Vwb de tekst in het artikel.
Regels voor hardrijden
Net als de reguliere politie of KLPD mag de marechaussee bij de uitvoeren van taken te hard rijden. Daar is een zogeheten brancherichtlijn voor. Alleen als het nodig is mogen ze op snelwegen 40 km/u te hard en 20 km/u te hard op provinciale en lokale wegen.
Het is volgens de brancherichtlijnen zo dat overal 40 km/u te hard mag.
volgde de twee motorrijders van de marechaussee 142 kilometer lang door Drenthe tijdens hun werkzaamheden. Bijna overal werd stelselmatig veel te hard gereden. Zonder zwaailichten reden de motorrijders continue 140 tot 160 km/u op A28 en 130 km/u over lokale wegen waar je maximaal 80 en 60 km/u mag rijden.
De A28 is 100 km/u of 120 km/u. Dus volegns de richtlijnen hebben ze zich dus aan de richtlijnen gehouden of er max 20 boven gezeten. Excl de verplichte wettelijke correcties van 5 km.
Op de lokale wegen waar dus 80 km/u of 60 km/u mag worden gereden, reden de motorrijders dus maar 10 km/u boven de brancherichtlijn in het 80 km gebied en 30 km/u boven de brancherichtlijn in het 60 km gebied. Dit alles ook zonder de toegepaste wettelijke correcties.
Dus ik vind het allemaal wel meevallen, maar dat is persoonlijk.
Staat nog het feit dat het voertuig van de "cameraman" ook niet is geijkt. Dus als die ook nog eens zo zijn geijkt valt het allemaal reuze mee.
Die trouwens ook gedurende een afstand van 142 km alle regels qua snelheid aan zijn laars heeft gelapt, zonder enige vorm van opleiding tegenover de motorrijders die een opl van min. 3 weken hebben gehad.
Bij de KMar heet het by the way geen brancherichtlijn maar een operationele instructie.