Nov 2004 - Brand in bouwmarkt

Auteur Topic: Nov 2004 - Brand in bouwmarkt  (gelezen 42374 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

boris

• Gast
Reactie #80 Gepost op: 11 november 2004, 19:56:30
Ik weet niet precies hoe de ambulancedienst werkt, maar met twee ambu's lijkt het mij niet telukken.
MMT en het sigma-team terplaatse laten komen lijkt mij wel zinvol aangezien het aantal gewonden. :)

Paul SEH

• Gast
Reactie #81 Gepost op: 12 november 2004, 08:00:52
Gezien het aantal patienten zal de OVD-G verder opschalen.
Zijn de 3e en 4e ambu nu al ter plaatse?
Traumaheli ter plaatse

Nog 3 ambualnce ter plaatse laten komen. Gezien de ernst van de gewonden, laat ik het sigma team oproepen, die kunnen zich dan met de licht gewonden bezig houden en de patientten klaar maken voor eventueel vervoer naar de ziekenhuizen.
OVD-G geeft vooraankondiging naar de omliggende ziekenhuizen. Als dat al niet gedaan is door de CPA.

Guust

• Senior gebruiker
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #82 Gepost op: 12 november 2004, 08:16:44
De twee TS-en in gezet voor de redding en de HW laten opstellen zodat deze tussen de woning en het pand een waterscherm kan maken voor bescherming van de woning.
Ik neem aan dat de pompbedienders zelf de waterwinning van de geboorde putten hebben gerealiseerd. De OVD zal opschalen naar grote brand waardoor er nog eens twee TS-en worden gealarmeerd en tevens een WTS200 oproepen. De TS-en inzetten voor het vrijmaken van de aansluitpunt van de sprinklerinstallatie en de ander op de redding voor nog meer mogelijke slachtoffers.
De tweede TS binnen ingezet voor het voorkomen van uitbreiding van de brand naar de kantoren en het koelen van de zwarte rook. De eigenaar sommeren het pand te verlaten en samen met het andere slachtoffer direct naar buiten brengen waar de proffesionele hupverlening mogelijk is.

Guust

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #83 Gepost op: 12 november 2004, 20:27:09
ik heb toch wel een vraag aan diegene die nu nog "veel moeite" willen doen voor de sprinklerinstalatie.
Het heeft op het moment dat het heeft moeten werken niet gewerkt dus is er iets kapot!
Ik denk dat het in dit stadium waar nog personen vermist worden en je zeker bent van water op je hd stralen en ld stralen je hier geen tijd/moeite in moet gaan steken. Je weet niet waarom hij niet gefunctioneerd heeft maar volgens mij is een sprinklerinstalatie alleen maar bedoeld om een beginnend brandje onder controle te houden en zorgen dat deze niet verder uitbreid en dat het dan dor de brandweer uitgemaakt kan worden.

In mijn beleving is het dus niet zinvol wanneer er al zoveel vuurbelasting in zit nog op zoek te gaan wat de storing is de sprinklerinstalatie waarom deze niet in is gekomen.

Smitfire

• Gast
Reactie #84 Gepost op: 13 november 2004, 03:23:12
Wellicht een oscilerend straatwaterkanon op de brandhaard en toch repressief gaan ventileren; pand zal hoog genoeg zijn om 2 meter vrij van rook te krijgen ivm zoeken naar slachtoffers/gasflessen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #85 Gepost op: 13 november 2004, 14:30:12
Wellicht een oscilerend straatwaterkanon op de brandhaard en toch repressief gaan ventileren; pand zal hoog genoeg zijn om 2 meter vrij van rook te krijgen ivm zoeken naar slachtoffers/gasflessen.
het straatwaterkanon inzetten op de vuurhaard??????
ga je daarmee niet een enorme stoomvorming kweken?,ik weet zeker dat de nog aanwezige slachtoffers binnen daar niet blij mee zullen zijn,evenals de ingezette ploegen die binnen zijn.

Ik wil zoveel mogelijk koeling van de gassen om die Flash-over niet te laten komen,want dat gaat zeker slachtoffers kosten.Ik denk dat het inderdaad goed is om represieve ventilatie toe te gaan passen door overdrukventilators te plaatsen in de ingang van het pand,en aan de achterkant een uitstroomopening maken.Het is een gok,maar wel een mogelijkheid om de situatie nog enigszins onder controle te houden.
Maar ik vrees dat we daar geen kans voor zullen gaan krijgen :-\ ;D

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #86 Gepost op: 13 november 2004, 14:58:20
Er zijn 2 ambulances ter plaatse en er zijn er nog 2 aanrijdend!
Wat zal de OvD-G gaan doen?

De eventuele opschaling en inzettijd van een AMBU- en SIGMA team duurt gewoonlijk te lang. We praten over een inzettijd van minimaal 30 minuten en dan daarna moeten zij nog eens ter plaatse gaan..

Voorstel voor de OvD-G, verzoek aan de CPA voor regionale bijstand volgens het Ambulance Bijstandsplan. Voor mijn regio (12, Zuid en Midden Kennemerland) zou dat inhouden tijdens dagdienst 10 ambu's uit de regio Amsterdam & Omstreken, 7 ambu's uit Noord-Holland Noord en 6 ambu's uit de regio Hollands Midden met een variabele inzettijd van 15 minuten tot 30 minuten. 1 Eigen ambu positioneren voor opvang voertuigen van buiten eigen regio als loods/ ambulance opvang post.

Overigens eventueel wel de GNK container aan laten rijden voor gebruik van extra O2 en dekenvoorraad.
Elke hulpverlening start met communicatie.

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #87 Gepost op: 13 november 2004, 21:34:30
Ik ben dan wel geen ambu maar toch een gooi.

Oke ik wil ook graag extra ambu`s zien en het inzetten van een gnk is zeker geen slecht idee.
De brand is voorlopig nog niet uit denk ik.
Daar men niet precies weet hoeveel so ers er nog in het gebouw zijn kun je echt wel helpende handjes gebruiken bij de so ers die je nu al hebt.
De twee ambu teams ter plaatsen hebben hun handen vol aan die reanimatie.
Als deze patient enigsins stabiel is transport naar het ziekenhuis maar dat moet het verdere verloop nog uitwijzen.
De eigenaar en de BHV er hebben beide zuurstof nodig en moeten gekalmeerd en in de gaten worden gehouden.
Effe saturatie meter erop en erbij blijven kijken wat de zuurstof doet.
Zij moeten wel nog nagekeken worden in het ziekenhuis.
De onder de voet gelopen bewusteloze moet ook in de gaten gehouden worden en heeft recht op een infuusje en nekkraag terwijl de abc gestabiliseerd worden.
Dan ook zo snel mogelijk op transport naar het ziekenhuis na verder wervel manegment.
Dit betekend dus met de log roll  op de plank, spinnen, headbloks langs het hoofd fixeren en afvoeren.
De zeven andere so ers moeten verzorgt worden en kunnen eventueel doorgestuurd worden met een busje naar de reeds gealarmeerde huisarts/huisartsen.

Je kunt alle hulp gebruiken dus ook een gnk ;D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

Paul SEH

• Gast
Reactie #88 Gepost op: 13 november 2004, 22:00:38
OK laat de GNK maar erbij komen. Kunnen we inderdaad gebruiken met het materiaal en de handjes.  :)

Let op met de saturatie meting. Trap er niet in, denk aan CO intoxicatie. Je krijgt dan een maximale scoren van 100% en de patient gaat alsnog dood en dat terwijl hij mooi rose van kleur is.

Zijn de aangevraagde ambulances al ter plaatse? En hoe is de situatie nu op het moment met betrekking tot het aantal slachtoffers en hun aandoeningen?

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #89 Gepost op: 13 november 2004, 22:05:16
oke paul je hebt gelijk met die saturatie  :-X maar dan gaat je toch vanzelf een lichtje branden als de saturatie 100% is na zo`n ongeval.
En de so ers hoestend en proestend voor je staan zitten liggen ;).
Bedoel het niet verkeerd hoor ;)
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN