Het begint al met "maar als ik een agent iets zie doen waarvan ik zeker weet dat hij dat ook niet mag, dan moet he mogelijk zijn als burger daar iets over te zeggen." Daar is een klachten procedure voor binnen elk korps. Voorwaarde is dan gelijk dat de burger ook zijn gedrag tegen het licht houdt.
Wat er nu gebeurd zijn burgers die op straat aan komen zetten met opmerkingen als:"volgens mij ..., ik vind dat...., naar mijn mening...." Ik heb niet altijd de tijd en zeker niet begrip voor zulke opmerkingen. Ik doe mijn werk naar eer en geweten. Als er dan een wijsneus komt die mij wil uitleggen dat ik iets fout heb gedaan, gaat niet altijd goed. En ik weet dat de toon de muziek maakt. En dat is (volgens mij) waarom de meeste agenten gebeten reageren.
Vooruit, een voorbeeldje. Vandaag, aanrijding scooter vs. auto. Ambu, opvallende en onopvallende auto tp. Mijn collega zet zijn opvallende auto op de stoep, ik zet mijn onopvallende auto, met zwaailicht, zo neer dat de ambu er voor een veilige werkplek heeft. Daarbij sta ik op een zebrapad....
Affijn, wij zijn druk bezig met het incident, loopt er iemand voorbij die het niet eens is met het feit dat ik op de zebra sta. Op zo'n moment kost het mij (en mijn collega's) wel moeite om professioneel te reageren.