Journalist volgt medewerkers van marechaussee die te hard rijden

Auteur Topic: Journalist volgt medewerkers van marechaussee die te hard rijden  (gelezen 28364 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #120 Gepost op: 14 mei 2011, 01:31:10
tja.. ik vindt het persoonlijk wel veel aanrijdingen.. Ook de korpschef Stikvoort (namens de Raad van Korpschefs) geeft aan dat het aantal hoog is en dat de rijopleiding te laag is... dus... tja.. wat moet nu denken dan..  :-\

Maar goed, die max. snelheid is wel ingesteld omdat ze daarmee het denken dat er minder schade wordt gereden, dan mag je toch hieruit concluderen dat er mogelijk toch te (vaak) snel gereden wordt?

Klopt, elke aanrijding is er een te veel. Zoals al eerder gezegd zijn veel aanrijdingen met dienstvoertuigen eenzijdig (of tijdens bijvoorbeeld een achtervolging op de verdachte). In negen van de tien gevallen die ik ken van aanrijdingen is er sprake van ''kleine'' schade's, stoeprandje velg kapot, achteruit een lantaarnpaal missen en ga zo maar verder.

Niet vergeten moet/mag worden dat we (als politie Nederland bijna) allemaal in een Touran rijden, waarbij je (zeker als kleinere onder ons) héél erg weinig zicht heb naar achteren. Daarnaast zijn parkeersensoren bij ons niet standaard.

Ook is Nederland redelijke uniek, mensen mogen twee weken rij-training volgen, waarvan 1 dag(deel) op een anti-slipbaan en circuit. 1 week basis en 1 week politioneel rijden. In de hele opleiding blijven de lampen en de herrie uit. Dat mag namelijk niet.
Wat je vervolgens krijgt is dat mensen (of ze nou goed of slecht kunnen rijden en of ze nou lang of kort hun rijbewijs hebben) op de werkvloer een sleutel opgegooid krijgen en het aangeleerde plaatje direct (en voor het eerst met OGS) in de praktijk mogen laten zien ...

Wat ik ook nog (bijna) vergeet is dat er ook in veel regio's geen gebruik meer gemaakt is van winterbanden. Dit omdat de kosten van winterbanden te hoog zijn ....

Ik zie een hoop mogelijkheden tot verbetering....

Vanmiddag stond er overigens een rouwauto bij een bank voor de deur, half op de stoep, half op het fietspad. De ene medewerker stond te pinnen, de andere aan de overkant bij de snackbar... Alleen dat is anders  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


wim76

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 167
  • agent politie haaglanden
Reactie #121 Gepost op: 14 mei 2011, 09:18:10
Daarom rijd korps Haaglanden op all season banden. Scheelt geld :)
Er kunnen in mijn ogen ook aanrijdingen voorkomen worden als de overige verkeersdeelnemers eens wat beter reageren op hulp voertuigen.
Het valt mij op dat men steeds meer lak heeft aan O&G.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #122 Gepost op: 14 mei 2011, 10:48:52
Daarom rijd korps Haaglanden op all season banden. Scheelt geld :)
Er kunnen in mijn ogen ook aanrijdingen voorkomen worden als de overige verkeersdeelnemers eens wat beter reageren op hulp voertuigen.
Het valt mij op dat men steeds meer lak heeft aan O&G.

In A-A rijden de wkts ook op all seasontyres. Alleen Team Hoofdwegen rijdt met winterbanden wanneer het nodig is.

Het nadeel vind ik van een all seasontyre is dat hij net niet overal maximaal presteert. Ik vind het in de laatste paar winters net een zomerband als ik het vergelijk met mijn eigen auto die wel op echte winterbanden staat.

Het is weer besparen op de veiligheid van de werknemer.

Maar we dwalen af van het echte onderwerp.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #123 Gepost op: 14 mei 2011, 14:12:18
Daarom kiest men bij ons er voor om ons in de winter gewoon met winterbanden rond te laten rijden en in de zomer met sportbanden zodat we altijd goede grip hebben. Oja en heb natuurlijk elk jaar mijn herhalingsdagen zowel voor de auto als de motor. Dus niks te klagen over rijopleidingen.
Altijd erg leerzaaam  e050  e050  e050.


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #124 Gepost op: 14 mei 2011, 15:17:22
Mischien moeten we de zaken weer eens gewoon wat eenvoudiger maken. Laat dergelijke controles intern uitgevoerd worden door mensen die weten wat er speelt en wat het werk allemaal inhoudt, die kunnen alle ins en outs op een juiste wijze meewegen en tot een gedegen oordeel komen. En als er dan al vraagtekens zijn over dit onderwerp, laat de media dan kritische vragen gaan stellen aan de betreffende instanties, ook dat houdt heus voldoende scherp, want dan moeten er verklaringen komen.

Deze mensen hebben een aantal, naar ik aanneem gedegen, opleidingen gevolgd en we geven hen de verantwoording over een fors aantal risicovolle taken. Zouden we ze dan ook alstublieft het bijbehorende vertrouwen kunnen geven en hen in hun functie kunnen respecteren, maar tevens in hun mens zijn (met de daarbij behorende missers). Of blijven we lekker als beste stuurlui aan wal staan roepen wat er allemaal niet misgaat (zonder de juiste achtergronden te weten).
Vertrouwen hebben in de overheid is belangrijk. Maar net zo belangrijk is het om de overheid te controleren op haar functioneren. En dat kan inderdaad intern, maar niet uitsluitend intern. In een democratische rechtstaat is het mede de pers die het gedrag van de overheid controleert en daarover kan berichten zonder voorafgaande toestemming. En de journalist heeft wel degelijk naar de achtergronden gevraagd, maar lopende het onderzoek wil de KMar niets zeggen. Stuurman aan de wal gaat derhalve niet op. Wel heb ik mijn twijfels over de lange achtervolging door de journalist. Ik zou allang al afgehaakt zijn.


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #125 Gepost op: 14 mei 2011, 17:49:55
Daarom rijd korps Haaglanden op all season banden. Scheelt geld :)
Er kunnen in mijn ogen ook aanrijdingen voorkomen worden als de overige verkeersdeelnemers eens wat beter reageren op hulp voertuigen.
Het valt mij op dat men steeds meer lak heeft aan O&G.

Ja wij ook ... Jaar rond op all-season banden. Touran is al redelijk snel aan het glijden op goede banden, laat staan als je er all-season banden onder zet. 's Winters is het het niet, en zomers idem dito. Krijg met hoge temperaturen het idee dat we complete rubbersporen achterlaten bij een spoedrit. Je hoort de auto gewoon over de band weg ''rullen''.

Of men steeds meer lak heeft aan OGS weet ik niet ... Kan ook zomaar aan de OGS liggen natuurlijk  ::)
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #126 Gepost op: 14 mei 2011, 22:09:16
Vertrouwen hebben in de overheid is belangrijk. Maar net zo belangrijk is het om de overheid te controleren op haar functioneren. En dat kan inderdaad intern, maar niet uitsluitend intern. In een democratische rechtstaat is het mede de pers die het gedrag van de overheid controleert en daarover kan berichten zonder voorafgaande toestemming. En de journalist heeft wel degelijk naar de achtergronden gevraagd, maar lopende het onderzoek wil de KMar niets zeggen. Stuurman aan de wal gaat derhalve niet op. Wel heb ik mijn twijfels over de lange achtervolging door de journalist. Ik zou allang al afgehaakt zijn.

Ko bedankt! Je beschrijft precies wat ik wilde zeggen in mijn voorgaande postings.


Citaat
Toch is het goed dat zo af en toe eens goed gekeken wordt naar het rijgedrag van de mensen die vrijstelling hebben voor de verkeersregels, neem nou als voorbeeld de uitzendingen van Peter R. die ook af en toe eens kijkt hoe het gaat op de weg, er gebeuren ook zaken die niet door de beugel kunnen, ook bij de politie.    


verhaal in incident was  O0 O0 O0 O0 O0 over jsh
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #127 Gepost op: 15 mei 2011, 01:45:40
Vertrouwen hebben in de overheid is belangrijk. Maar net zo belangrijk is het om de overheid te controleren op haar functioneren. En dat kan inderdaad intern, maar niet uitsluitend intern. In een democratische rechtstaat is het mede de pers die het gedrag van de overheid controleert en daarover kan berichten zonder voorafgaande toestemming. En de journalist heeft wel degelijk naar de achtergronden gevraagd, maar lopende het onderzoek wil de KMar niets zeggen. Stuurman aan de wal gaat derhalve niet op. Wel heb ik mijn twijfels over de lange achtervolging door de journalist. Ik zou allang al afgehaakt zijn.

In mijn opinie blijft Stuurman aan de wal staan als een huis. Ik zeg helemaal niet dat er nooit zaken gebeuren die niet helemaal APK zijn. Wat ik wel zeg is dat het journaille een signalerende taak heeft, geen controlerende. Meer specifiek in dit geval, dit is één incident, maak daar geen item van. Valt het je als journalist op, als je je hierin gaat verdiepen, dat het veel vaker voorkomt of voor lijkt te komen, neem dan je positie in als luis in de pels en ga vragen stellen. Bijt je er voor mij part in vast als een pitbull als je goede gronden hebt die een bepaalde richting op wijzen. Maar ga niet, ik herhaal NIET, zelf als rechter, jury en aanklager in je auto erachteraan scheuren om je gelijk te halen. Of vindt je dat er voortaan ook journalisten aanwezig mogen zijn bij bijvoorbeeld iedere willekeurige medische operatie, het overleg tussen Minister-president en Koningin, de redactievergadering van een concurrerend nieuwsblad, topoverleg bij Shell, etc, etc, omdat er mischien wel eens dingen zouden kunnen gebeuren die buiten de regels vallen.

Mischien een open deur, maar mag ik nog even naar voren halen wat er in Parijs gebeurde met Lady Di omdat 'de wereld recht heeft alles te weten'. Ik blijf bij mijn opinie dat we tegenwoordig wel erg ver hierin doorschieten. En daarmee zeg ik absoluut niet dat er geen controle mag zijn of kritische noten. Maar dan wel graag over substantiële problemen, niet over een enkel incident. Zo wil ik bijvoorbeeld de twee uitzendingen nemen van Peter R. de V. over Surinaamse zware criminelen in Nederland van enkele weken geleden. Dat soort dingen snijdt volgens mij wel hout, omdat dat daar sprake is van een structureel probleem, namelijk grotere aantallen waarbij hetzelfde gebeurt, niet één losse moordenaar die er toevallig een keer tussendoor is geglipt. Kijk, dàn gebruik je je rol als journalist waar hij voor bedoeld is.

Maar goed, thats just my opinion  98uiye
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


Ko van Leeuwen

  • Fotograaf
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
  • IJmuiden
    • Foto Ko van Leeuwen
Reactie #128 Gepost op: 15 mei 2011, 17:01:32
In mijn opinie blijft Stuurman aan de wal staan als een huis. Ik zeg helemaal niet dat er nooit zaken gebeuren die niet helemaal APK zijn. Wat ik wel zeg is dat het journaille een signalerende taak heeft, geen controlerende.
Signalerend of controlerend ligt in dit geval vrij dicht bij elkaar. Het is maar net hoe je het noemt.


Of vindt je dat er voortaan ook journalisten aanwezig mogen zijn bij bijvoorbeeld iedere willekeurige medische operatie, het overleg tussen Minister-president en Koningin, de redactievergadering van een concurrerend nieuwsblad, topoverleg bij Shell, etc, etc, omdat er mischien wel eens dingen zouden kunnen gebeuren die buiten de regels vallen.
Van de 4 dingen zijn er 3 die niet onder overheid vallen. Ergo, niet aan de orde.


Mischien een open deur, maar mag ik nog even naar voren halen wat er in Parijs gebeurde met Lady Di omdat 'de wereld recht heeft alles te weten'.
Ik vind het compleet flauwekul om de pers in Nederland om de oren te slaan met voorbeelden uit het buitenland. De Nederlandse pers is enorm braaf ten opzichte van buitenlandse collega's. Bovendien val Lady Di m.i. ook buiten de overheid waar het in dit topic om gaat.


Maar goed, thats just my opinion  98uiye
En bovenstaande de mijne ;-)


Arie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,818
    • Regio15
Reactie #129 Gepost op: 16 mei 2011, 07:34:58
Je ziet het bijv. bij Wikileaks. Oorspronkelijk bedoeld om misstanden aan het licht te brengen (klokkenluidersfunctie). Maar op een gegeven moment ging het er alleen nog maar om dat geheimen aan het licht kwamen. Bijvoorbeeld wat de regering van het ene land vond van de regering van het andere land, met allerlei diplomatieke ruzies als gevolg. Dan schiet het dus door.
Redactielid bij http://www.regio15.nl, de website voor het laatste hulpverleningsnieuws uit regio 15 (Haaglanden)