GRIP 1 Gaslekkage Provinciale weg (N267) - Heusden 16-04-2011

Auteur Topic: GRIP 1 Gaslekkage Provinciale weg (N267) - Heusden 16-04-2011  (gelezen 6262 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 191
Reactie #20 Gepost op: 16 april 2011, 21:46:10
Kennelijk is het een behoorlijk moeilijk klus want ze zijn er nog steeds mee bezig. Iemand enig idee wat de planning is?
Er werden enkele tijden genoemd in de persberichten. De hogedruk gasleidingen van Gasunie zijn alle van staal. De leiding zal eerst drukloos zijn gemaakt door het schakelen met afsluiters. En na  na het maken van een veilige werkput moet eerst de coating van de leiding worden verwijderd. Het repareren gebeurt altijd d.m.v. lasverbindingen. Bij Gasunie hebben ze heirvoor een storingsploeg in Deventer paraat, die op 24x7 basis kan uitrukken. Vanwege de keuringseisen uit de NEN 3650 dienen alle lassen vooraf en na het lassen d.m.v. niet-destructief onderzoek worden onderzocht. Nadat de lassen zijn goedgekeurd wordt de corrosiebeschermende bekleding weer aangebracht, de put aangevuld en kan de leidingsectie weer worden gevuld met gas tot de werkdruk. Zoals is te lezen, hier max. 40 bar. Maar dit kan bij Gasunie dus ook 66 of wel 80 bar zijn.

Er zijn dus veel partijen bij het verhelpen van zo'n gaslek betrokken.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #21 Gepost op: 16 april 2011, 22:04:26
......... De leiding zal eerst drukloos zijn gemaakt door het schakelen met afsluiters.

Wanneer de dichtstbijzijnde afsluiters zijn gesloten (als het goed is een actie vanuit de Centrale CommandoPost (CCP) in Groningen), moet het ingeblokte stuk eerst helemaal "leeg" lopen (in druk afnemen tot atmosferische druk) voordat men iets kan doen. En als er wordt gelast, zou ook dit restant gas er nog uit moeten, i.vm. de niet zo prettige combinatie brandbaar gas en lassen. Geen idee hoe men dat doet. Purgen met stikstof? Lijkt me lastig!
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 191
Reactie #22 Gepost op: 16 april 2011, 22:14:43
Wanneer de dichtstbijzijnde afsluiters zijn gesloten (als het goed is een actie vanuit de Centrale CommandoPost (CCP) in Groningen), moet het ingeblokte stuk eerst helemaal "leeg" lopen (in druk afnemen tot atmosferische druk) voordat men iets kan doen. En als er wordt gelast, zou ook dit restant gas er nog uit moeten, i.vm. de niet zo prettige combinatie brandbaar gas en lassen. Geen idee hoe men dat doet. Purgen met stikstof? Lijkt me lastig!
Bij Gasunie doet men dat d.m.v. "airmoven". Men zorgt dat ter plaatse van de lesverbindingen een lichte onderdruk id de gasleiding komt, zodat er geen brandbaar mengsel ter plaatse van de las komt.

Het betrof hier een 40 bar leiding. Die worden niet vanuit de CCP bediend, maar locaal. Op een van de foto's zie je enkele Gasunie-medewerkers in het veld. Deze mensen hebben met een afsluitersleutel de ondergrondse afsluiters dichtgezet. Het hoofdtransportnet (66 en 80 bar) heeft op afstand bedienbare afsluiters.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #23 Gepost op: 16 april 2011, 22:20:17
Filmpje van Omroep Brabant: N267 afgesloten door gaslek bij Heusden
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #24 Gepost op: 16 april 2011, 22:34:27
Bij Gasunie doet men dat d.m.v. "airmoven". Men zorgt dat ter plaatse van de lesverbindingen een lichte onderdruk id de gasleiding komt, zodat er geen brandbaar mengsel ter plaatse van de las komt.
Het betrof hier een 40 bar leiding. Die worden niet vanuit de CCP bediend, maar locaal. Op een van de foto's zie je enkele Gasunie-medewerkers in het veld. Deze mensen hebben met een afsluitersleutel de ondergrondse afsluiters dichtgezet. Het hoofdtransportnet (66 en 80 bar) heeft op afstand bedienbare afsluiters.

Whalertje, dank voor de aanvullende info.

Moet er ter hoogte van het laswerk niet juist een OVERdruk wordt gecreëerd m.b.v. een onbrandbaar gas? Als je daar onderdruk creërt, krijg je toch juist toestroom van brandbaar gas?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 191
Reactie #25 Gepost op: 16 april 2011, 23:14:45
Whalertje, dank voor de aanvullende info.

Moet er ter hoogte van het laswerk niet juist een OVERdruk wordt gecreëerd m.b.v. een onbrandbaar gas? Als je daar onderdruk creërt, krijg je toch juist toestroom van brandbaar gas?
Begrijp je redenatie. Hoe het werkt is als volgt.
Eigenlijk kun je het schematisch zien als onderstaand"

met het teken = bedoel ik de gasleiding.

==== airmove-aanzuigpunt =============== te lassen sectie ===============  airmove-aanzuigpunt ====

Via het creëren van een onderduk ter plaatse van de beide airmove-aanzuigpunten zuigt men het brandbare gas-lucht mengsel bij de lassen vandaan en treedt er vanuit de lasputten verse lucht binnen.


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #26 Gepost op: 17 april 2011, 10:40:14
Whalertje,

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Interessant! In feite heeft men daarmee dus 3 "werkpunten" in plaats van 1. Zo gaat het inderdaad wel.

Hoe krijg je die airmovers binnen?
Ik heb gezocht naar technische achtergrondinfo, maar vind die alleen tekstueel. http://www.solarinjection.com/01_cms/details.asp?ID=103
Enig idee waar ik meer hierover kan vinden?
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #27 Gepost op: 17 april 2011, 10:57:35
Update: Gasunie repareert gaslek Heusden

Groningen, 17 april 2011

Gasuitstroom verholpen. Herstelwerkzaamheden kunnen tot zondagavond duren. Wegafsluiting blijft van kracht.

16 april:
Vanochtend is in een weiland tussen Heusden en Wijk en Aalburg een lek ontstaan in een gasleiding. Het lek is vermoedelijk ontstaan toen een boer tijdens het ploegen de leiding geraakt heeft. De hulpdiensten waren snel ter plekke en Gasunie is inmiddels begonnen met het repareren van de leiding. Uit voorzorg is een deel van de provinciale weg N267 afgezet. Dit blijft zo tot het probleem is verholpen.
Gasunie verwacht in de loop van vanavond de klus geklaard te hebben.
Er is geen gevaar voor de omgeving en de gasvoorziening kan via omleidingen in stand worden gehouden.

bron: gasunie


Whalertje

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 191
Reactie #28 Gepost op: 17 april 2011, 11:50:09
Whalertje,

Bedankt voor de duidelijke uitleg. Interessant! In feite heeft men daarmee dus 3 "werkpunten" in plaats van 1. Zo gaat het inderdaad wel.

Hoe krijg je die airmovers binnen?
Ik heb gezocht naar technische achtergrondinfo, maar vind die alleen tekstueel. http://www.solarinjection.com/01_cms/details.asp?ID=103
Enig idee waar ik meer hierover kan vinden?
Inderdaad 3 werkputten.
Eigenlijk gaat het airmoven heel eenvoudig. Bij Gasunie monteren ze een soort venturi op een flens van de buitenste punten. Door met een compressor lucht door de venturi te blazen, vindt ter hoogte van de diameterverwijding in de venturi een drukval plaats, lager dan de atmosferische druk. Met deze lage druk wordt de leiding op onderdruk gehouden.

Mogelijk komen er wel foto's van deze acties op internet, daarop zou dan de compressor en de bovengronds opgestelde airmover te zien zijn.

Mogelijk hebben bedrijven in de Botlek andere systemen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #29 Gepost op: 17 april 2011, 22:43:28
Citaat
Herstelwerkzaamheden succesvol afgerond. Nu finale check en dan materieel weghalen. N267 weer open voor verkeer. #gaslek #Heusden

bron: Twitter gasunie