Nov 2004 - Brand in bouwmarkt

Auteur Topic: Nov 2004 - Brand in bouwmarkt  (gelezen 42370 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #70 Gepost op: 10 november 2004, 20:20:53
Tijdens de gehele inzet staat de veiligheid van het eigen personeel voorop! De verkenningen en reddingen zullen daarom ook met HD-straal worden uitgevoerd. Het is een groot complex gebouw en de rook wordt steeds dichter. De HD-straal is een extra middel om de terugtocht te waarborgen.

Ondanks dat de brand zich uitbreidt, zal pas met de blussing gestart kunnen worden nadat alle slachtoffers geëvacueerd zijn, want er is kans dat de brand zich dan naar binnen toe uitbreid door o.a. blussing vanaf het RV. Het is alleen maar goed dat de brand uitslaand is, hierdoor kan er zich binnen minder snel grote warmte ophopen.

Firefly:
Ik ben blij dat we het eens zijn.
Het enige nadeel wat eraan zit is dat er steeds zwartere rook aankomt. Asl deze echt zwart is moeten we wel extra voorzichtig worden met de kans op een flasover. Ik zou er dan toch in dit stadium nog voor kiezen om de mensen die ik in een eerder stadium met ld bij "het hok" neergezet heb te laten staan en met sproeistralen zo veel mogelijk de rookgassen te koelen. Is de redding voorbij dan een keuze maken of het vuur nog van binnen uit in combinatie met ZEER gericht gebruik van de monitir op de hw te bedwingen is anders dan is het naar buiten en gasflessen veilig stellen door deze te verplaatsen en sproeischermen met waterkannonnen neerzetten dat de brand zich niet verder uit kan breiden naar panden. Op het moment dat je de blussing niet meer van binnenuit kan doen is de bouwmarkt totaal verloren en is het een zaak van omgeving veilig stellen en zorgen dat je mooie foto's maakt voor op dit forum ::) :P

Maar met de techniek die we bezitten geef ik de personen die binnen zitten niet op en heb ik zoveel vertrouwen in mijn manschappen dat zodra de personen eruit zijn er een of twee extra stralen ld erbij naar binnen gaan en daar het vuur uitmaken.

De bedrijfsleider kan kiezen of zelf naar buiten of hem maar meehelpen..... De persoon met een hatstilstand kan buiten weer gereanimeerd worden. met medewerken van bedrijfsleider is het een kwestie van 30 seconde en hij is buiten. Hier heeft hij immers ook meer en betere lucht die hij ingeademd krijgt. En er is proffesionele hulp aanwezig.

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #71 Gepost op: 10 november 2004, 20:32:00
Sigma-team is ter plaatse.
TL-sigma meldt zich bij ovd-g en wacht op zijn/haar instructies ....

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #72 Gepost op: 10 november 2004, 21:30:00

Het enige nadeel wat eraan zit is dat er steeds zwartere rook aankomt. Asl deze echt zwart is moeten we wel extra voorzichtig worden met de kans op een flasover.

Fikkie daar heb je helemaal gelijk in. Jouw voorstel om toch tot voorzichtige blussing over te gaan om de uitbreiding te voorkomen en de rookgassen te koelen. Zal uit veiligheidsoverweging zeker gedaan moeten worden.

De evacuatie van de mensen moet gewoon doorgang vinden. Verder zal ik na het  opbouwen van de waterwinning en lage druk stralen de 2 ploegen van TAS 4 binnen voor blussing inzetten. Eén ploeg het kantoor verkennen op de eerste verdieping (met straal) om te kijken hoe de uitbreiding voortduurt. kijken of er administratie etc. gered kan worden. Andere ploeg moet beneden proberen de rookgassen te koelen. Het personeel van TAS 3 blijft vooralsnog buiten als extra ploegen (in geval calamiteiten) en voor het opbouwen lage druk stralen.

De RV moet gaan proberen door middel van een waterscherm de uitbreiding te voorkomen (dus niet direct blussen!) Moet goed gecommuniceerd worden met de ploegen binnen, zodat deze kunnen ingrijpen mocht dit nodig zijn.

Verder moet het gewondennest(SIGMA tent) bovenwinds neergezet en ingericht worden.  Alle slachtoffers moeten hier nu  naartoe. Meer ambulances moeten besteld worden.
Brandwacht 1e klas + WVD

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #73 Gepost op: 10 november 2004, 23:22:37
Sigma-team is ter plaatse.
TL-sigma meldt zich bij ovd-g en wacht op zijn/haar instructies ....

Geweldig snelle opkomst! ;D
Helaas zitten we slechts in de eerste paar minuten van de hulpverlening. De OVD-G wil nog niet erg opschalen... de hele ambulancehulpverlening laat een beetje op zich wachten. Ik wacht nog heel even af... :-\

Firefly

• Senior gebruiker
  • Risicobewustzijn is een kwaliteit!
Reactie #74 Gepost op: 11 november 2004, 14:13:29
Verder moet het gewondennest(SIGMA tent) bovenwinds neergezet en ingericht worden.  Alle slachtoffers moeten hier nu  naartoe. Meer ambulances moeten besteld worden.

Ik vond het al zo snel! (Uit betrouwbare bronnen vernomen dat SIGMA binnnen de 30 minuten moet uitrukken??)
Maar dan blijven de gewondennesten aan de noord- en zuidzijde zolang gehandhaafd. Maar hoeveel ambulances zijn er tot nu toe ter plaatse? Anders moet ik brandweerpersoneel gaan inzetten!
Die OVD-G moet nu toch wel echt even gaan opschalen!
Brandwacht 1e klas + WVD

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #75 Gepost op: 11 november 2004, 14:25:58

Ik vond het al zo snel! (Uit betrouwbare bronnen vernomen dat SIGMA binnnen de 30 minuten moet uitrukken??)
Je hebt een goede bron.
Maar dat wil niet zeggen dat ze niet eerder uit kunnen rukken. Als er binnen 10 minuten 8 leden van de GE zijn, dan rukt het sigma-team uit.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #76 Gepost op: 11 november 2004, 14:56:46
Er zijn op dit moment 2 ambulances en een OvD-G ter plaatse! De OvD-G zal nu een beslissing moeten gaan nemen om wel of geen SIGMA-team in te gaan zetten!

We hebben nu in totaal 11 slachtoffers.
* Zeven hiervan hebben weliswaar niet te zware verwondingen, maar behoeven wel behandeling.
* We hebben 1 hoestende BHV-er die zich nog steeds verschrikkelijk opwindt over het feit dat "niemand iets doet!"
* We hebben 1 bewusteloos slachtoffer dat bij de kassa's onder de voet is gelopen. Dit slachtoffer heeft zichtbaar schaafwonden in het gelaat en een blauwverkleuring aan de zijkant van het voorhoofd net tegen de haargrens aan.
* We hebben 1 medewerker die voordien reeds cardiale klachten had en tijdens de brand een circulatiestilstand heeft gekregen. De reanimatie is direct door de eigenaar van de winkel ingezet, maar wordt nu onderbroken door de brandweer om het slachtoffer naar buiten te brengen.
* Tenslotte hebben we de eigenaar van de winkel die met een piepende ademhaling en zwaar hoestend koste wat kost wil voorkomen dat de reanimatie gestopt moet worden.

Bovendien gaan we ervan uit dat er nog steeds mensen in het pand aanwezig zijn.

Er zijn 2 ambulances ter plaatse en er zijn er nog 2 aanrijdend!
Wat zal de OvD-G gaan doen?

EHBOMAN

• Forum gebruiker
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #77 Gepost op: 11 november 2004, 15:29:00
Ik wil ( zal wel niet gebeuren) onmiddelijke opschaling van de ambulancehulpverlening!

Inzet minimaal 2 extra ambulances, inzet Sigma Team en inzet MMT met de heli, gezien de ernst van in ieder geval 2 slachtoffers!

Let wel, de 2 aanwezige ambu's zullen de reanimatie over kunnen nemen, de derde ambu voor het bewusteloze slachtoffer, de 4e voor de eerste opvang van de licht gewonden.

Dit is mijn mening.... ;)

grt Johan ;D
Eerste Hulp verlener Student HBO-V

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #78 Gepost op: 11 november 2004, 15:36:58
Kortom een complete GNK:
*ambuteam (2 ch en 2 vpl)
*mmt (heli niet noodzakelijk auto is ook goed  ;))
*sigma-team

Verder is het zo snel mogelijk zaak een indicatie te krijgen over hoeveel so's er nog binnen zitten. Afhankelijk daarvan kan een 2e gnk (zonder mmt) ingezet worden.

Tenslotte moet het motorkapoverleg en het CTPI opgestart worden.

Ik ga in tegenstelling tot de firefly uit van één gewonden nest (als de stand bij 11 so's blijft is 1 gnk en sigmatent voldoende).

RAdeR

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #79 Gepost op: 11 november 2004, 19:52:23
Ik ga me niet op gevaarlijk ijs begeven want zodra er een ovd-g en al 2 ambulances tp zijn ga ik ervan uit dat deze op hun vakgebied kundig genoeg zijn om goed op te schelen. Voor de brandweer vind ik het NOG geen optie dat deze hulp gaat verlenen bij de ambulance zeker niet als er nog een aantal personen in het pand zijn!
Dit is mijn prioriteit.
Is er ondertussen al bekend hoeveel personen er nu nog vermist worden?
Hoe staat het met de rook binnen? en de vuurbelasting?
Hoeveel warmtebeeldcamera's zijn er reeds ter plaatse?
Hoeveel van het pand is nu al doorzocht?