Persoonlijk vind ik dit weer een geweldige non-discussie
Een of andere 'journalist' wil de pruimentijd vullen en speelt lekker in op het sentiment van 'de gemiddelde Nederlander' (mocht die bestaan, ik zou hem/haar graag eens ontmoeten, maar dit terzijde). Feitelijk is uit het filmpje helemaal niets te halen, tenzij we deze meneer op zijn woord geloven. Hoe simpel is het om een filmpje te knippen en plakken. Eerst een paar mooie beelden van in dit geval KMAR en dan later effe gas erop en snelheidsmeter filmen. Ik zeg niet dat het zo gegaan is, maar wie zegt dat het
niet zo gegaan is........
Daarnaast vind ik het totale waanzin dat we op deze wijze gaan promoten dat burgers steeds meer gaan opletten of hulpdiensten geen fouten maken, met alle gevolgen van dien. Nog even afgezien van het gegeven of deze mannen/vrouwen nu wel of niet te hard reden, met dit soort berichten en filmpjes haal je de (gewenste) autoriteit die hulpdiensten zouden moeten hebben nog meer naar beneden. En vervolgens gaan we het hier allemaal weer onbegrijpelijk vinden dat er meer onbegrip en agressie komt naar hulpverleners.
Mischien moeten we de zaken weer eens gewoon wat eenvoudiger maken. Laat dergelijke controles intern uitgevoerd worden door mensen die weten wat er speelt en wat het werk allemaal inhoudt, die kunnen alle ins en outs op een juiste wijze meewegen en tot een gedegen oordeel komen. En als er dan al vraagtekens zijn over dit onderwerp, laat de media dan kritische vragen gaan stellen aan de betreffende instanties, ook dat houdt heus voldoende scherp, want dan moeten er verklaringen komen.
Deze mensen hebben een aantal, naar ik aanneem gedegen, opleidingen gevolgd en we geven hen de verantwoording over een fors aantal risicovolle taken. Zouden we ze dan ook alstublieft het bijbehorende vertrouwen kunnen geven en hen in hun functie kunnen respecteren, maar tevens in hun mens zijn (met de daarbij behorende missers). Of blijven we lekker als beste stuurlui aan wal staan roepen wat er allemaal niet misgaat (zonder de juiste achtergronden te weten).
Er wordt nu ook met cijfers gegooid in deze topic. Wat zeggen deze nu eigenlijk ? Natuurlijk, ieder ongeluk, en zeker met verkeersslachtoffers is teveel, maar hebben we er ook zicht op hoeveel ongevallen door hun rijkwaliteiten juist worden voorkomen
Gaan we nu filmpjes maken van chirurgen omdat er medische missers worden gemaakt en zo'n 1700 mensen per jaar sterven ? Hebben we cijfers van het gemiddelde aantal schades per 10.000 kilometer en hoe deze cijfers zich verhouden met de gemiddelde schades van gewone burgers per 10.000 km, waarbij rekening wordt gehouden met het verhoogde risico bij spoedritten ?
Kortom, om een lang verhaal af te ronden, gaan we mensen die we de verantwoording geven voor heftige taken ook het bijbehorende vertrouwen verlenen of gaan we toe naar een situiatie waarin straks niemand die verantwoording meer wil nemen omdat dit niet meer op een normaal menselijke wijze is in te vullen. Eens kijken hoe veilig meneer de journalist zich dan voelt op de weg........
Amen