Nov 2004 - Brand in bouwmarkt

Auteur Topic: Nov 2004 - Brand in bouwmarkt  (gelezen 42384 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #110 Gepost op: 15 november 2004, 19:37:45
Over de discussie van het sigma team tp laten komen wil ik me niet al te diep mengen maar om ze tp te laten komen om ze gemotiveerd te houden is natuurlijk onzin. Je moet ze gebruiken waar ze voor zijn. Is dit maar eens in de 3 jaar is dat heel vervelend voor de leden maar het moet wel zinvol zijn om te laten komen. De kosten zijn dan niet interessant. Wat ik persoonlijk denk over deze casus is het wat overdreven om deze organisatie te laten komen. Dit nu er meer bekend is over het aantal en de gewonde personen. De eerste ambu moet denk ik de beslissing maken of zij het zinvol vinden. Als deze nog moet op de ovd-g is het wel laat om ze nog te laten komen. De "zwaardere" gewonden worden afgevoerd en de licher gewonden kunnen even tp blijven en door 1 ambu behandeld worden.

Helemaal geheel mee eens. Rampenbestrijding kost al zoveel, maar om nu extra mensen op te roepen, terwijl anderen vanuit de directe regio's kunnen assisteren, waarom dan een SIGMA-team? Bijkomend dilemma is dat een SIGMA-team eigenlijk niet zonder een AMBU-team kan opereren. Het geheel heet ook niet een Geneeskundige Combinatie. Delen zijn afzonderlijk inzetbaar, maar moeizaam en je er snel achter dat naast een SIGMA-team ook een AMBU-team aanwezig moet zijn. Dus moet er extra ambulance personeel gealarmeerd worden!

Maar even een andere vraag. Als ik in de containers van de regio kijk zitten daar een groot aantal ehbo materialen in die over de datum zijn. Word er in de sigma containers ook wel eens naar gekeken? Worden daar bijvoorbeeld ieder jaar de O2 ververst? Is dit niet het geval al dan zal de roep voor het sigma team natuurlijk nog minder zijn als dat nu al het geval is.

Ehh, in de SIGMA-bus zitten geen bedervelijke waren, alleen verloopbare materialen zoals verbandmaterialen. Deze zijn op datum verpakt en deze THT (ten minste houdbaar tot) is bekend bij BZK in Zoetermeer en de regionaal beheerder GNK. De verbandmaterialen gaan wel een tijdje mee, maar de medicatie in de AMBU-bus en GNK-container kunnen eerder en frequenter verlopen. Indien medicatie of andere kort houdbare middelen tegen de THT-tijd aanloopt, wordt deze vervangen door VDP.
Voor al het andere onderhoud, zoals technisch onderhoud en medische controle vindt elk kwartaal plaats. Alle ander onderhoud gebeurt half jaarlijks. En één keer per jaar de keuringen, zoals APK, brandblussers. Hiervoor is de materiaalbeheerder verantwoordelijk. Wie dat is, is per regio verschillend. Er zijn regio's die iemand via buro GHOR in dienst hebben, terwijl andere regio's het onderbrengen bij de ambulancedienst, zoals in Kennemerland. En daar ben ik de aangeweze persoon.
Elke hulpverlening start met communicatie.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #111 Gepost op: 15 november 2004, 19:42:07
heel mooi deze discussie,naast de casus.Maar laten we het bij de casus houden,dan houden we een beetje overzicht ;)

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #112 Gepost op: 15 november 2004, 20:16:39

Niet vervelend bedoeld hoor Fikkie maar dan moet je ook niet suggeren dat het nietheeft gewerkt.
De alarmering is misschien wel door de droge sprinkler in werking getreden en heeft het systeem juist wel gewerkt. De brandweer zal dan wel de aansluiting moeten voeden.

Maar misschien dat Jorrin de oplossing weet.

Als dit het geval is is me dat niet uit de casus opgevallen en zou als het goed is iedereen een andere inzet doen.  ;)
het is in ieder geval dan zo dat er tenminste een aanvalsplan aanwezig is. en dat er door de ac gemeld word dat het een sprinkleralarm is. ::)
Ik ben er dus vanuit gegaan deze sprinklerinstallatie een natte is en niet heeft gefunctioneerd.
Daar komt ook nog bij dat een droge sprinklerinstalatie bijna alleen maar gebruikt word op vorstgevoelige plaatsen en ik dat bij een bouwmarkt niet echt vorstgevoelig inschat.

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #113 Gepost op: 15 november 2004, 23:02:28
We gaan even door. Overigens is de discussie over wel of geen SIGMA hier wel degelijk van belang. Immers: haal je ze er nu wel of niet bij in dit specifieke geval.

De sprinklerinstallatie die normaal had moeten werken doet het niet! Waarom 'ie niet is aangegaan is voor nader technisch onderzoek, feit is dat 'ie het niet deed toen 'ie het wel had moeten doen.

Rescue Ranger

• Senior gebruiker
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #114 Gepost op: 16 november 2004, 13:37:57
We gaan even door. Overigens is de discussie over wel of geen SIGMA hier wel degelijk van belang. Immers: haal je ze er nu wel of niet bij in dit specifieke geval.

Ik zeg NEE. Opschaling middels het regionaal Ambulance Bijstands Plan. Zorg voor 1 lokaal herkenbare en regionaal-bekende ambulance medewerker als loodspost en je hebt direct het behandel en logistieke dilemma getackelt. Verder komt er, indien er nog veel meer gewonden vallen, een automatisch spreidingsplan in werking. Immers een ieder neemt een slachtoffer mee naar eigen regio, zodat het dichtstbij gelegen ziekenhuis "gespaard" blijft.

Tja en verder waag ik me niet om me enige inzetplannen voor Brandweer en Politie. Ik weet wie en wat er komt bij opschaling van kleine naar middel brand en naar grote brand.
Maar verder???? Ik hou me bij mijn eigen leest!
Elke hulpverlening start met communicatie.

Paul SEH

• Gast
Reactie #115 Gepost op: 16 november 2004, 19:44:27
Sigma team wordt wel opgeroepen. We hadden al 11 SO's. Nu komt er nog eentje bij. De Sigma kan de tent opzetten en een gewonden nest creëren voor de "kleinere" letsels.
Er kunnen zich nog meer patienten in het gebouw bevinden waar we nog niets van af weten. Beter een lichte overkill aan personeel als dat je achteraf te weinig heb opgeschaald en er weer vragen in de tweede kamer moeten worden beantwoord over een niet goed verlopen hulpverlening.

SO12. opvang door ambulance. A. Intubatie ET tube. B. Ventilatie met 100% zuurstof. C. 2 infuusen met cristaloïden. D. AVPU-U, E1M1V1. E. repositie voet/enkel/been. Transport naar ziekenhuis A1.

Hoe staat de situatie er nu voor met betrekking tot opschaling ambulance, sigma en de patienten?

Kanarie

• Gast
Reactie #116 Gepost op: 16 november 2004, 22:02:08
Even vraagje tussendoor: Het 12e slachtoffer dat "buiten bewustzijn" is, hoeft dan toch niet per se E1M1V1 te hebben?

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #117 Gepost op: 16 november 2004, 22:38:28
Even vraagje tussendoor: Het 12e slachtoffer dat "buiten bewustzijn" is, hoeft dan toch niet per se E1M1V1 te hebben?
en in normaal Hollands betekend dat ? ??

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #118 Gepost op: 16 november 2004, 23:12:29
EMV betekent in het Nederlands ogen, motoriek en verbale toestand van het so. Een 1 is dus niets, een minimale score.
Goed uitgelegd? ;D

Christian

Jorrin

• Senior gebruiker
    • Lotuskring Het Gewondennest
Reactie #119 Gepost op: 16 november 2004, 23:53:19
EMV betekent in het Nederlands ogen, motoriek en verbale toestand van het so. Een 1 is dus niets, een minimale score.
Goed uitgelegd? ;D

Christian

Prima, mien jong ;)

Ofwel: het slachtoffer reageert op geen enkele prikkel, niet met het knipperen van de ogen, niet met een trekking van bv. een arm naar de pijnprikkel toe en niet met een kreuntje of iets dergelijks. Slachtoffer "doet het dus niet meer". Intuberen en een A1-rit is al wat rest. Kleine bijkomstigheid is nog dat de broek rond het linkerbovenbeen ook behoorlijk strak gespannen staat, maar die nemen we in het reponeren van de voet en het stabiliseren van het been maar meteen mee.

Op speciaal verzoek komt het SIGMA-team volledig operationeel aan de slag ;).
En er komen extra ambulances! 5 stuks! Aanrijdtijd: tussen 9 en 17 minuten.

Op de bovenverdieping  in de winkel worden geen slachtoffers meer aangetroffen en ook het magazijn, waar nog enigszins zicht is door de rook wordt niemand aangetroffen.
Wel komer er geruchten vrij dat in de panden aan de achterzijde mensen met brandwonden zijn opgevangen.

Het takelen gaat onverminderd door en er is behoorlijk ruimte op de parkeerplaats gecreeerd. Ook de auto van de eigenaar is weggesleept.

Het lijkt erop dat de staalconstructie van het pand het vooralsnog gaat houden. Beelden van de warmtebeeldcamera echter wijzen uit dat het vuur het dak in rap tempo aantast.
De stelling met verf en toebehoren brandt nog niet, de hitte in het pand neemt nog wel steeds toe, plastic flessen beginnen te smelten. En de kantine brandt! Hier staat overigens nog wel een gasfles aangesloten op een campinggasstelletje.