerder en frequenter verlopen. Indien medicatie of andere kort houdbare middelen tegen de THT-tijd aanloopt, wordt deze vervangen door VDP.
Voor al het andere onderhoud, zoals technisch onderhoud en medische controle vindt elk kwartaal plaats. Alle ander onderhoud gebeurt half jaarlijks. En één keer per jaar de keuringen, zoals APK, brandblussers. Hiervoor is de materiaalbeheerder verantwoordelijk. Wie dat is, is per regio verschillend. Er zijn regio's die iemand via buro GHOR in dienst hebben, terwijl andere regio's het onderbrengen bij de ambulancedienst, zoals in Kennemerland. En daar ben ik de aangeweze persoon.