Nov 2004 - Brand in bouwmarkt

Auteur Topic: Nov 2004 - Brand in bouwmarkt  (gelezen 42385 keer)

0 gebruikers (en 7 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #100 Gepost op: 14 november 2004, 22:10:11
De GNK is opgeroepen en - jullie hebben geluk, de standplaats is niet ver van de ongevalslocatie af - ze zullen met een minuut of 15 ter plaatse kunnen zijn.

Naar mijn mening is het oproepen van een AMBU- en SIGMA-team hier helemaal niet "im frage". Een totale overkill om die mensen op te laten komen. Volg de procedures en zet het regionale bijstandsplan in werking. Heb je veel meer aan.

Deze zullen de bloeding stelpen en tevens het abcde nalopen.
infuusje en ook zuurstof.
Been zal ook wel gespalkt worden als verder alles stabiel is daarna zsm transport naar het ziekenhuis.

Voor wat zuurstof, dat infuusje en wat spalkwerk een SIGMA aan laten rukken. Nee, ik begrijp dat ze graag in de speeltuin mee willen spelen, maar dan wel op het juiste tijdsstip en de juiste plaats. Ga met de aanrijdende SIGMA-leden een behandel en opvangcentrum maken zodat een ieder z'n verhaal kwijt kan en het plakwerk gedaan kan worden.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #101 Gepost op: 14 november 2004, 23:14:55
Ik bemerk wat tegenstand, dus hier nog even wat voer ter discussie. ;)

Is het in deze casus zinnig om een SIGMA-team in te zetten?

Als we kijken naar:
- de organisatie achter een SIGMA-inzet;
- de kosten van een SIGMA-inzet;
- de real-life training voor de leden van het SIGMA-team;
- de tijdsduur van de inzet;
- de zaken waarop je een SIGMA-team gaat inzetten (het gaat hier dus om de overgebleven taken na de
  opkomsttijd);
- de meerwaarde van een SIGMA-inzet in deze casus.

jvo

• ACH
  • Senior gebruiker
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #102 Gepost op: 14 november 2004, 23:34:52

Jeroen, je hebt gekregen waar je om gevraagd hebt ;). Er wordt ruim afgezet en er wordt druk getakeld. Bovendien zijn er agenten bezig uit te vinden hoeveel mensen er vermist worden.

ok dank je:) ben ik voorlopig klaar, als de brand uit is graag de technische recherche...maar dat duurt nog wel even denk ik ;)
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-

Guust

• Senior gebruiker
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #103 Gepost op: 15 november 2004, 08:25:52
ik heb toch wel een vraag aan diegene die nu nog "veel moeite" willen doen voor de sprinklerinstalatie.
Het heeft op het moment dat het heeft moeten werken niet gewerkt dus is er iets kapot!

In mijn beleving is het dus niet zinvol wanneer er al zoveel vuurbelasting in zit nog op zoek te gaan wat de storing is de sprinklerinstalatie waarom deze niet in is gekomen.

Fikkie, ooit wel eens gehoord van een droog sprinklersyssteem?
Waarbij er lucht zit in de leidingen, knapt een sprinklerkop gaat het alarm en dient de brandweer de leidingen te vullen met water via de aansluiting die buiten zit.

En Jorrin, hier is je plattegrond weer.

Guust

[verwijderd door de admin ivm opschoning]

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #104 Gepost op: 15 november 2004, 09:27:36
De eventuele opschaling en inzettijd van een AMBU- en SIGMA team duurt gewoonlijk te lang. We praten over een inzettijd van minimaal 30 minuten en dan daarna moeten zij nog eens ter plaatse gaan..

Onzin de uitruktijd is maximaal 30 minuten. M.a.w. met 10 minuten kan het sigmateam uitgerukt zijn.

Overigens eventueel wel de GNK container aan laten rijden voor gebruik van extra O2 en dekenvoorraad.
Ambulancepersoneel weet amper dat er een haakarmbak is. Laat staan dat ze er de spullen in kunnen vinden. Wie oefenen er met de haakarmbak?
Juist... de leden van de GE die het sigmateam vormen.  :D

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #105 Gepost op: 15 november 2004, 09:36:12
Het zal altijd de vraag blijven of je veel ambulances van verre aan laat rijden of het sigmateam van dichtbij.
Die staan ook niet naast de deur. Een ambu uit een buurregio is ook minimaal 15 minuten onderweg.

Het is de kunst voor de ovdg om zo snel mogelijk een goede inschatting te geven over de inzet van het sigmateam inderdaad ivm de opkomsttijd.

Door de inzet van het sigmateam (rode kruis vrijwilligers) kun je de (kostbare) inzet van ambulances beperkt houden.

Als het sigma alleen ingezet wordt met rampen à la Volendam en Enschede kun ze wel opdoeken. Ervaring krijgen en houden is belangrijk.

Daarnaast kunnen de sigmaleden na afloop dienstdoen voor opvang totdat slachtofferhulp ter plaatse is. De ervaring leert dat hun opkomsttijd ook heel lang kan zijn. Volgens mij heb ik heel wat aspecten van je vragen beantwoord.

RAdeR

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #106 Gepost op: 15 november 2004, 11:18:06
Guust, bedankt! ;)

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #107 Gepost op: 15 november 2004, 11:19:06

Fikkie, ooit wel eens gehoord van een droog sprinklersyssteem?
Waarbij er lucht zit in de leidingen, knapt een sprinklerkop gaat het alarm en dient de brandweer de leidingen te vullen met water via de aansluiting die buiten zit.

Guust,

Als je denkt dat ik uit een ei kom heb je het totaal mis...
Maar als er panden zijn waar inderdaad een droge sprinklerinstalatie inzet dan is daar ook minimaal een aanvalsplan van en zet je in principe je eerste ts als voeding in van de droge sprinkler. Of als het een droge sprinkler is die door de brandweer ingeschakeld moet worden hoef je deze ook niet meer bij te voeden.

Wat betreft de persoon die onder aan de trap gevonden is is het het van het grootste belang dat deze zo snel als mogelijk naar buiten gebracht word. De rook heeft de grootste levensbedreiging! het is heel mooi als dit met de rauteck greep kan maar in de praktijk is het eerder buiten is buiten. Tenminste ervan uitgaande dat het pand nu voortaan helemaal zwart onder de rook staat anders was de persoon al wel eerder gevonden :P

Over de discussie van het sigma team tp laten komen wil ik me niet al te diep mengen maar om ze tp te laten komen om ze gemotiveerd te houden is natuurlijk onzin. Je moet ze gebruiken waar ze voor zijn. Is dit maar eens in de 3 jaar is dat heel vervelend voor de leden maar het moet wel zinvol zijn om te laten komen. De kosten zijn dan niet interessant. Wat ik persoonlijk denk over deze casus is het wat overdreven om deze organisatie te laten komen. Dit nu er meer bekend is over het aantal en de gewonde personen. De eerste ambu moet denk ik de beslissing maken of zij het zinvol vinden. Als deze nog moet op de ovd-g is het wel laat om ze nog te laten komen. De "zwaardere" gewonden worden afgevoerd en de licher gewonden kunnen even tp blijven en door 1 ambu behandeld worden.

Maar even een andere vraag. Als ik in de containers van de regio kijk zitten daar een groot aantal ehbo materialen in die over de datum zijn. Word er in de sigma containers ook wel eens naar gekeken? Worden daar bijvoorbeeld ieder jaar de O2 ververst? Is dit niet het geval al dan zal de roep voor het sigma team natuurlijk nog minder zijn als dat nu al het geval is.

RAdeR

• Senior gebruiker
Reactie #108 Gepost op: 15 november 2004, 13:38:01
Voor zover mij bekend worden de oude materialen vervangen en alles aangevuld.

RAdeR

Guust

• Senior gebruiker
  • Don't shoot the messenger!
Reactie #109 Gepost op: 15 november 2004, 16:13:49
ik heb toch wel een vraag aan diegene die nu nog "veel moeite" willen doen voor de sprinklerinstalatie.
Het heeft op het moment dat het heeft moeten werken niet gewerkt dus is er iets kapot!

Niet vervelend bedoeld hoor Fikkie maar dan moet je ook niet suggeren dat het nietheeft gewerkt.
De alarmering is misschien wel door de droge sprinkler in werking getreden en heeft het systeem juist wel gewerkt. De brandweer zal dan wel de aansluiting moeten voeden.

Maar misschien dat Jorrin de oplossing weet.