Vertrouwen hebben in de overheid is belangrijk. Maar net zo belangrijk is het om de overheid te controleren op haar functioneren. En dat kan inderdaad intern, maar niet uitsluitend intern. In een democratische rechtstaat is het mede de pers die het gedrag van de overheid controleert en daarover kan berichten zonder voorafgaande toestemming. En de journalist heeft wel degelijk naar de achtergronden gevraagd, maar lopende het onderzoek wil de KMar niets zeggen. Stuurman aan de wal gaat derhalve niet op. Wel heb ik mijn twijfels over de lange achtervolging door de journalist. Ik zou allang al afgehaakt zijn.
In mijn opinie blijft Stuurman aan de wal staan als een huis. Ik zeg helemaal niet dat er nooit zaken gebeuren die niet helemaal APK zijn. Wat ik wel zeg is dat het journaille een signalerende taak heeft, geen controlerende. Meer specifiek in dit geval, dit is één incident, maak daar geen item van. Valt het je als journalist op, als je je hierin gaat verdiepen, dat het veel vaker voorkomt of voor lijkt te komen, neem dan je positie in als luis in de pels en ga vragen stellen. Bijt je er voor mij part in vast als een pitbull als je goede gronden hebt die een bepaalde richting op wijzen. Maar ga niet, ik herhaal
NIET, zelf als rechter, jury en aanklager in je auto erachteraan scheuren om je gelijk te halen. Of vindt je dat er voortaan ook journalisten aanwezig mogen zijn bij bijvoorbeeld iedere willekeurige medische operatie, het overleg tussen Minister-president en Koningin, de redactievergadering van een concurrerend nieuwsblad, topoverleg bij Shell, etc, etc, omdat er mischien wel eens dingen zouden kunnen gebeuren die buiten de regels vallen.
Mischien een open deur, maar mag ik nog even naar voren halen wat er in Parijs gebeurde met Lady Di omdat 'de wereld recht heeft alles te weten'. Ik blijf bij mijn opinie dat we tegenwoordig wel erg ver hierin doorschieten. En daarmee zeg ik absoluut niet dat er geen controle mag zijn of kritische noten. Maar dan wel graag over substantiële problemen, niet over een enkel incident. Zo wil ik bijvoorbeeld de twee uitzendingen nemen van Peter R. de V. over Surinaamse zware criminelen in Nederland van enkele weken geleden. Dat soort dingen snijdt volgens mij wel hout, omdat dat daar sprake is van een structureel probleem, namelijk grotere aantallen waarbij hetzelfde gebeurt, niet één losse moordenaar die er toevallig een keer tussendoor is geglipt. Kijk, dàn gebruik je je rol als journalist waar hij voor bedoeld is.
Maar goed, thats just my opinion