Nov 2004 - Brand in bouwmarkt

Auteur Topic: Nov 2004 - Brand in bouwmarkt  (gelezen 42379 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #90 Gepost op: 13 november 2004, 22:39:24
Er zijn nu 4 ambulances en een OvD-G ter plaatse! Verder is het MMT gearriveerd.

De 11 slachtoffers:

1.  De medewerker met de circulatiestilstand. Bij aansluiten op de monitor blijkt er nog sprake van vage fibrillatie.

2.  De eigenaar heeft een piepende ademhaling, hij hoest enorm en geeft aan dat hij het nu toch wel erg benauwd heeft. Niettemin blijft hij zich verschrikkelijk opwinden over zijn medewerker en over de administratie die nog in het kantoor aanwezig is.
A: stridor
B: 35 p/m, sat. 90%
C: 105 p/m, RR 100/60
D: A

3.  Het bewusteloze slachtoffer met schaafwonden in het gelaat en een blauwverkleuring aan de zijkant van het voorhoofd net tegen de haargrens aan.
A: vrij
B: 20 p/m diep, irregulair, sat. 96%, bdz. ademgeruis
C: 95 p/m krachtig, RR 140/95
D: U, pup. li +/re -

4.  De hoestende BHV-er die zich enorm opwindt over het feit dat "niemand iets doet!"  Hij wil zich niet laten onderzoeken en blijft maar pogingen ondernemen om het pand binnen te gaan.

5.  Een slachtoffer met een sleutelbeel #.

6.  Een slachtoffer met een blauwverkleuring van de ribben rechts. Ademhalen is pijnlijk.

7.  Een slachtoffer dat "door de enkel is gegaan" -> blauwverkleuring en zwelling zichtbaar, beweging pijnlijk maar zachtjes mogelijk.

8.  Een slachtoffer met schaafwonden op de hand en arm en een afwijkende stand van de pink.

9.  Een slachtoffer met een schaafwond op het jukbeen -> neigt naar hyperventileren.

10.  Een slachtoffer met een fors bloedende scheurwond aan het rechter onderbeen.

11.  Een slachtoffer met schaafwonden aan knie en elleboog en een blauwverkleuring van de pols, beweging lukt niet.

De GNK is opgeroepen en - jullie hebben geluk, de standplaats is niet ver van de ongevalslocatie af - ze zullen met een minuut of 15 ter plaatse kunnen zijn.

Tot zover het stukje "medisch".

Voor wat betreft de brand: de zwarte rook wordt nog steeds zwarter. De kantoren en kantine van het pand zijn nagelopen. Aan deze kant van het pand bevinden zich geen slachtoffers meer. En dat is maar goed ook want de brand komt verder naar voren toe en breidt zich nu razendsnel uit.

De politie is bezig de mensen die het pand hebben weten te ontvluchten te ondervragen, om erachter te komen of er nog mensen vermist worden. Zij maken melding van nog 4 mensen die zich in de winkel bevonden en die ze daarna niet meer hebben gezien. Deze mensen zijn ofwel al vertrokken dan wel bevinden zich nog in het pand.

De achterste stellingen voor het stookhok branden nu ook! Dit zijn stellingen met behang en toebehoren.

(Als ik nog zaken heb overgeslagen laat het s.v.p. even weten).

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #91 Gepost op: 13 november 2004, 22:49:54
goed,wat ik al vreesde gebeurt dus ook.We hebben de brand nog niet onder de knie,dus ik ga de ploegen die binnen zijn in ieder geval een  stuk terugtrekken naar een "veilliger"deel van het pand.Met de gedachte in het achterhoofd dat we de binnenaanval wel eens helemaal zouden moeten gaan staken.

Verder wil ik graag weten wat er aan goederen staan in directe nabijheid van die stellingen met behang die in brand staan,als daar de vluchtige goederen zoals terpetine en wasbenzine staan wordt het echt zeuren.
Ik laat het redvoertuig doorgaan met de blussing van bovenaf

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #92 Gepost op: 13 november 2004, 22:56:37
De stelling naast het behang... je raadt het al: verf en toebehoren. Vooralsnog brandt dit niet!

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #93 Gepost op: 13 november 2004, 23:27:14
behandeling so ers

so 1
toedienen medicamenten om sinusritme terug te krijgen.
Proberen  eventueel door te klappen/defibrileren.
na eventuele stabilisatie z s m naar ziekenhuis

so 2
Kalmeren en zuurstof geven in de gaten houden(monitoring) voor verdere behandeling naar ziekenhuis.

so 3
A vrijhouden eventueel dmv intubatie
b zuurstof  saturatie in de gaten houden
c infuusje
d neurologisch niet echt geweldig dus zsm vervoer naar het ziekenhuis.

so 4
door politie laten tegenhouden/afvoeren en laten checken op bureau door arts.

so 5
brede das  hap/seh

so 6
half zittende houding seh ademhaling in de gaten houden ivm eventuele pneumothorax (klaplong)

so 7
koelen/ drukverband     hap

so 8
steungeven     hap /seh

so 9
door mee ademen proberen te kalmeren  hap

so 10
wondverband eventueel wonddrukverband   hap

so 11
steriel afdekken, arm steun geven mitella     hap /seh

denk ik
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

Paul SEH

• Gast
Reactie #94 Gepost op: 14 november 2004, 07:55:08
Verdere opschaling blijkt toch noodzakelijk. Dus laten we nog 6 ambulance erbij komen.
SO1 wordt ter plaatse gestabiliseerd door 1 ambulance en het MMT nadien transport naar zkhs

SO2 stabiliseren en transport naar zkhs

SO3 stabiliseren en transport naar zkhs

SO6 stabiliseren en transport naar zkhs

De rest van de patienten woordt ter plaatse opgevangen en voor zover als het gaat daar verzorgd. transport naar het zkhs gebeurt op een later nader te bepalen tijdstip.

Nu 4 ambulances en MMT ter plaatse. Zodra de volgende ambulances ariveren gaan de eerste ambulances de boven genoemde patienten vervoeren naar de ziekenhuizen.

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #95 Gepost op: 14 november 2004, 09:40:42
Waarom had ik nu bij voorbaad al gedacht dat we de brand niet onder controle konden krijgen ::) ;) :-\

Verkenning zal op dit moment sneller moeten gebeuren.
1 straal zal in ieder geval op dit moment ter koeling op de vluchtige stoffen worden gezet.

Ik zou er het liefste nog 1 ts erbij hebben maar met de rpocedure zoals we diein onze regio kennen krijg ik er eenheel peloton bij. Dit is mij te veel en zal daarom ook het verzoek doen voor 1 losse ts. Dit om in ieder geval op tijd een keer te kunnen wisselen. En om eventueel nog met een paar stralen ld naar binnen te gaan!
Ook al zitten er nog personen binnen ga ik nu toch beginnen met blussen. De vuurbelasting en rook worden me te gevaarlijk. Stoomvorming zal wel meer worden maar gezien de grote van de ruimte zal dit niet super zijn want anders zou het vuur ook wel dusdanig minder worden :P ;)

Ik ga nu dus voor redding en blussing (in plaats uitbreiding voorkomen) van binnenuit.

Zit nu dus in totaal met 4 stralen ld binnen en ben met 4 ploegen aan het redden.
Krijg ik het vuur binnen niet met 4 stralen ld onder de knie krijgen dan brand er meer en andere dingen dan bouwmaterialen en de stookruimte.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #96 Gepost op: 14 november 2004, 12:43:37
Ik neem aan dat alles waar ik om gevraagd heb TP is, dan is voor de politie de situatie op dit moment stabiel, nu zorgen we er alleen voor dat de ramptoeristen op een ruime afstand blijven, de Hekkenwagen is inmiddels ook TP, dus gaan we op ruime afstand afzetten
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Jorrin

• Senior gebruiker
Reactie #97 Gepost op: 14 november 2004, 20:29:06
Allereerst: Guust, als je nogmaals de plattegrond zou willen plaatsen... ik denk dat deze verloren is gegaan bij de crash. Dank je wel!

Jeroen, je hebt gekregen waar je om gevraagd hebt ;). Er wordt ruim afgezet en er wordt druk getakeld. Bovendien zijn er agenten bezig uit te vinden hoeveel mensen er vermist worden.

Op de binnenplaats aan de achterzijde wordt niemand aangetroffen, de deur van deze nooduitgang staat echter wel los.

De stelling met verfprodukten wordt gekoeld, maar de brand begint zich langs de achterwand (boormachines etc.) en via het dak uit te breiden. Ook het achterste kantoor is nu ten prooi gevallen aan de vlammen.

Binnen in het pand aan de linkerkant onder aan de trap wordt een slachtoffer aangetroffen!
Dit slachtoffer is buiten bewustzijn, de linkervoet heeft een duidelijk afwijkende stand en bloedt fors.
Hoe wordt dit slachtoffer naar buiten gebracht en hoe is de opvang daarna?

lotus bianca

• Senior gebruiker
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Reactie #98 Gepost op: 14 november 2004, 20:48:49
De brandweer kennende wordt het so er via de rautek naar buiten gebracht en daar over geven aan het ambu personeel.

Deze zullen de bloeding stelpen en tevens het abcde nalopen.
infuusje en ook zuurstof.
Been zal ook wel gespalkt worden als verder alles stabiel is daarna zsm transport naar het ziekenhuis.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN

boris

• Gast
Reactie #99 Gepost op: 14 november 2004, 21:39:28
Zoals al gezegd werd slachtoffer doormiddel van rautek greep naar buiten brengen en overgeven aan de ambulance.
De vluchtige stoffen zoveel mogelijk blijven koelen, en blijven verkennen. Zolang dit nog veilig mogelijk is. Want hoe is inmiddels de stalen constructie, is deze al aan het vervormen?
Hoe groot blijft de kans op een flash-over?
Kan de brand bij de verf en oplosmiddelen gestopt worden?