Journalist volgt medewerkers van marechaussee die te hard rijden

Auteur Topic: Journalist volgt medewerkers van marechaussee die te hard rijden  (gelezen 28394 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #110 Gepost op: 13 mei 2011, 23:40:58
laat ik als eerste zeggen dat ik niks tegen de politie...  maar ben wel van mening dat er een aantal zijn die echt denken dat ze veel kunnen maken..

Ik heb een tijdje bij Ministerie LNV in assen gewerkt en ik woon in Groningen, ik kwam regelmatig op de woensdag een motorrijder van de Politie tegen die richting Zuidlaren reed, zo herkenbaar omdat die elke keer een Gele rugzak had.... In zuidlaren zit een opleidingscentrum van de Politie. Deze motorrijder reed dan gewoon 150-160 over de A28.

Maar goed, ik zie veel dingen over rijopleiding, geschoold ect.. Een paar weken geleden stond er in de panorama en ook in de AD een heel stuk over de Politie en de rijvaardigheid.
Daarin stond dat er per dag (!) gemiddeld 26 aanrijdingen zijn waar een politie voertuig bij betrokking is (2009), dat er in het jaren 2008 en 2009 totaal 19.363 aanrijdingen waren  welke grotendeels door de politie zelf is veroorzaakt. Daaruit waren er 87 gewonden en 1 dode.
Dat was volgens mij ook één van redens dat de politie dan ook maar een beperkt aantal km/u harder mag.

Of ik het goed vind wat de journalist gedaan heeft.... dan moet ik zeggen 'ja', puur om de reden dat wij als burgers verder zowat geen andere middellen hebben om dit onder de aandacht te brengen.

Want hoe anders moet je dit aanpakken? Tevens vindt ik dat als je voor dit beroep kiest daarvan ook bewust moet zijn dat je ook een voorbeeld functie hebt.

Ik hecht daarom niet zoveel waarde aan het feit dat Politie extra rijopleidingen hebben gehad, ik denk zelf (das persoonlijk) dat het toch beetje een macho cultuur is (let op.. dit geldt natuurlijk niet voor alle agenten!!)
Feit is dat het veel eenzijdige aanrijdingen zijn.. dus te hard door de bocht, paaltjes ect..
De feiten spreken voor zich zou ik bij deze willen zeggen.

bron: http://nos.nl/artikel/186962-duizenden-ongelukken-door-politie.html


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #111 Gepost op: 14 mei 2011, 00:07:12
laat ik als eerste zeggen dat ik niks tegen de politie...  maar ben wel van mening dat er een aantal zijn die echt denken dat ze veel kunnen maken..

Ik heb een tijdje bij Ministerie LNV in assen gewerkt en ik woon in Groningen, ik kwam regelmatig op de woensdag een motorrijder van de Politie tegen die richting Zuidlaren reed, zo herkenbaar omdat die elke keer een Gele rugzak had.... In zuidlaren zit een opleidingscentrum van de Politie. Deze motorrijder reed dan gewoon 150-160 over de A28.

Maar goed, ik zie veel dingen over rijopleiding, geschoold ect.. Een paar weken geleden stond er in de panorama en ook in de AD een heel stuk over de Politie en de rijvaardigheid.
Daarin stond dat er per dag (!) gemiddeld 26 aanrijdingen zijn waar een politie voertuig bij betrokking is (2009), dat er in het jaren 2008 en 2009 totaal 19.363 aanrijdingen waren  welke grotendeels door de politie zelf is veroorzaakt. Daaruit waren er 87 gewonden en 1 dode.
Dat was volgens mij ook één van redens dat de politie dan ook maar een beperkt aantal km/u harder mag.

Of ik het goed vind wat de journalist gedaan heeft.... dan moet ik zeggen 'ja', puur om de reden dat wij als burgers verder zowat geen andere middellen hebben om dit onder de aandacht te brengen.

Want hoe anders moet je dit aanpakken? Tevens vindt ik dat als je voor dit beroep kiest daarvan ook bewust moet zijn dat je ook een voorbeeld functie hebt.

Ik hecht daarom niet zoveel waarde aan het feit dat Politie extra rijopleidingen hebben gehad, ik denk zelf (das persoonlijk) dat het toch beetje een macho cultuur is (let op.. dit geldt natuurlijk niet voor alle agenten!!)
Feit is dat het veel eenzijdige aanrijdingen zijn.. dus te hard door de bocht, paaltjes ect..
De feiten spreken voor zich zou ik bij deze willen zeggen.

bron: http://nos.nl/artikel/186962-duizenden-ongelukken-door-politie.html

Het is al vaker besproken, maar ik wil bovenstaande wel even nuanceren. Bedenk dat er 24 uur per dag, 7 dagen in de week politievoertuigen rijden, er erg veel kilometers gemaakt worden waarvan een deel met een hogere gevaarszetting (spoedritten, achtervolgingen, begeleidingen) en er ook verwacht wordt dat er politiemensen de straat op gaan als anderen toch maar liever binnen blijven (sneeuw, ijzel). Dat er niet meer aanrijdingen zijn is te danken aan de rijopleidingen die er zijn.

Als je dan verder bedenkt dat de eenzijdige aanrijdingen vaak paaltjes zijn die over het hoofd gezien worden bij het inparkeren, het opengooien van een deur tegen een hoge stoeprand, etc. zijn het dan echt nog zoveel aanrijdingen? Natuurlijk, iedere aanrijding (en zeker gewonde en dode) is er een te veel, er zijn politiemensen die nog wel wat kunnen bijleren/die het nooit leren, maar de cijfers, die volgens jou voor zich spreken, zeggen mij niet zo veel zonder verdere onderbouwing.

En voor wat betreft de voorbeeldfunctie: helemaal mee eens, zolang het kan.


dielangemotormuis

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,094
Reactie #112 Gepost op: 14 mei 2011, 00:08:42
Ik ben het gedeeltelijk met je eens. Er zijn collega's die idd denk dat ze alles kunnen maken zodra ze in een politievoertuig rijden. Ik zeg ook wel eens tegen een collega dat hij het rustiger aan moet doen of normaler moet doen. Je heb ze erbij en zal ze er altijd bij blijven houden.

Vwb de aanrijdingen. Men zegt dat het er veel zijn, het lijken er ook veel. Als ik nu alleen voor A-A praat want van andere regio's weet ik het domweg niet.

In A-A heb je 32 wijkteams en nog diverse ander teams/diensten. Aan de wkts worden 4 vtgn gegeven(Touran, Golf, Transporter en een onopvallend vtg) en 2 motoren. Per dienst van 9 uur rijden er gemiddeld alleen in A-A zo'n 70 a 80 dienstvtgn rond. dat zijn er op een dag 210 a 240 vtgn. Reken maar verder zelf uit hoeveel er wordt gereden op jaarbasis.
Zoals ik al dan hebben we het alleen over A-A en dan vindt een landelijk gemiddelde van 87 gewonden en 1 dode opzicht niet veel. Natuurlijk kan het altijd minder zeker qua doden.

19.363 aanrijdingen in 2 jaar is dan ook niet veel. Ik probeer hier absoluut niet recht te praten wat krom is maar als een HV-vtg een aanrijding krijgt is het altijd wel ergens te lezen. Als elke aanrijding van de gewone burger in zijn lease/prive vtg in de krant zo komen te staan dan wordt de Telegraaf of het AD ieder dag 100 pagina's bijwijze van spreken. In mijn wijk alleen zijn dit jaar al meer als 120 aanrijdingen geweest waarvan 2 dodelijke. Moet eens kijken hoeveel dat er landelijk zijn op jaar basis. Hoeveel dodelijke slts vallen er per jaar in NL in het verkeer.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #113 Gepost op: 14 mei 2011, 00:13:57
Als ik mijn buurman film terwijl hij met een gangetje van 80 door de wijk heen scheurt waar je maar 80 mag. En ik ga aangifte doen. Hoe snel zou ik het bureau uitgezet worden?

Sowieso erg snel en al helemaal als de max. niet eens overschreden werd.  ^-^


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #114 Gepost op: 14 mei 2011, 00:15:51
Dat er een deel macho gedrag in zit.... Dat geloof ik meteen... Om even jou verhaal in stukjes te hakken en te beantwoorden.


Citaat
Ik heb een tijdje bij Ministerie LNV in assen gewerkt en ik woon in Groningen, ik kwam regelmatig op de woensdag een motorrijder van de Politie tegen die richting Zuidlaren reed, zo herkenbaar omdat die elke keer een Gele rugzak had.... In zuidlaren zit een opleidingscentrum van de Politie. Deze motorrijder reed dan gewoon 150-160 over de A28.
Was deze motorrijder aan het werk? Of in zijn vrije tijd, want in dat geval krijgt hij gewoon zijn bonnen thuis gestuurd....

Citaat
Daarin stond dat er per dag (!) gemiddeld 26 aanrijdingen zijn waar een politie voertuig bij betrokking is (2009), dat er in het jaren 2008 en 2009 totaal 19.363 aanrijdingen waren  welke grotendeels door de politie zelf is veroorzaakt. Daaruit waren er 87 gewonden en 1 dode.
Dat was volgens mij ook één van redens dat de politie dan ook maar een beperkt aantal km/u harder mag.
Niet alleen de politie maar ook de GGD en Brandweer mogen maar een beperkt aantal km/u harder. Alhoewel beperkt heel relatief is. Zo mag je in de stad +20 rijden, en met 70 km/h over de gemiddelde wegen is erg hard. Daarnaast is het hier op het forum al in den treuren besproken, maar een politieauto wordt bijna 24/7 gebruikt. En dan heb ik het nog niet over de gevallen waarbij het dienstvoertuig wordt gebruikt als geweldsmiddel.
Citaat
Tevens vindt ik dat als je voor dit beroep kiest daarvan ook bewust moet zijn dat je ook een voorbeeld functie hebt.
O0
Citaat
Feit is dat het veel eenzijdige aanrijdingen zijn.. dus te hard door de bocht, paaltjes ect..
Eenzijdige aanrijdingen ontstaan ook uit andere oorzaken.... Zo heb ik een keer lichte parkeerschade (krasjes op deur) gereden in 4 jaar tijd. .... Er zijn ongeveer 49.000 executieve collega's in het land. Dat houd dus in dat 1 op de 2 dienders in 2 jaar tijd een keer schade rijd. Tja.... sommigen vinden het veel, en sommigen weinig.... Ik oordeel daar niet over.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


TheBeast

  • Incident-service Manager
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 531
  • BHV
Reactie #115 Gepost op: 14 mei 2011, 00:23:39
tja.. ik vindt het persoonlijk wel veel aanrijdingen.. Ook de korpschef Stikvoort (namens de Raad van Korpschefs) geeft aan dat het aantal hoog is en dat de rijopleiding te laag is... dus... tja.. wat moet nu denken dan..  :-\

Maar goed, die max. snelheid is wel ingesteld omdat ze daarmee het denken dat er minder schade wordt gereden, dan mag je toch hieruit concluderen dat er mogelijk toch te (vaak) snel gereden wordt?

En die motorrijder reed op een Politiemotorfiets met (toen nog) witte jas, zwarte broek.. dat nog even ter info :D


Red

  • HAP Eenheid Amsterdam
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,255
Reactie #116 Gepost op: 14 mei 2011, 00:27:47
Maar goed, die max. snelheid is wel ingesteld omdat ze daarmee het denken dat er minder schade wordt gereden, dan mag je toch hieruit concluderen dat er mogelijk toch te (vaak) snel gereden wordt?

Niet precies. Je gaf het zelf al aan. 80% van de aanrijdingen is eenzijdige schade, paaltje etc. Dat heeft echt niets met de snelheid te maken. Het zou mij niet verbazen dat 75 % van alle aanrijdingsschade ontstaat uit parkeren....

Om het even anders te bekijken van de 19.363 aanrijdingen waren er maar 87 gewonden....  Dat geeft al aan dat de meeste aanrijdingen met lage snelheid gebeuren. Bij hogere snelheden had je namelijk een veel hoger aantal gewonden gehad.
Success is born out of arrogance, but greatness comes from humility.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #117 Gepost op: 14 mei 2011, 00:34:07
En die wagens zitten continu op de weg, moeten soms rap straatje keren, achtervolgen links en rechts eens iemand, moeten snel kunnen beslissen en afwegen: kan dit wel of net niet, etc etc. Plus wat gezonde adrenaline. Al met al denk ik dat het best meevalt. En ja, cowboys heb je overal, die worden vanzelf teruggefloten door de collega's. En een spiegeltje of bumpertje heb je zo beschadigd. Hoe goed je je voertuig ook kent.


Boogje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 443
  • Officer of the Dutch American Police Department
    • Dutch American Police Department
Reactie #118 Gepost op: 14 mei 2011, 01:12:07
Persoonlijk vind ik dit weer een geweldige non-discussie  98uiye

Een of andere 'journalist' wil de pruimentijd vullen en speelt lekker in op het sentiment van 'de gemiddelde Nederlander' (mocht die bestaan, ik zou hem/haar graag eens ontmoeten, maar dit terzijde). Feitelijk is uit het filmpje helemaal niets te halen, tenzij we deze meneer op zijn woord geloven. Hoe simpel is het om een filmpje te knippen en plakken. Eerst een paar mooie beelden van in dit geval KMAR en dan later effe gas erop en snelheidsmeter filmen. Ik zeg niet dat het zo gegaan is, maar wie zegt dat het niet zo gegaan is........

Daarnaast vind ik het totale waanzin dat we op deze wijze gaan promoten dat burgers steeds meer gaan opletten of hulpdiensten geen fouten maken, met alle gevolgen van dien. Nog even afgezien van het gegeven of deze mannen/vrouwen nu wel of niet te hard reden, met dit soort berichten en filmpjes haal je de (gewenste) autoriteit die hulpdiensten zouden moeten hebben nog meer naar beneden. En vervolgens gaan we het hier allemaal weer onbegrijpelijk vinden dat er meer onbegrip en agressie komt naar hulpverleners.

Mischien moeten we de zaken weer eens gewoon wat eenvoudiger maken. Laat dergelijke controles intern uitgevoerd worden door mensen die weten wat er speelt en wat het werk allemaal inhoudt, die kunnen alle ins en outs op een juiste wijze meewegen en tot een gedegen oordeel komen. En als er dan al vraagtekens zijn over dit onderwerp, laat de media dan kritische vragen gaan stellen aan de betreffende instanties, ook dat houdt heus voldoende scherp, want dan moeten er verklaringen komen.

Deze mensen hebben een aantal, naar ik aanneem gedegen, opleidingen gevolgd en we geven hen de verantwoording over een fors aantal risicovolle taken. Zouden we ze dan ook alstublieft het bijbehorende vertrouwen kunnen geven en hen in hun functie kunnen respecteren, maar tevens in hun mens zijn (met de daarbij behorende missers). Of blijven we lekker als beste stuurlui aan wal staan roepen wat er allemaal niet misgaat (zonder de juiste achtergronden te weten).

Er wordt nu ook met cijfers gegooid in deze topic. Wat zeggen deze nu eigenlijk ? Natuurlijk, ieder ongeluk, en zeker met verkeersslachtoffers is teveel, maar hebben we er ook zicht op hoeveel ongevallen door hun rijkwaliteiten juist worden voorkomen ??? Gaan we nu filmpjes maken van chirurgen omdat er medische missers worden gemaakt en zo'n 1700 mensen per jaar sterven ? Hebben we cijfers van het gemiddelde aantal schades per 10.000 kilometer en hoe deze cijfers zich verhouden met de gemiddelde schades van gewone burgers per 10.000 km, waarbij rekening wordt gehouden met het verhoogde risico bij spoedritten ?

Kortom, om een lang verhaal af te ronden, gaan we mensen die we de verantwoording geven voor heftige taken ook het bijbehorende vertrouwen verlenen of gaan we toe naar een situiatie waarin straks niemand die verantwoording meer wil nemen omdat dit niet meer op een normaal menselijke wijze is in te vullen. Eens kijken hoe veilig meneer de journalist zich dan voelt op de weg........

Amen  998765
Together we form the rainbow, everyone it's own color, but only together we can shine.  www.dapd.nl


HIT

  • Eigenaar HarmInfraTransport
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,046
    • Harm Infra Transport
Reactie #119 Gepost op: 14 mei 2011, 01:28:08
Als ik dit filmpje trouwens bekijk beticht ik deze jongens eerder ergens anders van, dat ze hun spiegels niet goed hebben gebruikt.... deze journalist moet op gegeven moment zijn opgevallen. Zeker in het bochten werk, als je goed oplet gaat hij ook regelmatig over een doorgetrokken zijlijn van het weggedeelte. Ook in mijn "tijd" zou voor mij dat een reden zijn om een "burger" voertuig te controleren al was het maar om zeker te zijn dat meneer niet gedronken heeft.
Ik denk toch wel dat meerder "blauwe" mensen hier als ze het nog een keer bekijken en niet letten op de motoren maar op de volger dit met mij eens zijn.
Professionele afzetter, ik irriteer weggebruikers.