Sigmaflex, een aanvulling op de huidige zorgstructuur?

Auteur Topic: Sigmaflex, een aanvulling op de huidige zorgstructuur?  (gelezen 21404 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #60 Gepost op: 17 augustus 2011, 22:06:06
Jim, uiteraard is de Sigma in meestal een tussenoplossing en slechts ter ondersteuning aan de profs, maar soms ook niet. Denk aan T3 slachtoffers. Onlangs in het Twente stadion nog aan den lijve ondervonden. Enkele lichtgewonden zijn uitstekend door collega's geholpen, gewonderkaart ingevuld voor de registratie en na een korte overdracht meegenomen voor verder onderzoek. Dit gaf toch even wat armslag voor het aanwezige ambulance personeel. Maar dit is de huidige situatie die velen kennen.

De vraag blijft , wanneer en hoe kan een Sigma Flex van meerwaarde zijn?
Waar ligt een zinvolle toepassing van vrijwilligers met een meer dan standaard EHBO opleiding?

Sterker nog; een vraag zou ook kunnen zijn (in een nieuwe topic) hoe kan je aanwezige EHBO'ers op een rampplek gestructureerd inzetten?
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


TBK_SDB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #61 Gepost op: 19 augustus 2011, 19:01:34
Ik denk dat SIGMA Flex een toevoeging zou zijn in provincies waar de aanrij tijd van een ambulance tegen de 15 min loopt? Maar dan moet een sigma lid natuurlijk net in die regio wonen..
Zelfde idee als bij aedlocater/oid dat mensen in een straal van 1km worden gesmst/gepiept. Of net een grotere straal dan zolang het onder die 15 min blijft.

Iets waar ik dan aan denk, hoe zit het met eventuele verzekering. Een sigma lid kan best permanent een koffer met benodigdheden in de auto of in huis hebben staan die in de auto zetten en gaan naar ongevalslocatie. Maar bijv OGS kan (zover ik weet) niet op een burgervoertuig(oranje/groen/wit etc daargelaten) maar een officieel hulpverleningsvoertuig wordt het niet (toch?)

Wat wel kan natuurlijk dat bij elke inzet van een SIGMA flex'er de burgerauto onder de verzekering valt van RK omdat SIGMA daar ook weer onder valt..

Correct me if i'm wrong..

Ps, ik las altijd al mee op dit forum specifiek GHOR/SIGMA na het behalen van mijn EHBO maar nooit een account aangemaakt. Toch maar de stap gezet ;-) 098uo
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #62 Gepost op: 19 augustus 2011, 21:41:57
Helemaal goed dat je stap heb gezet. Zo kan je nog eens meepraten.. O0

De Sigma flex is echter duidelijk niet bedoeld om vooraf aan een melding aan het ambulancepersoneel op pad te gaan.
Het idee is dat we OF tegelijkertijd met de ambulance gealameerd worden OF op aanvraag van de eerste ambulance. We zullen NOOIT vooraf aan de profs. een melding krijgen. Het idee is slecht om Sigma Flex op te roepen als aanvulling.
En dan is de vraag wanneer zou dit zinvol zijn.

Het idee is om Sigmaleden naar een meer lokale oproepplaats te laten komen om vandaaruit als team van 4 personen rechtstreeks richting ongevalslokatie te gaan met prive auto. Dus niet zoals nu mogelijk is EERST langs een ongeval rijden naar de centrale opkomstplaats en daar na 30 minuten vertrekken maar om met een kleiner team sneller ter plekke te zijn.

Maar ja de vraag is dus. Waar ligt de meerwaarde?

Theo.
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


TBK_SDB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #63 Gepost op: 20 augustus 2011, 13:13:23
Hoi theo,

Het idee is om Sigmaleden naar een meer lokale oproepplaats te laten komen om vandaaruit als team van 4 personen rechtstreeks richting ongevalslokatie te gaan met prive auto.

Maar ja de vraag is dus. Waar ligt de meerwaarde?

Lijkt me inderdaad prima, bijv. Tankstation met parkeerplaatsen oid en van daaruit te rijden maar dan zal er sowieso iemand zijn die wat materiaal in de auto moet hebben liggen lijkt mij?

Meerwaarde is denk ik het meeste voor de leergierige/ervaring op willen doende sigma leden.. Maar of het meerwaarde heeft voor ambulance personeel, waarschijnlijk als het net niet groot genoeg is voor volledig sigma team maar net teveel voor de prof. Ambulance personeel. Dan is nog weer de vraag waar ligt die grens, hehe.
Zo blijf je wel bezig maar ooit zal er een besluit moeten worden genomen.
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #64 Gepost op: 20 augustus 2011, 19:46:29
Precies, je begrijpt het exact. Thats the question. Waar ligt de grens?
De meerwaarde voor de Sigma is er in onze ogen wel. Maar ja, da's zeker niet voldoende om succesvol te kunnen zijn. Wanneer de ambulance team en de MKA geen meerwaarde zien is er in mijn ogen geen Sigma Flex mogelijk. Vandaar ook dat zij zeer belangrijke gesprekspartners zijn in onze overleggen, en we heel blij zijn dat ze vanaf het eerste moment betrokken willen zijn !!

Als opkomstlokatie wordt gedacht aan gebouwen die 24 uur per dag open zijn zoals verpleegtehuizen, bejaardetehuizen, ziekenhuizen enz. Daar moet dan het materiaal komen te liggen. Tja voordat we dat in orde hebben zullen we ook nog een aantal 'gesprekjes' moeten voeren denk ik.   :-\
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Reactie #65 Gepost op: 20 augustus 2011, 23:26:02
Ik denk dat de hele discussie professioneel of niet niet zo belangrijk is.
Professioneel = beroepsmatig = om er zijn geld mee te verdienen.
De term zegt niets over kwaliteit, motivatie of wat dan ook, puur of het gedaan wordt om er geld mee te verdienen of niet.

Sorry voor het oprakelen van een oude reactie, maar ik kan me hier zo aan ergeren:

in mijn woordenboek betekent professioneel tocht echt 'vakkundig' of 'bekwaam' en zegt dus wel degelijk iets over kwaliteit en motivatie. Sterker nog: professionaliteit uit zich in mijn ogen vooral in vakbekwaamheid en motivatie! Professioneel hoeft dus niet beroepsmatig te zijn, maar het kan wel. Vrijwilligers kunnen minstens zo professioneel zijn als beroeps en misschien soms nog wel meer, juist omdat ze het doen vanuit een intrinsieke in plaats van financiele motivatie.

Ik ken genoeg mensen die iets beroepsmatig doen, maar totaal niet professioneel zijn en andersom. Dit komt vaker terug op dit forum: in de hulpverlening stikt het van de vrijwilligers en veel daarvan doen in mijn ogen qua professionaliteit niet onder voor hun beroepscollega's.

Praat me dus niet over professioneel als tegenovergestelde van vrijwillig, want dan maak je me echt kwaad!  >:(
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


TBK_SDB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #66 Gepost op: 21 augustus 2011, 00:11:41
Sorry voor het oprakelen van een oude reactie, maar ik kan me hier zo aan ergeren:

in mijn woordenboek betekent professioneel tocht echt 'vakkundig' of 'bekwaam' en zegt dus wel degelijk iets over kwaliteit en motivatie. Sterker nog: professionaliteit uit zich in mijn ogen vooral in vakbekwaamheid en motivatie! Professioneel hoeft dus niet beroepsmatig te zijn, maar het kan wel. Vrijwilligers kunnen minstens zo professioneel zijn als beroeps en misschien soms nog wel meer, juist omdat ze het doen vanuit een intrinsieke in plaats van financiele motivatie.

Ik ken genoeg mensen die iets beroepsmatig doen, maar totaal niet professioneel zijn en andersom. Dit komt vaker terug op dit forum: in de hulpverlening stikt het van de vrijwilligers en veel daarvan doen in mijn ogen qua professionaliteit niet onder voor hun beroepscollega's.

Praat me dus niet over professioneel als tegenovergestelde van vrijwillig, want dan maak je me echt kwaad!  >:(

Je hebt een punt, het is maar net hoe je het belicht. In een van mijn reacties belicht ik "professioneel" als je brood ermee verdienen.
Ik denk wel dat dit een discussie punt is voor het forum. Als er een inzet is (bijv dat voetbal stadium wat onlangs in het nieuws was) dan is het ambulance personeel en het sigma voor ieder niet daarbij behorende medemens, de ambu en het sigma professioneel.
Simpelweg door de kleding en uitstraling. Later zal misschien wel eens op foto of videomateriaal een SIGMA jas opduiken en dat men denkt, wat is dat eigenlijk en dat later blijkt dat het vrijwilligers zijn. Maar op dat moment denk ik niet dat het uitmaakt.

De paar inzetten die ik als ehbo' er/bhv' er heb mogen meemaken bij mijn voormalig werkgever en je loopt rond met een oranje/geel vest dan wordt je al gezien als "zij die weten waar ze mee bezig zijn" en dat lijkt ook op professioneel.

Uiteindelijk ben je ook 1 van hen, maar het is psychologisch net even anders..

Maar goed back on topic about SIGMA Flex!

Theo ik begrijp dat jij ook in het SIGMA actief bent? In hoeverre denk jij dat SIGMA flex realiseerbaar is?
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.


Theo

  • Instr. EHBO, Instr. BLS/AED (En geïnteresseerd in een baan als Ambuchauffeur), NHT Chauffeur
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 184
    • EHBO Service Nederland
Reactie #67 Gepost op: 21 augustus 2011, 13:48:57
Klopt ik ben lid van het Sigma Twente en samen met nog 1 Sigma teamleider nemen wij vanuit het Sigma deel aan de gesprekken over de mogelijkheid van een Sigma Flex. En hoe ik dat inschat? Moeilijk. De wil is er bij alle partijen (Sigma, Ambuteams, MKA, GHOR, RK, enz) wel, maar de invulling is lastig. Met name de vraag die ik hier vaak stel "waar ligt de meerwaarde voor de zorgverlening" is nog lastig. En deze meerwaarde zullen wij samen met de ambuteams en de MKA (meldkamer ambulance) toch echt moeten zien te vinden anders ontbreekt in mijn ogen iedere basis om verder te gaan. Dat wij als Sigma de meerwaarde voor onze leden zien is in mijn ogen absoluut niet voldoende om zo'n lastig traject in te gaan. Vandaar ook deze discussie hier gestart. Ik wil met name vanuit de beroepsgroep meningen verzamelen. Maar uiteraard is iedere opmerking of toevoeging welkom. In september gaan we de gesprekken weer oppakken. Eerste invalshoek is nu dat we een uitdraai hebben laten maken van alle Grip accidenten van de afgelopen 2 jaar om van daaruit te overleggen of in deze gevallen Sigma Flex een toevoeging op de hulpverlening had kunnen betekenen.

Wordt vervolgt, en blijf reageren svp...
De dwaas doet wat hij niet laten kan, de wijze laat wat hij niet doen kan.


TBK_SDB

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 33
Reactie #68 Gepost op: 21 augustus 2011, 14:08:48
Bij mijn sport zit ook een man die bij de brandweer zit, hij heeft een collega die zowel prof als vrijwillige brandweerman is. Soms kan de prof. niet bij een vrijwillige inzet zijn omdat hij intern zit voor ik meen 2 dagen, dan 1 dag vrij and so on..(die dag vrij wel weer beschikbaar voor vrijwillige inzet)

Dan doen de vrijwillige het met een man minder, gaat zoiets ook komen voor het SIGMA Flex? Stel jij zit voor zaken in het buitenland voor 2 dagen en je SIGMA Flex bestaat uit 4 man, dat de groep dan met een man minder gaat of dat je wordt vervangen?
Of is dit helemaal geen mogelijkheid?

Ik ben overigens geen SIGMA lid, heb wel interesse getoond in de vacature voor Drenthe, binnenkort een 112 dag dus maar meer vragen stellen!  :)
- Student technische bedrijfskunde; - Voormalig HGE/Lid SIGMA prov. Drenthe; - Rode Kruis afd. Groningen/Haren; - Centralist bij het Rode Kruis.


Willem D.

  • Kritisch forumlid
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 764
  • EHV-er / BHV-er
Reactie #69 Gepost op: 21 augustus 2011, 14:41:05
Met name in het eerste gouden uur bij grotere incidenten en rampen zal iedere hulp van aanwezige eerstehulpverleners anders dan van Sigma(flex) welkom zijn.
Voordat het Sigma-team operationeel inzetbaar is kunnen gealarmeerde Sigma-flex leden en andere getrainde als zodanig of vergelijkbare opgeleide first responders zeer nuttig werk verrichten.

Het is ook een imagokwestie. Het Sigma wordt door velen gezien en beschouwd als professioneel, maar door onvoldoende tijd en ruimte om te trainen en oefenen zitten maar weinig Sigma-teams niet of nauwelijks op het gewenste professionele niveau.

Zelfredzaamheid wordt gestimuleerd door de overheid, maar verlenen van eerstehulp bij rampen door "omstanders" is niet geregeld.
Als een eerstehulpverlener niet kan zwaaien met een GHOR pasje en een bijbehorend hesje aan heeft, dan staat hij/zij ondanks alle kwalificaties buiten spel en worden deze capaciteiten niet benut.
Alles wat buiten de reguliere rampenbestrijding valt wordt in mijn ogen ook niet serieus genomen door de overheid.
Er loopt een enorm hulpverlenings potentieel rond van vakbekwame en kundige eerstehulpverleners welke op ad-hoc basis ook kunnen worden ingezet bij een ramp. Deze groep kan het verschil betekenen tussen leven en dood indien er sprake is van vele slachtoffers.
Ik begrijp ook wel dat het een probleem is als iedereen toegang heeft. Enige restrictie is dan ook welkom.
Specifiek opgeleide first responders zouden mijn inziens wel toegang moeten krijgen. De huidige standaard EHBO opeidingen voldoen daarin niet.
Ik heb een eigen mening, geen groepsmening. Elke toevallige overeenkomst is mooi meegenomen. Loopt mijn mening parallel met die van jouw, dan zijn we