'AIVD faalde bij moord Van Gogh' Den Haag - De inlichtingendienst AIVD heeft indertijd de risico's voor Theo van Gogh dramatisch verkeerd ingeschat. Dat komt door een falen op hoger niveau
Dat zegt oud-AIVD-medewerker Heleen de Waal tegen De Pers. Het dossier over Mohammed B., die Van Gogh in 2004 vermoordde, was volgens haar in handen van een nog onervaren medewerker, die beter had moeten worden begeleid.
"De informatie was destijds binnen handbereik maar niet voldoende beoordeeld. Door te weinig kennis en kunde op hoger niveau was er geen controlemechanisme en kon een individu een dergelijke verkeerde inschatting maken. Zoiets mag niet van één persoon afhangen," zegt De Waal.
Tenenkrommend
De Waal vindt dat toenmalig minister Johan Remkes het falen op „schandalige“ wijze heeft verbloemd. "Ik herinner me nog dat ik met collega’s naar dat debat op tv keek. Tenenkrommend. Hij had moeten zeggen: het spijt me verschrikkelijk, maar we zaten ernaast," zegt ze.
Heleen de Waal wordt er samen met haar partner van beschuldigd staatsgeheimen te hebben gelekt naar De Telegraaf. Over het strafproces verschijnt morgen haar boek Halve lucht. Vorig jaar werd ze vrijgesproken, maar Justitie ging in hoger beroep.
De AIVD wil niet reageren. "Dat doen we nooit bij dit soort zaken," aldus een woordvoerder in De Pers.
Bron:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/9544775/___AIVD_faalde_bij_moord_Van_Gogh___.html?sn=binnenland