Peter, ben dan erg benieuwd naar jouw twijfels.
theoretisch kan dat met de bestaande rampenvloot: 90 eenheden, 24 uur, 40.000 mensen dat is 18 personen per eenheid per uur. Of het in de praktijk kan is een andere vraag en mede afhankelijk van de omvang van het gebied etc.
Denkend aan 1993/1995 denk ik dat het wel mogelijk is. In 1995 is bv ook een vloot van snelle eenheden (dus geen standaard biza eenheden) vanuit redned standby geweest waarmee het aantal van 90 dus verhoogd zou kunnen worden naar +/- 120/130 en de capaciteit sterk vergroot wordt.
Erny,
maar dit is, wat je zelf al aanhaalt, zeer gerelateerd aan de omvang en samenstelling van het rampterrein. In 1993 hebben we met 3 ploegen 4 uur gedaan om een dorp als Archen, met 1600 mensen, te ontruimen op Kerstavond. Afvoerplaatsen lagen op zeer korte afstanden en alloes was goed te bereiken per rampeneenheid.
Maar een dorp als, ik meen dat het Blerick was, moest je alleen al een half uur tegen de Maas opvaren om in de buurt te komen. Dus je rekensom gaat niet altijd zo makkelijk.
ik denk dat je van de waardering uit moet gaan van onze partners in de rampenbestrijding en vanuit de richting waaruit de rampentaak voor brigades wordt gefinancieerd.
Ik denk dat Koen niet op de waardering van de bevolking doelt, dat is meer een marketing kwestie.
Ik ben ervan overtuigd dat niet elke Brandweercommandant een warm gevoel krijgt dat als hij/ zij de karavaan rampeneenheden zijn terrein op ziet rijden bij zichzelf denkt van "Daar zijn de mensen redders!" Integendeel zou ik willen zeggen. Oke achter de meeste auto's hangt een rampenvlet, maar voor de rest aan uniformiteit vind je niets terug. Dat is het eerste visitekaartje van RN KNBRD. Qua opleiding heb ik ook mijn twijfels. Maar die zijn reeds geuit in een ander topic.
Vaak is er lokaal wel overleg met de andere OOV organisaties, zodat reddingsbrigades lokaal en eventueel regionaal inzetbaar zijn voor andere dan nationale rampentaken, maar voor lokale inzetten zijn vele werkgevers wel genegen om te zeggen: "Ga maar, maar kom snel terug". Voor inzetten op nationaal niveau zit er totaal andere tijdspanne. Mijn werkgever zit niet te wachten op een telefoontje van: "Ben er ff niet, een weekje of zo." Hij zal uiteraard toestemming geven, contractueel afgedicht, maar blij is ie niet.