Maar is het dan niet zo dat ook een cfr wordt gestuurd door de meldkamer?
Die kan toch inschatten of een cfr oid nodig is. Zij kunnen ook inschatten of er gebruik gemaakt moet worden van een aed alert.
Uiteraard kan een meldkamer dat inschatten; alleen is dan de vraag, wat zijn de inzetcriteria voor een CFR? Bij AED-alert is dat vast omlijnt: een reanimatie.
Voor een CFR ligt dat in NL (nog) niet vast. Die criteria kunnen gerelateerd zijn aan bepaalde ziektebeelden of typen meldingen, of aan bv de afstand/aanrijdtijd van een ambulance in een bepaalde plaats/regio. Ook daarbij speelt weer mee hoe de CFR is opgeleid.
@ Lunatum, je hebt het vaak over een meerwaarde die een cfr moet hebben, die er in jouw ogen niet is.
Maar ik zie heel vaak dat er ambu's gestuurd worden naar een locatie die nu niet echt in de buurt ligt. Uiteraard zijn hier hele goede redenen voor en ongetwijfeld probeerd de meldkamer dit zoveel mogelijk te voorkomen.
De meerwaarde in dit soort gevallen die ik net noem is juist de snelle inzetbaarheid van een cfr. Als ik het vergelijk met een aed alert, waarbij ik aanneem dat een ambu met A1 naar de locatie rijd, dan sta ik soms wel te kijken van de tijd die de ambu er over doet.
Laatste keer was het dik 15 minuten.
Toch makkelijk wanneer je een aantal cfr, of hoe je ze ook wilt noemen, in de buurt hebt.
Het is niet dat ik niet een meerwaarde zie, ik begrijp best dat bijvoorbeeld de responsetijd korter wordt. De vraag is alleen of dat (reanimatie uitgezonderd) zich ook vertaald in meetbare voordelen voor het slachtoffer.
Het opzetten van een CFR systeem kost hoe dan ook (veel) geld. Om die investering rendabel te maken, moet het voordeel opleveren, bijvoorbeeld door een betere overleving, minder handicap (grotere gezondheidswinst), economisch voordeel enzovoorts. Snelle inzetbaarheid/responsetijd betekent niet per se dat de bovenstaande dingen ook verbeteren. Om aan te kunnen tonen dat een CFR die meerwaarde heeft, zal je een pilot moeten doen.
Mij lijkt een CFR-oproep best leuk om te doen, ik denk ook wel eens: goh, ik kan daar vast eerder zijn dan de ambulance. Alleen is de vraag dan: wat gaat mijn aanwezigheid daar opleveren? Ik kan best situaties bedenken waarbij ik wat kan bijdragen. Maar betekent dat ook dat het zin heeft om op grote schaal CFR op te leiden en in te zetten? Dat moet wel aangetoond worden. Ik ben dus kritisch over de zogenaamde kosteneffectiviteit.