Journalist volgt medewerkers van marechaussee die te hard rijden

Auteur Topic: Journalist volgt medewerkers van marechaussee die te hard rijden  (gelezen 28410 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #50 Gepost op: 18 april 2011, 20:35:29


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #51 Gepost op: 18 april 2011, 20:36:56
Is het stukje "voorbeeldfunctie" niet een beetje achterhaald?

Volgens mij zijn de politie en KMar op de weg om de wet te handhaven en de weggebruikers welke stelselmatig fouten maken tot orde te roepen. Volgens mij is het niet hun taak om het perfecte voorbeeld te geven van een "voorbeeldrijder", want dat komt neer op les geven. Dat is eerder weggelegd voor de mensen die daarvoor geleerd hebben en rondrijden met zo'n blauwe bordje met een witte "L" op het dak. Als het goed is heeft een ieder met rijbewijs les gehad van zo'n persoon.

Maar als de mensen liever hebben dat ik mij perfect aan de regels ga houden tijdens de dienst, zodat hun precies kunnen zien hoe zij dienen te rijden, dan moet ik dat maar eens proberen. Kijken of de bestuurder voor of achter mij het nog steeds fijn vindt als zo'n mooie striping na 50 kilometer nog steeds achter of voor hem rijdt. Want we moeten natuurlijk niet harder gaan rijden dan ter plaatse toegestaan is. Laat staan een rood licht te negeren om een overtreder te achterhalen of misschien net die inbreker te kunnen pakken die op punt staat je TV mee te nemen. Nee, dan kun je beter hebben dat politie c.q KMar als "voorbeeldrijders" door het verkeer verplaatsen en dan nog op tijd zijn om de aangifte op te nemen. Want de eerste inbreker die wacht op een politievoertuig met in werking zijnde optische- en geluidsignalen moet nog geboren worden.

Geeft wel weer enkele burgers een veilig gevoel (Meer blauw op straat), maar dat is een ander topic.

Misschien even goed dit topic lezen voor je deze mening ventileerd.

Het gaat om twee zaken.
A) Rijden van A naar B. Dan kun je je als agent normaal door het verkeer begeven en is er sprake van een voorbeeld functie.

B) Rijden met een opdracht. Dan spreekt het voor zich dat een betreffende agent harder moet rijden, overtredingen moet maken, etc. etc. om haar werk te kunnen doen.


7194

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,128
Reactie #52 Gepost op: 18 april 2011, 20:47:07
A) In dat geval wil ik op de snelweg ook harder rijden dan toegestaan. Ik wil de auto's die voor mij rijden inhalen om te kijken of de bestuurder een gordel draagt. (Slechts één voorbeeld). Of versta je dat ook onder een opdracht?


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #53 Gepost op: 18 april 2011, 20:56:52
Het is wel prachtig om te zien dat velen binnen dit topic roepen dat dit allemaal niet kan, want het is niet integer, voorbeeldfunctie etc. Maar geen van ons allen weet vermoedelijk wat de opdracht was van deze collegae. Misschien was er wel daadwerkelijk een incident op Groninger Airport Eelde dat ze met verhoogde snelheid moesten/mochten rijden, maar geen "toestemming" kregen voor gebruik van optische- en geluidsignalen.

Kortom, wij weten het niet en kunnen er alleen om gissen.

Vindt het juist veel schokkender dat een enkele medebewoner denkt dat hij de aangewezen persoon of instantie is om te controleren of de politie/KMar hun werk wel naar behoren uitvoerd. Krijgen we straks ook nog te horen dat mensen brokken hebben gemaakt omdat ze zo hard achter een politievoertuig aan moesten rijden. Kijken of die agenten wel rechtmatig  gebruik van hun vrijstellingen hebben gemaakt.

@Snyper
Welke werkzaamheden versta jij onder optie A (Onderweg van A naar B)?


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #54 Gepost op: 18 april 2011, 21:04:09
@Snyper
Welke werkzaamheden versta jij onder optie A (Onderweg van A naar B)?

Verplaatsen tussen kazernes/bureau's.
Onderweg om een controle aan te vangen.
Etc. Etc.


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #55 Gepost op: 18 april 2011, 21:24:41
Als je je verplaatst van A naar B in een opvallend voertuig en je houdt je aan de maximum toegestane snelheid, ontstaat er een file achter je. (Bijna) niemand durft je in te halen, gaat ineens bovenop de rem staan en daardoor ontstaan dan spookfiles. Het is dus niet echt bevorderlijk voor de doorstroming... Gewoon surveillance snelheid (+10 tot 20) verplaatsen.

Overigens; als het te druk is om inhalend te surveilleren, werkt langzamer gaan rijden op de rechterrijstrook goed voor surveillance is mijn ervaring. Dan durven ze ineens wel in te halen.


r1200gs

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,275
Reactie #56 Gepost op: 18 april 2011, 21:30:33
hahah de helft  van de personen die op de voorgaande teksten hebben gereageerd weten niet echt wat ons werk inhodt ander zouden we niet van dat opmerkingen krijgen. Gewoon van A na B rijden is ervoor mij niet bij immers pak aan is aan het werk en dan ligt mijn snelheid hoger dan die van de gemiddelde burgen immers mijn gehele dienst achter een en de zelfde voertuig is ook niet de bedoeling.

Ja en daar zijn altijd een paar personen die daar een probleem mee hebben en doen dan de meest rare dingen van het doen van klachten tot aangifte en zo zit je dan een paar dagen later bij Biz.

Dus denk je nu echt dat we voor jan met de korte achternaam hard ga rijden. Sorry nee dus.


Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #57 Gepost op: 18 april 2011, 21:41:40
Ik hoor het al. Helaas totaal geen begrip voor andere meningen. Enige wat er gezegd kan worden: we doen het niet zomaar.


Blauwe-motormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 686
Reactie #58 Gepost op: 18 april 2011, 21:43:15
Wij zuinige hollanders willen toch dat de ambtenaren zo hard mogelijk werken, terwijl het ons zo min mogelijk belastingsgeld moet kosten.

Juist door "surveillance" te rijden tussen de kazernes/bureau's zetten je een agent maximaal in, want anders is het stilzittend geld. Alleen voor de surveillance moet je af en toe gebruik maken van je vrijstellingen. Dit zelfde geldt toch voor onderweg naar een controle of indien een voertuig naar de garage gebracht moet worden voor onderhoud.

Kortom de agent is al productief terwijl die onderweg is van A naar B, iets wat een manager in het bedrijfsleven als muziek in de oren zou klinken.


Uitgerust!

  • Veiligheids functionaris overheid, vrijwilliger BRW
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 589
  • Pluk de dag!
Reactie #59 Gepost op: 18 april 2011, 22:26:18
Uit bovenstaande postings begrijp ik dat er nooit onnodig verkeersovertredingen begaan worden, bij hoge uitzondering mischien eens een keertje een menselijk foutje (dat zij je vergeven) 98uiye.

Waarom is het dan politiek gezien een hot item, en beloven OvJ beterschap en meer rijopleidingen, als de heer de Vries weer eens een spraakmakende uitzending op de beeldbuis heeft vertoont waarin het weggedrag van de politie aan de kaak is gesteld?
“Loop niet voor me, want ik volg niet.  Loop niet achter me, want ik leid niet.  Loop gewoon naast me en wees mijn vriend.”