Waardering rampenbestrijdingstaak brigades?

Auteur Topic: Waardering rampenbestrijdingstaak brigades?  (gelezen 4037 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Koen Wiegman

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 813
    • website overleg Samenwerkende Reddingsbrigades Kennemerland
Gepost op: 1 november 2004, 23:06:36
Het RIVM heeft onlangs het rapport 'Risico's in bedijkte termen' uitgebracht.

Daar trof ik de volgende passage in aan "De hulpverleningsorganisaties geven aan operationeel weinig
mogelijkheden te hebben om de calamiteit te bestrijden. Dit ondanks de melding in de Vierde Nota Waterhuishouding (1997) dat Reddingsbrigades Nederland in staat is
gesteld ongeveer 40.000 mensen binnen 24 uur uit een ondergelopen gebied te evacueren"

Wordt het niet tijd dat het ministerie van BZK de brigades beter faciliteert dan nu?


Geloof in eigen kracht en identiteit kunnen de brigades ver brengen!


Martijn van Mourik

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 1 november 2004, 23:11:43
Als je het van het standpunt overheid bekijkt zou ik zeggen: ondergewaardeerd. Maar als je kijkt naar de waardering van de bevolking; geen idee, want die hebben namelijk geen idee van hoe dat geregeld is en of het geregeld is.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Reactie #2 Gepost op: 1 november 2004, 23:23:05
Ik ben erg benieuwd, of de REDNED reddingsbrigades die taak nog wel waar kunnen maken..
Ik heb zo m'n twijfels..


Annemiek

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,285
  • Reddingsbrigade
Reactie #3 Gepost op: 1 november 2004, 23:23:08
Ik ben het eigenlijk volledig met Martijn eens,kan er zo snel geen andere redenering aan toe voegen...!
  Ta


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #4 Gepost op: 1 november 2004, 23:33:51
ik denk dat je van de waardering uit moet gaan van onze partners in de rampenbestrijding en vanuit de richting waaruit de rampentaak voor brigades wordt gefinancieerd.

Ik denk dat Koen niet op de waardering van de bevolking doelt, dat is meer een marketing kwestie.


Ernst Brokmeier

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 528
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #5 Gepost op: 1 november 2004, 23:35:22
Ik ben erg benieuwd, of de REDNED reddingsbrigades die taak nog wel waar kunnen maken..
Ik heb zo m'n twijfels..
Peter, ben dan erg benieuwd naar jouw twijfels.
theoretisch kan dat met de bestaande rampenvloot: 90 eenheden, 24 uur, 40.000 mensen dat is 18 personen per eenheid per uur. Of het in de praktijk kan is een andere vraag en mede afhankelijk van de omvang van het gebied etc.

Denkend aan 1993/1995 denk ik dat het wel mogelijk is. In 1995 is bv ook een vloot van snelle eenheden (dus geen standaard biza eenheden) vanuit redned standby geweest waarmee het aantal van 90 dus verhoogd zou kunnen worden naar +/- 120/130 en de capaciteit sterk vergroot wordt.
[img]/img]


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #6 Gepost op: 2 november 2004, 09:41:38
Peter, ben dan erg benieuwd naar jouw twijfels.
theoretisch kan dat met de bestaande rampenvloot: 90 eenheden, 24 uur, 40.000 mensen dat is 18 personen per eenheid per uur. Of het in de praktijk kan is een andere vraag en mede afhankelijk van de omvang van het gebied etc.

Denkend aan 1993/1995 denk ik dat het wel mogelijk is. In 1995 is bv ook een vloot van snelle eenheden (dus geen standaard biza eenheden) vanuit redned standby geweest waarmee het aantal van 90 dus verhoogd zou kunnen worden naar +/- 120/130 en de capaciteit sterk vergroot wordt.

Erny,

maar dit is, wat je zelf al aanhaalt, zeer gerelateerd aan de omvang en samenstelling van het rampterrein. In 1993 hebben we met 3 ploegen 4 uur gedaan om een dorp als Archen, met 1600 mensen, te ontruimen op Kerstavond. Afvoerplaatsen lagen op zeer korte afstanden en alloes was goed te bereiken per rampeneenheid.
Maar een dorp als, ik meen dat het Blerick was, moest je alleen al een half uur tegen de Maas opvaren om in de buurt te komen. Dus je rekensom gaat niet altijd zo makkelijk.

ik denk dat je van de waardering uit moet gaan van onze partners in de rampenbestrijding en vanuit de richting waaruit de rampentaak voor brigades wordt gefinancieerd.

Ik denk dat Koen niet op de waardering van de bevolking doelt, dat is meer een marketing kwestie.

Ik ben ervan overtuigd dat niet elke Brandweercommandant een warm gevoel krijgt dat als hij/ zij de karavaan rampeneenheden zijn terrein op ziet rijden bij zichzelf denkt van "Daar zijn de mensen redders!" Integendeel zou ik willen zeggen. Oke achter de meeste auto's hangt een rampenvlet, maar voor de rest aan uniformiteit vind je niets terug. Dat is het eerste visitekaartje van RN KNBRD. Qua opleiding heb ik ook mijn twijfels. Maar die zijn reeds geuit in een ander topic.

Vaak is er lokaal wel overleg met de andere OOV organisaties, zodat reddingsbrigades lokaal en eventueel regionaal inzetbaar zijn voor andere dan nationale rampentaken, maar voor lokale inzetten zijn vele werkgevers wel genegen om te zeggen: "Ga maar, maar kom snel terug". Voor inzetten op nationaal niveau zit er totaal andere tijdspanne. Mijn werkgever zit niet te wachten op een telefoontje van: "Ben er ff niet, een weekje of zo." Hij zal uiteraard toestemming geven, contractueel afgedicht, maar blij is ie niet.
Elke hulpverlening start met communicatie.


vistuig

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 447
    • KNRM Dordrecht
Reactie #7 Gepost op: 2 november 2004, 10:38:05
Ben het met RR helemaal eens, maar als het werk meer door de bevolking zou gewaardeerd worden(en bekent zijn), zou het weer meer status krijgen bij de  overige hulpdiensten en natuurlijk bij je baas en zal hij er minder problemen mee hebben als je weg gaat.
De baas zal iemand sneller laten gaan als hij precies weet wat je gaat doen en helemaal als je door de maatschapij als redder wordt gezien en niet als een sukkel die iets doet voor de maatschapij. Maar hier ligt natuurlijk ook weer een stukje pr, maar ik denk dat het voorlopig een droom blijft dat heel nederland weet wat we doen en dat we allemaal in dezelfde kwaliteit boten varen.

De KNRM zet nu zelfs een advertentie in een 2 de hands boten blad met een donateurs bon erbij
en in alle gewesten  wordt de stem van het water  met zijn eeuwige rampen  gevreesd en gehoord


9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
Reactie #8 Gepost op: 2 november 2004, 11:07:45
Voor de rampentaken krijgen de meeste mensen wel vrij voor 2 dagen. Kan me niet voorstellen dat er basen zijn welke geen vrij geven zeker als je bekijkt hoe vaak dergelijke inzet wenselijk is. Verder moet je bekijken in hoe verre je tijd moet spanderen om mensen voor dergelijke taken op te leiden als je inventariseerd hoe vaak er een inzet is. Bekwame hulpverleners hoeven niet een specifieke opleiding te volgen om een dergelijke taak uit te voeren. Maar de doelstelling ligt inderdaad wel erg hoog voor alleen de rednned ploegen.

9910001
9910001


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #9 Gepost op: 3 november 2004, 15:53:48
Ben het met RR helemaal eens, maar als het werk meer door de bevolking zou gewaardeerd worden(en bekent zijn), zou het weer meer status krijgen bij de  overige hulpdiensten en natuurlijk bij je baas en zal hij er minder problemen mee hebben als je weg gaat.

Mijn "baas" valt in de categorie van "overige hulpdiensten", maar het gehele management (behalve de secretaris) weet alleen dat reddingsbrigades op het strand werken en daar regelmatig samenwerken met de ambulance-bemanning, maar is in het geheel onbekend met de nationale rampentaak der reddingsbrigades.

Verder moet je bekijken in hoe verre je tijd moet spanderen om mensen voor dergelijke taken op te leiden als je inventariseerd hoe vaak er een inzet is. Bekwame hulpverleners hoeven niet een specifieke opleiding te volgen om een dergelijke taak uit te voeren. Maar de doelstelling ligt inderdaad wel erg hoog voor alleen de rednned ploegen.

9910001

991001,

dus met andere woorden, liever aanwezig met een incompetente bemanning en proberen er wat van te maken, dan een goed georganiseerde organisatie met goed getrainde mensen binnen de gehele rampenbeheersing met een vast gelegde taakverdeling en inzetrichtlijnen en criteria.

Ik zal het wel verkeerd zien 991001, maar dat bhad ik zelfs van jou niet verwacht.
Elke hulpverlening start met communicatie.